Първите няколко дни
Първите няколко дни са ключови за новите служители. Те са изпълнени със силни емоции и вълнение за всеки. Ако интервюто е било трудно, денят започва с усещане на триумф и надежда. В този първи ден всички чувстват потенциал за нещо хубаво и за нови възможности. Компанията се радва на своята инвестиция, а служителят е готов за новото приключение. И все пак всички тези позитивни емоции се износват доста бързо, когато на тяхно място дойдат объркването и реалността. Този процес е толкова труден, че над 20% от новонаетите служители прегарят до 45 дни.
А не трябва да бъде така. Влагате толкова много усилия в това да намерите нови хора с потенциал и умения, че си струва да вложите същите усилия в това да помогнете на новаците да преуспеят още от първия си ден. Ето 5 чудесни начина да им зададете правилната насока.
1. Отпразнувайте пристигането им
Великият специалист по обучение в продажби Джак Дейли обича да описва типично болезнения първи работен ден така: той е обезсърчаващ и пълен с бумащина, високомерие и объркващи инструкции. Образът на новака, борещ се за бюро, канцеларски материали и дори стол буди съчувствие към човека, когото набързо са накарали да се чувства нежелан.
Джак с право съветва работодателите да подхождат другояче. Пригответе бюрото, стола, компютъра и материалите още преди пристигането на новия човек. Спестете на специалистите от човешки ресурси няколко дни работа с документи и вместо това украсете офиса с балони и поздравителни картички от екипа. Тържествена почерпка и може би дори една бутилка вино за добре дошъл, или пък подходящ подарък от шефа, със сигурност ще направят спомена за този първи ден чудесен. Така и работният път на вашия нов колега ще започне от хубаво място.
2. Структурирайте процеса
Ориентацията и обучението позволяват на новаците да разберат основните процеси в офиса ви. Повечето компании обаче им отделят едва по няколко часа – ако не и по-малко. След това оставят новаците да се оправят сами. Инвестирайте време и ресурси в един добре обмислен и организиран план за въвеждане на новите хора в структурата ви. Фокусирайте се върху целия пробен период. Предложете обучение, междинни точки на оценка, които сте обсъдили заедно, както и постоянно наблюдение, за да може да изкорените малките проблеми още в началото. Поощрете новите си служители да са отлични още от първия ден. Няколко седмици повишено внимание и повече старание от ваша страна могат да се превърнат в години на чудесни отношения и ниско текучество.
3. Назначете ментор
Новите служители се нуждаят от гледната точка на вътрешен човек, който да им покаже тънкостите в компанията. Колкото по-голяма е тя, толкова по-сложни са тези процеси. Не оставяйте новаците да се ориентират сами. Създайте програма за менторство, в която опитни служители да въвеждат новите в работата. Менторът може да забърза адаптацията на новодошлите и да им помогне да се впишат и в социалната среда.
4. Накарайте ги да научат другите на нещо ново
Новите хора често се сблъскват с първоначално недоверие. По-старите „кучета” ги мислят за зелени, а по-скоро наетите се боят от тях като конкуренция. Това превръща новаците в аутсайдери, създава стрес и кара всички да се чувстват неудобно. Но вие сте наели тези хора, защото са добри в нещо. Разчупете леда и повишете статута им още от първия ден, като ги накарате да подготвят и проведат обучителна сесия по някой интересен въпрос, по който са специалисти. Това ще покаже на останалите колко са ценни и ще отвори вратите към повече доверие и другарско отношение.
5. Оставете място за безнаказани провали
Никой преход не е лесен. Много компании обаче правят този процес още по-труден, като налагат нереалистични очаквания за съвършенство от самото начало. Те очакват от новите служители да вършат всичко правилно и после се разочароват при първия признак за затруднение. Целта ви обаче трябва да бъде да наемате талантливи хора и да им помогнете да се адаптират. И тъй като човек се учи най-добре от грешките си, дайте на новаците си възможността да се провалят без риск. Нека в първите дни те да имат известна автономност, с предпазна мрежа в лицето на партньор или колега, който може да улови проблемите още преди да са излезли от контрол. Давайте щедро и незабавно обратна връзка, за да могат новите ви служители да се поучат от своите грешки.
Кевин Даум, предприемач, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.