Ти не си надзирател. Ти си шеф!

Ти не си надзирател. Ти си шеф!

Ти не си надзирател. Ти си шеф!

Всички шефове искат служителите им да влагат повече енергия в работата и да са по-ефективни. Мислейки как да постигнат това, те твърде често поемат по опасните пътеки на прекаления контрол.

Да вземем за пример личните отчети на служителите. Дори най-опитните мениджъри се вглеждат втренчено в тях, търсейки възможности за по-добри резултати. И точно тук те започват да грешат. Ако не вярвате на някой служител и му го покажете, това ще го обезсърчи. Той ще започне да работи вяло и без нерв, което може да струва доста пари на компанията.

В книгата "12 елемента на великото управление" авторите Род Уагнър и Джеймс Хартър отбелязват, че мотивираните служители редовно ходят на работа, остават до по-късно в офиса и в края на краищата са по-ефективни. Екипите, в които преобладават такива служители, имат с около 18% по-висока производителност и с 12% по-висока рентабилност.

Добрата новина е, че мениджърите имат огромни възможности да мотивират служителите си. Как може да се случи това в живота? Като начало дайте си отговор на въпроса кои са най-силните страни на всеки от подчинените ви. Питайте се: "В какво той е най-добър?". Може би се справя чудесно с клиенти. Или е много полезен в промоционални кампании. Каквито и да са силните му качества, потърсете начин да ги развиете, така че служителят да започне да създава повече стойност за компанията. Същевременно се опитайте да ограничите или преразпределите задачите, с които не се справя толкова добре.

Как всеки в екипа може да се почувства на мястото си?

- Имайте ясни очаквания за новопостъпилите. С времето те все повече ще навлизат в работата и може да ограничавате прекия контрол.

- Ако усещате, че се засилва негативизмът ви към резултатите на някой служител, помислете дали не изпадате в т.нар. синдром на лошото представяне. Той се изразява в това, че мениджърът забелязва само грешките и пренебрегва успехите на подчинения.

За да не стигате дотук, си задавайте въпросите: Каква е истината за работата му?

Толкова зле ли е, колкото ми изглежда? Едва ли искате да изградите култура, при която вие винаги сте прав, а служителите грешат. Провокирайте хората да се противопоставят на мнението ви. С времето те ще го правят все по-уверено и по-свободно ще обсъждат с вас проблеми, свързани с ефективността.

 

Кристина Биелазка-Дувернай, редактор в Harvard Management Update

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ