Мултийерархията в компанията и как да успеем в нея

Мултийерархията в компанията и как да успеем в нея

Мултийерархията в компанията и как да успеем в нея

Днес да отговаряш пред много мениджъри се случва твърде често. Независимо, че чест от бизнеспрофесионалистите продължават да се придържат към имиджа (или фантазията) на традиционната йерархия - с един-единствен висш мениджър на върха. Реалността, обаче е, че повечето организации имат цяла верга от взаимовръзки и подчинености. Съществуват поне три варианта на това, което можем да наречем мултийерархия и всеки изисква различни стратегии:

 

Професионална

В тази структура съществуват различни професионални групи, поддържат се паралелни йерархии със слаба или никаква връзка с ръководството на организацията. Болниците са класически пример за подобна организация: лекарите са подчинени в зависимост от специалността си и не съвсем на шефа на медицинския екип; медицинските сестри се ръководят от вицепрезидента, който отговаря за тях; немедицинските специалисти докладват на шефа на своя отдел; всички останали са част от „администрацията”, която се управлява от президента на болницата. Ключова стратегия за успех в такива структури е да се изградят временни групи сред различните отдели с дългосрочни цели (например изследване- грижа за пациенти – обучение).

 

Матрицата

В тази структура функционалните специалисти, като финансистите например, подкрепят определена бизнес единица, като същевременно се придържат към финансовите стандарти на корпорацията. Накратко, финансистът има двама шефове – лидерът на съответната бизнес единица и финансовият директор на компанията. Доброто при матрицата е, че предоставя баланси в двете посоки така че локалните (бизнес единицата) и глобалните (корпорацията) да знаят какво се случва и да могат да взимат решения. Предизвикателството е, че често различните части на матрицата не са съгласни една с друга, и човекът по средата се чувства притиснат да застане на едната страна. Ключова стратегия за успех в тази мултийерархичност е да се изяснят правата за вземане на решение и кой има последната дума.

 

Временни екипи за проекти

В тези ситуации, служители се „отдават под наем” и отиват на подчинение при ръководителя на проекта за определен период от време. Ключова стратегия за успех на подобни структури е да се определят предварително основни правила за разпределение на задачите – колко време ще е необходимо, какви задължения от традиционните ще отпаднат, какво се случва когато проектът свърши? Виждането по тези въпроси и постигането на съгласие между мениджъра на проекта и вашия шеф е изключително важно, за да вървят нещата както трябва.

 

Рон Ашкенас, управляващ партньор в „Робърт Х. Шафър & Асошиейтс”, консултантска фирма в град Стамфорд, щата Кънектикът. Последната му книга е „Просто ефективен”.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ