Премълчаните истини раждат страхове

Премълчаните истини раждат страхове

През 2008 изпълнителният директор на софтуерна компания – нека условно я наречем „Марс” – решава да няма Коледно парти. Той е един от многото, които стигат до същото решение с мотива „Че какво да празнуваме?!” Компаниите около „Марс” се сгромолясват и изчезват. Клиентите са скептични. Продажбите са нестабилни. По-добре парите за купон да се използват за нещо по-смислено и продуктивно .

Но тази година, председателят на борда на „Марс” отсече – хората не трябва да бъдат лишавани от Коледното парти. Това също е продуктивно използване на няколко хиляди долара, настоява той.

Изпълнителният директор на „Марс” се съгласява. Но се изправя пред сериозно изпитание. Обикновено, на Коледното парти той произнася визионерска реч, която да повдигне духа на хората, да стимулира още повече трудовия морал и дисциплина и да очертае надежди и перспективни очаквания за следващата година. За разлика от други години, директорът няма ясна представа какво ще се случи през следващите месеци. 2009 бе трудна, но тогава нямаше реч. 2010 – също и все пак компанията се справи добре. По-добре от конкуренцията. Но не беше лесно.

Следващата година се очертава да бъде по-добра, но как, с какво и с колко? Как да каже на служителите си, че предстои страхотна година? Такова обещание, вместо да повиши морала, просто ще срине доверието.

Може би, си мислите вие, е по-добре директорът изобщо да не изнася реч. Не е ли по-добре нищо да не каже, отколкото да изрече неща, в които не вярва?

Не е!

Всеки се пази да съобщава лоши новини. Но премълчаването потвърждава най-лошите страхове.

Директорът добре знае това и започва да мисли какво да каже на хората си. И внезапно, в момент на просветление, осъзнава защо му е толкова трудно. Подготвял се е за грешната реч.

Опитвал се е да вдъхнови хората чрез визия. Но понякога не се нуждаем от визия. Описване на настоящата картина, която познаваме, може да се окаже много по-ценно отколкото описване на картина от бъдещето, което изобщо не познаваме.

Директорът на "Марс" намери верния тон и правилните думи за словото, което му донесе повече благодарности и искрени поздрави от всеки друг път.

Понякога, най-добрата визия, която можете да имате е да бъдете откровени с хората пред вас.

------------------------

Питър Брегман, консултант по проблемите на лидерството, изпълнителен директор на „Брегман партнърс” .

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ