Мислите сложно? Така спъвате най-добрите идеи

Мислите сложно? Така спъвате най-добрите идеи

Мислите сложно? Така спъвате най-добрите идеи

Организирал съм всеки възможен вид бизнес събитие. От събрания за стратегическо планиране на високо ниво до срещи за уточняване на детайлна тактика, както и всичко, което стои между тях. Срещи с подробни, наситени с PowerPoint програми, както и свободни сесии от типа „хайде да революционизираме отрасъла”.

Един тип събирания обаче всеки път доказва, че има повече смисъл от останалите – и тези срещи обикновено започват с един прост, тревожен въпрос: „Какво, по дяволите, ще правим сега?”

Естествено, бихте предположили, че за да отговориш на такъв въпрос трябва да поставиш олимпийски рекорд по събиране на информация и анализиране. Но всъщност неочакваният урок, който научих, след като толкова пъти се изправях пред руините на нерешимите проблеми, е, че простотата е не просто ваш приятел – тя е едно истинско тайно оръжие.

Когато повечето ръководни екипи се изправят пред екзистенциален въпрос, те обикновено решават да повторят онова, което им е донесло успех в миналото. Облягат се на „принципите на успеха”, разработени в една отминала епоха, което на свой ред пречи на новите, вдъхновени идеи да се появят на бял свят.

Затова, ако сте попаднали в положение, когато трябва да преосмислите мисията си, стратегията си, продуктите си, културата си – всъщност всичко, което наистина е важно, недейте да правите аутопсия на миналата слава, а опитайте следните стратегии:

1. Вкарайте свеж въздух в стаята. Това не е критика към сегашния ви екип, а отговор на въпроса „Какво, по дяволите, ще правим сега?”. За да отговорите, са ви необходими нови очи, уши и умове. Не на мястото на сегашния ви екип, а заедно с него. Повикайте няколко души от доставчиците си или от други клонове на фирмата си – дори и хора, които нямат никаква връзка с вашия отрасъл – и ги помолете да останат с вас, докато вие...

2. Питате: Как изглежда успехът? Това е. Това е всичко. Задайте този прост, но силен въпрос.

Не се впускайте в подробности, не разсъждавайте, не поставяйте граници на възможните отговори. Просто попитайте, дайте на хората малко време да помислят и след това предоставете на всекиго по три минути да каже най-доброто, което му е хрумнало.

Определете човек, който да записва отговорите. След това ги обговорете, търсете тенденциите и допирните точки. Съсредоточете се върху очевидното, върху това, за което всички са съгласни, върху „разбира се, че...”. Накрая оформете дефиниция, която да отговаря на въпроса „Как изглежда успехът?”.

3. Попитайте: Как да стигнем до него? А сега си вземете почивка – за няколко часа, за ден. Колкото ви е нужно. После се върнете в конферентната зала и задайте следващия прост въпрос: „Сега, когато знаем какво е успехът, как да го постигнем?”

Използвайте същия процес – дайте малко време за размисъл, после по три минути на всеки подред (не започвайте с отворена дискусия. Веднага ще ви оглушат с надвиквания и прекалени подробности). Нека отново някой записва отговорите. После започнете обобщаването – отхвърлете отвлечените предложения и търсете общото съгласие за най-важното. Спрете, когато групата започне да говори за тактика, вместо за стратегия. По-късно ще имате време да обработите и детайлите.

Лес Макеън, президент на консултантската фирма за забързан бизнес растеж Predictable Success, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ