Лидерството има нужда от нова философия

Лидерството има нужда от нова философия

Моделът на бизнеса и финансите, който господства в момента, е създаден, когато лидерите бяха убедени, че знаят всичко най-добре. Те бяха подстрекавани от елитна група от икономисти, които пък бяха убедени, че са наясно с начина, по който света работи - или трябва да работи. Все пак аз вярвам, че имаме нужда нов подход за лидерство, в който отправната точка е липсата на знания - допускането, че ние не знаем много за това как да изградим устойчива система за бизнеса и обществото.

В тази смирена визия за лидерството, бизнес училищата трябва да изместят центъра на тежестта далеч от икономиката, финансите и мечтите за богатство към индивидуалната психология, философия, право, история, политология, дори изкуствата и хуманитарните науки, за да представят на своите ученици различна визия на човека.

Ключовата първа стъпка е да се насърчи рефлексивността в настоящи и бъдещи лидери, осъзнаването, че има алтернативи, които те трябва да обмислят и критикуват.

Бизнес училищата трябва да оспорят доминиращата визия, че в бизнеса и обществото оцелява по-силния. Те трябва да се ангажират с перспективите, които се фокусират върху социалните последици от техните действия и да приемат отговорността за бизнес ексцесиите от последните години. Това, което е нужно, е общият интерес да влезе в борба с мантрата за личния интерес.

Да се научиш как да управляваш сложното бъдеще, ще изисква нови разговори извън малки топ групи за управление. Ще се изисква отваряне на дискусия за това какво представлява лидерството за мнозина.

Лидерите трябва да развиват нови форми на лидерство, лидерство на смирение, залегнало в това, което философът Чикаго Марта Нусбаум описва като "култивиране на човечеството", балансиране на грижата за себе си с грижата за другите.

Основното предизвикателство за тези, които искат да реформират преподаването в бизнес училищата в съответствие с новия контекст на света е разбирането за МВА. Възможни са две стратегии.

Първата е да се запази MBA като ключов индикатор за образование в управлението, но да го ревизираме повече или по-малко радикално. Много училища се опитват да направят това с експлозия на курсове като например, отговорност, устойчивост и социално предприемачество. Някои се опитват да бъдат по-радикални, като използват философията и изкуствата за критика на доминиращите нагласи на бизнеса.

Втората стратегия може да бъде да се създаде нов вид МВА, което да обедини образованието за бизнеса и на неговия потенциал с една по-широка концепция за образованието. Може би урокът от бизнес училищата е, че те трябва да включат и други дисциплини – изкуства, хуманитарни науки, иновативни нови курсове, които ще помогнат на бъдещите лидери да станат по-чувствителни към света.

В този процес бизнес училищата ще трябва да се превърнат по-скоро в нещо като на агората на древна Атина - място, където търговията има своето място, но наред с академия, където философи обсъждат значението на добрия живот и как най-добре може да се постигне, място на диалога където гражданите колективно избистрят границите на това, което са знаели и не са знаели, за да преминат тези граници.

Кен Стърки за Management Issues

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ