Пари от грешки или защо не трябва да се отказваме от своите иновации
Направо за учебник вече е историята на компанията Pfizer. В края на 80-те години нейни учени започват тестове на лекарство срещу сърдечна недостатъчност. Става дума за препарата UK-92,480. Въпреки че показва обещаващи резултати в лабораториите и при тестовете с животни, ефектът върху хората се оказва незначителен.
При този неуспех много фирми биха се отказали и биха насочили усилията си към други продукти. Учените от Pfizer обаче продължават работата и наблюдават интересен страничен ефект. Резултатът е, че UK-92,480 е пуснат на пазара, но с името „Виагра”. И потичат милиарди долари... Какво ни казва този случай? Че при иновациите дори неуспелите проекти не трябва да се изоставят завинаги.
В тях са вложени ноу-хау, мисъл, открития. В бизнес практиките по света има много случаи като този с виаграта и по-важното - различни добри практики, които правят от дефекта ефект при иновациите. За да се случи това обаче, са важни различни неща. За някои от тях ще стане дума в този текст. Като например, че всеки проект трябва да се анализира между 6 и 12 месеца след прекратяването му. Какво може да даде това, какво може да се е променило? Най-напред средата. Тя може да е станала по-благоприятна за развитието на продукта.
Жизненоважен е погледът на външни страни, който ще е по-различен и може ясно да види реални предимства, ако съществуват. Интересни са практиките по света. Компанията Lucent Technologies, която днес съществува като Alcatel-Lucent, създава нови джойнтвенчъри за разпространение на технологии, за които е взето решение, че нямат вътрешно приложение. Живот на спрените проекти е възможно да дадат и външни инвеститори, ако проявят интерес. Освен с пари те идват с нови идеи и подход. Използват различни бизнес модели за налагане на нови технологии и експериментират с тях много по-ефективно от големите организации.
Така, вместо да складират грешките в иновациите, компаниите трябва да се научат да се справят с тях. Това увеличава шансовете да им се намери добро приложение. Като при UK-92,480, виаграта, и Pfizer.
Хенри Чезбро, изпълнителен директор на Центъра за отворени иновации към университета Бъркли в Калифорния и е автор на книгата „Отворени иновации. Новите правила за създаване и печелене от технологии”.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.