Силата на съзнателното мислене
Акцентът ми в тази статия е времето, което прекарваме в проактивно мислене - или това, което аз наричам "съзнателно мислене". Това не е мисленето, докато шофираме или стоим над бюрото, когато търсим документи или участваме в дискусия. Съзнателното мислене означава заделяне на известно време, в което да не правите нищо друго, освен да размишлявате в определен фокус. Проблемът с мисленето е, че то "просто се случва". Обектът на психичното внимание се мести от една точка в друга по нормален и рутинен начин. Умишленото мислене, обаче, е различно от това вниманието да се насочва в различни посоки.
Една организация може да има списък с теми и въпроси, върху които трябва да мисли. Хората могат да избират от този списък, или всеки може да получава по една тема на ден от него. Това е формалност, която има значение. Имате избрана тема. Имате съзнателно заделено време за разсъждаване по темата - и нищо друго. Има много инструменти за умишленото мислене и рамките, които можете да използвате.
Мисленето може да се използва по най-различни начини. Ефектът в крайна сметка ще дойде чрез дискусии, решения, предложения, идеи и т.н. Важното е личното обогатяване. Мисленето на различни хора над една и съща тема може да бъде събрано в официален доклад, който да бъде споделен с всички. Можете дори да организирате специална среща по повод възложената тема, където хората да споделят собствените си мисли.
Мениджърът е този, който трябва да поеме ролята за насърчаване и организиране на съзнателното мислене. Негово задължение е да организира обучение и консултации, които са необходими в областта на мисленето. Той е човекът, който трябва да генерира нови идеи, които да достигнат до нови възможности.
Приравняването на мисленето с интелигентността е фундаментална грешка, която често се прави. Ако някой има високо ниво на интелигентност, често се приема, че той ще бъде добър мислител, ако човек не е интелигентен, тогава хората не правят си правят труда да вярват, че той може да измисли нещо.
Има много високо интелигентни хора, които обаче не са добри мислители. Те могат да демонстрират добро разбиране за нещата, но да не генерират мислене.
Мисленето е мощен и много занемарен ресурс в много организации. А ролята на мениджъра е да поправи тази грешка.
Едуард де Боно за Management Issues
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.