9 начина да се справите с трудния шеф
Лошият шеф не само държи ужасен тон. Той винаги е готов да хвърля вината върху някой друг и никога не поема отговорност за своите грешки. Обича да обира лаврите и да приписва заслугите за добре свършената работа, само и единствено на себе си, но отсъства, когато трябва да бъдат взети трудни решения и да се свърши сериозна работа. Списъкът с негативи от събирателния образ на лошия шеф сигурно би могъл да се допълва до безкрайност. А изброяваните в него черти, уви, са по-често срещани, отколкото си мислите. За щастие, редки са случаите, когато един шеф притежава всеки един от тези белези.
Много вероятно е да дойде време, когато ще ви се наложи да изтърпите подобно поведение, докато се изкачвате по професионалната стълбица, преди самият вие да се превърнете в Големия шеф.
Това са няколко съвета, които ще ви помогнат да се справите с тези ситуации.
1. Преценете дали се справяте добре със задачите
Хората са склонни да обвиняват шефовете си, когато нещата не вървят по план и качеството на тяхната работа е поставено под въпрос. Преди обаче да поемете по този път, запитайте се дали неговото поведение произтича от липсата на комуникативни умения или, може би, е резултат от вашата неефективност и слабо представяне на работното място.
Насочете усилията си в посока на постигане на видими и ясно измерими резултати , за да видите дали неговото отношение към вас ще се промени.
2. Давайте всичко от себе си, за да бъдете безукорни
Някои шефове са готови да се заяждат със своите служители за всяка малка грешка. За да избегнете такъв сблъсък, дайте всичко от себе си и ограничите грешките до минимум. Добрата работа и вниманието към детайла ще държи ядосаният шеф далеч от вас.
Направете списък с грешките, които допускате, и се опитайте да ги отстраните. Ако техният брой е незначителен, то най-вероятно проблемът не идва от вас.
3. Записвайте всичко
Ако вашият шеф ви тормози, документирайте всеки инцидент, причината, която е породила спора и последвалото му развитие. Никога не знаете кога може да ви се наложи да използвате тази информация, а всеки малък детайл може да бъде от изключително значение.
Не бихте искали да се озовете в ситуация, в която да съобщите за тормоза, но да нямате никакви доказателства и аргументи, с които да защитите позицията си.
4. Избягвайте открит конфликт
Лошото отношение от страна на шефа може да бъде доста изнервящо. Понякога просто ви се иска да отвърнете на агресията, като избухнете лице в лице. Отговарянето на враждебността с враждебност, може да ви се струва логично, особено ако сте уверен в своята правота. Колкото и несправедливо да звучи - Не го правете!
Най-лошото нещо, което може да направите, е да дадете на ужасния шеф още повече причини да се заяжда с вас. Не губете контрол. Изчакайте да се успокоите преди да отговорите, по какъвто и да е било начин. Повишеното напрежение не е от полза за никого.
5. Поставете се на тяхно място
„Дръж приятелите си близо, а враговете си още по-близо.“ Тези мъдри думи най-добре описват как трябва да реагирате, когато работите с труден шеф. Помислете какво го дразни и какви може да са причините за неговото негативно отношение спрямо вас.
Опознайте го добре, за да може да контролирате хода на комуникацията, помежду ви. Ако покажете истинска съпричастност и отдаденост, може дори да го привлечете на ваша страна, след като той си помисли, че вие сте на неговата.
6. Създайте списък с решения за настоящите проблеми между вас
Анализирайте конфликтите с шефа и потърсете начин за преодоляване на търканията. Съставянето на списък с потенциални решения и начини за тяхното изпълнение е ключът към превъзмогването на всяко изпитание.
Заемете се първо с тези, с които може да се справите сами и вижте дали това ще се отрази положително на вашите взаимоотношения. Ако забележите подобрение, опитайте се да потърсите съвместно решение на останалите проблеми.
7. Уредете си среща, на която да обсъдите вашите неразбирателства и да предложите промени
Натрупаните мълчания само усложняват ситуацията. Провеждането на искрен разговор е най-ефективният начин за разрешаване на междуличностни проблеми. Ако усетите напрежение между вас и вашия шеф, уредете среща, на която да поговорите за проблемите между вас.
Споделете вашите виждания и идеи и бъдете готови да направите компромиси, за да подобрите атмосферата на работното място. Избягвайте агресивните намеци и бъдете готови да слушате и да се учите.
8. Споделете проблемите си с други мениджъри
За съжаление, не всеки проблем има бързо и лесно решение, особено ако става въпрос за такъв, който е породен от някой друг и чието разрешаване е извън ваш контрол.
Ако забележите, че напрежението продължава да расте, а шефът ви се държи по същия начин, въпреки промяната във вашето поведението, това означава, че е време да споделите затрудненията си с други членове на мениджърския екип.
Включването на трети човек в ситуацията може да помогне за преодоляването спора, чрез налагане на дисциплинарни наказания срещу виновната страна.
9. Когато е време да продължите напред, не се колебайте
Както вече казахме, не всяка ситуация е под вашия контрол. Ако не може да намерите компромисно решение, което да бъде задоволително и за двамата, най-добре е да потърсите развитие на вашата кариера на другаде.
Животът е твърде кратък, за да бъдете нещастен, така че намерете място, което да ви прави щастливи, всеки ден, когато ходите на работа. Може би един ден вие ще се превърнете във шефа, за които бихте искали да работите.
Кевин Даум, автор на бестселърите „Video Marketing for Dummies“ и „Roar! Get Heard in the Sales and Marketing Jungle“, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.