Стратегиите не работят
Икономистът Пол Ормерод развива тезата, че стратегиите не работят. Успехът обикновено зависи от начина, по който компанията реагира на успехите или провалите на пазара.
- Господин Ормерод, може ли да се каже, че стратегията на компанията няма никакво значение за бъдещето й?
- Не, но мениджърите надценяват умението си да контролират съдбата на компанията.
Повечето хора са забравили, че успехът на Windows е чиста случайност. Когато възникна Windows 1.0, той се провали тотално. Оказа се, че програмата е твърде сложна, за да работи на повечето компютри. Екипът на Windows се сви до трима души. Междувременно "Майкрософт" се фокусира върху създаването на операционната система OS/2 съвместно с IBM. След това пусна Windows 2.0 и отново претърпя тежък неуспех. Програмата почти бе обречена, когато се появи Windows 3.0 - първото голямо постижение. Според мен Windows днес жъне успехи заради поредицата провали в миналото. Стратегията е на втори план.
- Ако компаниите не могат да предвидят резултата от стратегията, тогава как да повишат шансовете си за добро представяне?
- Като начало трябва да се откажат от съвети като "Десет начина да победим конкуренцията", тъй като не е възможно да предскажем изхода от дадена стратегия.
Ако наистина има 10 правила, всеки ще ги следва и ще успява. Компаниите трябва да се възползват от присъщото им случайно поведение, което води до успехи и неудачи и не може да бъде повлияно от мъдрост или информираност.
Добро бъдеще ще имат компаниите, които създават нови продукти и бързо реагират на успеха или провала на пазара. Т.е. разширяват производството или просто го спират.
Гардинър Морс, редактор в Harvard Business Review.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.