Сбогувайте се с досегашните представи за управление на бизнеса!
Съкращаването на персонала и намаляването на разходите са сред основните заплахи за бъдещето на американската и европейската икономики.
Загрижен съм за бъдещето на американския бизнес, но не поради търговския или бюджетния дефицит, а заради производителността на компаниите. Възхваляваната производителност в Америка може да унищожи много от най-силните корпорации.
Защо се стигна до крайности в ограничаването на разходите? Просто е - представете си какво би се случило, ако уволните всички служители във вашата компания и започнете да продавате складовите наличности. Разходите за заплати изчезват, но продажбите продължават. Вие ще бъдете изключително ефективни и ще спечелите много. Разбира се, докато свършат запасите. Подобно е мисленето в много компании. При тях се ползва т.нар. downsizing – наложил се евфемизъм при съкращаване на оперативни служители и среден мениджмънт. Целта обикновено е да се намалят разходите. Примери от Европа показват, че проблемът става все по-широк.
В книгата „Шогун” е казано просто: „Това, което трябва да направим, е да променим разбирането си за света”. Как може да стане това? Ето някои предложения в тази посока:
Сбогувайте се с аналитиците
Фирмите не могат да се управляват от бюрата на мъдрите глави. Великите компании се изграждат бавно и грижливо от хора, които са постоянно ангажирани. Като начало, отървете се от тримесечните отчети. На кой ли му е хрумнала абсурдната идея, че успехите на големите компании се определят на всеки три месеца?! Отчетите карат мениджърите да се фокусират върху непосредствените резултати вместо върху продуктите, услугите и клиентите.
Заемете се сериозно с корпоративното управление
Бордовете на директорите трябва да се вслушат в гласовете на хората, които мислят за дългосрочното здраве на компанията и по-специално на служителите.
Отървете се от мениджъри, които имат користни цели
Хората начело на компанията трябва да са дълбоко загрижени за дългосрочния успех. Всеки, който настоява за сериозни лични придобивки, които ще го разграничат от всички останали, не може да бъде наречен „лидер”.
Гледайте на компанията като общност от ангажирани хора
Може да започнете със системата за компенсации, която насърчава сътрудничеството. Компаниите са социални организации, които функционират най-добре, когато отдадени хора (не човешки „ресурси”) си сътрудничат и изграждат отношения на доверие и уважение. Ако разрушите това, цялата бизнес организация ще се срине.
Хенри Минцберг, преподавател по мениджмънт в McGill University.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.