Приказка за трите принца и случайностите в бизнеса

Приказка за трите принца и случайностите в бизнеса

Serendipity е една от най-популярните думи в английския език. Но и една от най-трудните за превод. Разговорно се превежда като равносилна на късмет, провидение, знак на съдбата или случайност. Тя ни е дала аспирина, хапчетата, инсулина, виаграта, телефона, найлона. Изпълнителния директор на Google обича да мисли за неговия онлайн инструмент за търсене като случайност. Всички тези открития са случайни, но могат да се определят много по-малко като късмет, отколкото хората мислят, разказва Harvard Business Review.

През 1754 г. Хорас Уолпоул припомня творчески вълнуваща арабска приказка. Трите принца на Серендип, днешната Шри Ланка били изпратени от баща си на дълго пътешествие като част от житейски урок за предстоящото им царуване. Нещастие сполетяло принцовете, когато срещнали един водач на камили. Камиларят търсел изгубената си камила и ги попитал дали не са я виждали. Въпреки че принцовете никога преди това не били виждали животното, го описали учудващо добре: "беше сляпа с едното око, липсваха й зъби и куцаше. Освен това камилата беше натоварена с масло от едната страна и с мед от другата", разказали принцовете.

 Тяхното описание било толкова точно, че камиларят туткаси обвинил принцовете, че са откраднали камилата му и ги отвел в императорския двор, където да бъдат хвърлени в тъмницата. Там станало ясно, че те са напълно невинни. Принцовете обяснили точния си разказ така: "Решихме, че камилата е сляпа с дясното око, защото тревата беше изядена само от лявата страна на пътя. Помислихме, че няма зъби, защото тревата беше оставила следи по пътя. Заключихме, че е куца, защото имаше следи от влачене. Освен това мравките от едната страна на пътя и мухите от другата бяха доказателство, че е пренасяла масло и мед."

 Принцовете направили много повече от просто наблюдение. Историята е поучитeлна, защото те всъщност осмисляли видяното. А най-важният урок, който научили е, че това, което откриваш случайно, може да е много по-ценно от това, което си търсил с години.

 Ето защо някои организации имат повече късмет от други, защото умеят да свързват наблюденията с логиката на събитията. Те притежават умението да извличат най-ценното от цялостната картина и да правят изводи за бъдещето от познанията си от миналото и настоящето. Поради тази причина те са и най-добре подготвени да го посрещнат.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ