Когато тествате нов продукт, питайте хората, а не експертите
Да предположим, че мениджър има нужда от жизненоважна за компанията му прогноза - например ще се продава ли новият продукт. Какво трябва да направи? Най-добрият начин е да попита повече хора за мнението им. Това подчертава Джеймс Суроуики в книгата си “Мъдростта на тълпите”. Заключенията на големите групи може да са по-добри от тези на експертите.
Колкото и да е странно, всичко това е обяснил маркиз Дьо Кондорсе в далечната 1785 г. Той прилага проста аритметика и извежда известната днес теорема за журито. За да разберете как работи, предполагаме, че доста хора отговарят на един и същ въпрос и има два възможни отговора: правилен и неправилен. Да предположим също, че вероятността всеки да отговори правилно надхвърля 50%. След няколко прости изчисления се вижда, че вероятността мнозинството от групата да отговори правилно се доближава до 100% с увеличаване на размера на групата.
Така служители, мениджъри, клиенти е по-вероятно да дадат верния отговор дали ще се продава новият ви продукт. Отново трябва да уточним, че групата трябва да е достатъчно голяма.
Не е изненадващо, че много компании, включително Microsoft, Google и Eli Lilly, искат от служителите си да участват в прогнозирането. Те залагат за това дали продуктите ще се продават, кога ще се откриват нови офиси и дали печалбите ще са високи през следващото тримесечие. При това техните предвиждания са доста точни.
За онези, които приемат тази практика, има едно важно уточнение. Възможни са верни прогнози само ако всички, които питате, имат пълна и вярна информация. Понякога това е рисковано за бизнеса. Ако имате същата дилема, не правете проучване. С малко факти то няма да е вярно. Тогава просто трябва да разчитате на експерти.
Катрин Смит
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.