Съветите са безплатни, но трябва и да са полезни!

Съветите са безплатни, но трябва и да са полезни!

Сигурно ви се е случвало да получавате съвети, които не сте искали? Някои хора просто инстинктивно предлагат решения, когато видят някой в ​​нужда. Но какво ако тяхното мнение е грешно? Дали да слушате учтиво или пък да ги прекъснете?

Вземете например Джон - мениджър, който обмисля как да разшири дейността си в нов пазарен сегмент, пълен с регулаторни предизвикателства. С озадачен поглед  той преминава покрай Саманта, която пита: "Добре ли си?" Джон отговаря: "Не съвсем, опитвам се да разбера как да получа достъп за повече от нашите продукти в Латинска Америка." Саманта веднага се захваща за работ и се връща с 100-страници аналитичен доклад с подробна информация за региона. След това тя прекарва следващите десет минути в напътствия „Как да провеждаме пазарни проучвания“. От уважение към Саманта, Джон търпеливо слуша. Но въпреки добрите си намерения, работата на Саманта е контрапродуктивна. Джон можеше да се възползва от времето и готовността на Саманта да му помогне, ако я беше насочил да се фокусира върху решаването на неговата регулаторна главоблъсканица. Вместо това, Джон се чувства още по-разочарован и изпитва недоумение.

Това е обичаен сценарий, особено в културата на моменталната връзка. Ние сме програмирани да реагираме бързо, но може би не и да мислим задълбочено по въпросите. Докато ние действително искаме да помогнем, нямаме време да разучаваме и да се ангажираме в диалог, за да проучим основните проблеми на въпроса. Вместо това, ние учтиво даваме импровизиран отговор, който често води до добронамерени, но неуместни съвети.

Най-нефункционалното следствие на този модел е, че колегите, които наистина се нуждаят от съвет по даден въпрос, ще спрат да ни питат за мнението ни. Това създава индивидуалистична култура, където хората се опитват да решават проблеми в изолация, без да се ползват от множество гледни точки.

Ако често получавате безполезна помощ, ето няколко идеи, които биха могли да увеличат шансовете ви за разрешаване на проблема.

Формулирайте целеви искания. Вместо да искате съвет от всеки, който е на разположение, умишлено се насочете към определени лица. Съставете си списък на хора, които имат достъп до ресурси, информация и съответен опит за вашия проблем. Разширете този списък с приятели и колеги, които са склонни да мислят за света по различен начин. 

Рамкирайте въпроса си. Преди да търсите съвет, разберете точно от какъв съвет имате нужда. Каква информация би ви била полезна? Има ли пропуски в начина ви на мислене? След това помислете как да оформите въпроса си, така че да потърсите ценен съвет.

Пренасочване на разговора. Ако лицето, предлагащо съвети скача направо в заключения, бъдете готови да пренасочите разговора. Така например Джон прекъсна лекцията на Саманта с уточнението: "Въпросът не е нашето разбиране за пазара, той е как да се справим с регулаторните ограничения в района".

Често хората се опитват да помогнат, но липсва мярката. Ако наистина искате качествена помощ, поемете водеща роля в получаването й - чрез внимателно насочени въпроси и по-директен разговор.

Рон Ашкинас за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ