Как се гради дългосрочна стратегия
Две са най-важните неща, които трябва да направи един висш мениджър, за да изгради стабилна корпоративна система: да избере подходяща цел за своята компания и след това да спечели ангажираността на служителите си. С други думи, организацията трябва да направи правилното нещо и да върши правилните неща, които да се приведат в съответствие с личния интерес на всеки.
Повечето изпълнителни директори вероятно ще се съгласят, че управлението в дългосрочен план е най-правилната стратегия. Те признават, че краткосрочността води до рисковано поведение, което може да нанесе съществена вреда на акционерите на компанията, кредитори, клиенти, служители, доставчици и в по-широк смисъл на икономиката. Високорисковите ипотечни провали демонстрират убедително този момент.
Въпреки това, много мениджъри твърдят, че нямат друг избор освен да приемат краткосрочна ориентация. Ако изпълнителните директори отчитат създаването на дългосрочна стойност за акционерите като правилно нещо защо повечето компании не оперират по този начин наистина? Най-добрият начин това да се случи е възнаграждаване на служителите, които работят в дългосрочен план и създават стойност.
За да се преборите с корпоративната краткосрочност, обяснете на служителите как тяхната последователна работа ще ги засегне пряко какви ще бъдат резултатите от нея. Обикновено, служителите искат да виждат ефекта от свършеното веднага, искат да получават и възнагражденията си за това веднага. Всеки, който работи за вас, трябва да знае какво ще получи когато крайните цели бъдат постигнати, как това ще се отрази на неговото бъдеще, макар и да отнеме повече време.
Колкото и дългосрочна да е стратегията ви, все пак очертайте я в разумни граници. Така и вие, и хората ви ще се движите много по-лесно по график. Преследвайте целите си последователно в определените времеви периоди.
Посочете ясно стъпките, които да ви отведат до целта. Никой не знае какво ще се случи в бъдещето, дори близкото бъдеще вече е изключително непредсказуемо. Това, което мислите, че работи днес, утре вече може да е напълно безполезно. Затова трябва да имате път, по който да се движите с уверени стъпки. Поетапното им изпълнение ви приближава до целта. Освен това, когато имате ясно начертани стъпки, винаги може да промените следващия ход, ако нещата в заобикалящата ви среда същевременно се променят. Това ще ви даде възможност без да се отклонявате от крайната цел да достигнете до нея, като просто леко променяте курса, ако се налага.
Не пропускайте допълнителните възможности. Когато начертаете дългосрочна стратегия не игнорирайте всичко останало. Някои мениджъри прекалено много се съсредоточават върху целите си. Това не е лошо, но не и когато ги кара да пропускат други възможности. В най-общия смисъл това означава: „Не бъдете като кон с капаци“. Оценявайте и се възползвайте от изненадите, които животът и бизнес средата поднасят.
Алфред Рапапорт за Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.