Стратегиите не работят

Стратегиите не работят

Стратегиите не работят

Икономистът Пол Ормерод развива тезата, че стратегиите не работят. Успехът обикновено зависи от начина, по който компанията реагира на успехите или провалите на пазара.

 

- Господин Ормерод, може ли да се каже, че стратегията на компанията няма никакво значение за бъдещето й?

- Не, но мениджърите надценяват умението си да контролират съдбата на компанията.

Повечето хора са забравили, че успехът на Windows е чиста случайност. Когато възникна Windows 1.0, той се провали тотално. Оказа се, че програмата е твърде сложна, за да работи на повечето компютри. Екипът на Windows се сви до трима души. Междувременно "Майкрософт" се фокусира върху създаването на операционната система OS/2 съвместно с IBM. След това пусна Windows 2.0 и отново претърпя тежък неуспех. Програмата почти бе обречена, когато се появи Windows 3.0 - първото голямо постижение. Според мен Windows днес жъне успехи заради поредицата провали в миналото. Стратегията е на втори план.

 

- Ако компаниите не могат да предвидят резултата от стратегията, тогава как да повишат шансовете си за добро представяне?

- Като начало трябва да се откажат от съвети като "Десет начина да победим конкуренцията", тъй като не е възможно да предскажем изхода от дадена стратегия.

Ако наистина има 10 правила, всеки ще ги следва и ще успява. Компаниите трябва да се възползват от присъщото им случайно поведение, което води до успехи и неудачи и не може да бъде повлияно от мъдрост или информираност.

Добро бъдеще ще имат компаниите, които създават нови продукти и бързо реагират на успеха или провала на пазара. Т.е. разширяват производството или просто го спират.

 

Гардинър Морс, редактор в Harvard Business Review.

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ