Най-добрият начин да тестваме кандидата за работа

Най-добрият начин да тестваме кандидата за работа

Хайнрих Шлиман – археологът, който откри древната Троя, имал интересен способ да оценява бъдещите си подчинени. Когато му се струвало, че е открил човек, когото иска да наеме за разкопките си, той го водел на обяд. Но не от щедрост или желание да празнува – Шлиман всъщност провеждал таен тест на кандидата. Когато храната пристигала на масата, той изчаквал да види дали сътрапезникът му посяга към солта и пипера, преди още да я опита. Ако го направел, предложението за работа не идвало. Шлиман искал да работи само с хора, които проучват материята, преди да започнат да вземат решения.

Аз не следвам буквално примера на Шлиман, но използвам свой вариант на идеята му. Когато се храня с колеги или клиенти, внимателно наблюдавам кой благодари на сервитьора, който предлага вода, хляб, вино – или когато храната пристига или бива отнасяна. Хората, които не обръщат внимание на обслужващия персонал, получават най-ниските оценки в личната ми схема, защото излъчват убеждението, че всичко им се полага – сякаш по рождение заслужават някой да им прислужва. Онези, които казват „благодаря” след всяка помощ от страна на келнера, са и хората, които получават вниманието и предложенията ми.

Наясно съм, че в някои ресторанти, особено в скъпите, обслужването може да бъде толкова щедро, че благодарностите след всеки жест напълно биха убили разговора на масата. Затова съм снизходителна, когато наблюдавам събеседниците си. Причината да го правя обаче е, че онези, които никога не признават хората, които работят за тях, са личностите, за които никой не би искал да работи. Да караш хората около себе си да се чувстват невидими е точната противоположност на доброто лидерство. От друга страна, ако забелязваш всички и ги караш да се чувстват оценени – е, кой не би искал да работи с такъв човек?

Дори и да нямате възможност за делови обяд, наблюдавайте какво се случва, когато секретарката донесе кафе, вода или сок на кандидата за работа. Разберете как той или тя се държи с личния ви асистент или рецепционист. Всички бизнеси и служби зависят от голям брой хора, които често остават незабелязани и лишени и от най-малката благодарност. А без тези хора нищо не може да върви както трябва. Всички те са човешки същества и заслужават уважение и благодарност. Това е буквално базата на всяка работа.

Много хора обаче, дори такива на ниски длъжности, не правят достатъчно. Вие също трябва да започнете да забелязвате – и да благодарите – на „невидимите”, които правят всичко за вас, особено ако искате да провокирате най-хубавите им таланти.

Маргарет Хефернан, писател и предприемач, за Inc.com

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ