Кратък наръчник за привличане на инвеститори
По време на работата ми като продуцент на телевизионно шоу съм чувал стотици бизнес презентации през годините - и като се има предвид моя собствен опит като предприемач съм правил много такива. Научих, че всеки е в състояние да продаде дадени бизнес предложения при приемливи условия.
Често начина, по който представяте себе си и своя бизнес в голяма степен засяга тези, които ще инвестират във вашето предприятие. Като инвеститор, не само в телевизията открих също, че съм по-склонeн да инвестирам в един предприемач, който е професионалист, добре подготвен и познаващ бизнеса си в големи подробности. И още няколко полезни изводи от практиката:
Подготовка, подготовка и пак подготовка. Преди да започнете, набавете си колкото се може повече обща информация за потенциалните си инвеститори. Ако познавате аудиторията, може да се ангажирате с нея на личностно ниво. LinkedIn, Facebook и Twitter са претъпкани с информация за вашия инвеститор, използвайте Google и особено социалните медии като ресурс. Преди всичко бъдете наблюдателни и винаги търсете възможности за разчупване на леда, когато се срещате с нови инвеститори. Веднъж по време на преговори забелязах снимки на голф игрище в офиса на инвеститора, с който бях на среща. Благодарение на беглите познания за тази игра и повдигането на тази тема се стигна до успешно сключване на сделката. В края на деня, хората искат да се насладят на нещо повече от бизнес отношения и тук личният подход е голямо предимство.
Изгответе дългосрочна стратегия. Демонстрирайте защо и как ще развиете идеята си, за да решите проблема си. Като инвеститор ще съм по-склонен да инвестирам, ако виждам идеята в развитие с възможно най-много детайли.
Оставете ентусиазма да говори. Ентусиазмът и оптимизмът са заразителни. Когато хората забележат тези емоции у вас, ще са много по-склонни да подкрепят идеята ви, защото те пробуждат доверие. Инвеститорите ви трябва да почувстват, че могат да ви имат доверие и да усетят ентусиазма, с който ще действате и занапред.
При сделка точните данни са задължителни. Това е основата, която ще подплатите с останалите тактики, които ще приложите. Инвеститорите се интересуват само от факти, затова не мисля, че е нужно да ви убеждавам колко важни са цифрите. Когато са разбираеми и достъпни, съпътствани от прогнози за растеж преговорите се улесняват.
Излъскайте имиджа си. Бъдете креативни що се отнася до публичния ви образ. Когато стартирах компанията си имах толкова малък офис в Лондон, че можеше да побере само мен и метлата. Затова, когато бизнес партньорите и клиентите ми идваха на срещи, ги посрещах в лъскавият коридор на сградата и ги отвеждах в кафе „Риц“, с обяснението, че офисът ми е толкова пренаселен, че няма спокойно място, на което да говорим.
Джеймс Каан за Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.