Какво иска поколението Y?
2015 е годината, в която поколението Y – младите хора на възраст между 18 и 34 – ще надхвърли броя на родените в периода 1946 - 1964 година. То вече е надминало последните в културен и социален план. Ние, по-възрастните, сме израснали и свикнали с идеята, втълпявана си с десетилетия, че носим духа на своето време. Но вече не е така – младите са на власт.
Това се отнася с пълна сила за работното място, както се твърди в 18-тия годишен доклад на Fortune за 100-те най-добри компании, за които да работим. Много от посочените организации – като Google е на първо място – оформят политиките си така, че да привлекат последното поколение трудоспособни кадри. Според мен, в наши дни, всяка дискусия на тема талант бързо се насочва към разнищване манталитета на младите. „Дали е истина, че те искат да сменят работното си място на всеки 2 години? Наистина ли имат нужда от постоянни стимули, след като детството им е минало под надслов „Всеки е победител”? Трябва ли работното им място да е „купонджийско”? Безплатна храна? Джаги?
Бившите ми колеги от Pew Research Centre (PRC) са най-подготвени по темата. Те са открили, че много от тези митове са именно това – митове. Например:
Младите искат редовно да сменят работното си място
Това твърдение си е направо грешно. Проучването на PRC сочи, че представителите на поколението Y същност ценят професионалните сигурност и спокойствие повече от нас. И все пак, те не биха останали на служба, която не харесват. Около 50% от тях смятат, че е „изключително важно” да имаш „работа, която да ти е приятна”. Сред представителите на поколението Х – родените между 1965 година и началото на 80-те – този процент е само 38%.
Парите нямат значение
Може би. Според PRC, „високоплатената работа” се намира някъде в дъното на списъка с приоритети на по-младите – но същото се отнася и за останалите поколения. Аз, обаче, съм доста скептичен. Онова, което хората казват, когато попълват анкета по телефона, и начинът, по който се държат, когато им направят оферта, са две различни неща.
Всеки представител на поколението Y иска да бъде предприемач
Всички те искат да са следващия Марк Зукърбърг, но това няма как да се случи. Въпреки че проучването PRC сочи, че младите хора в трудоспособна възраст имат по-малко доверие на „големите” бизнеси, отколкото предишните поколения, скорошен анализ на данни на Федералния резерв, направен от Wall Street Journal, разкрива, че делът на хората под 30-годишна възраст, които притежават собствен бизнес, е най-ниският в историята – 3,6% (със 7% по-нисък отколкото през 1989 година).
И все пак, няма съмнение, че поколението Y е различно. То е най-разнообразното в американската история – 43% са цветнокожи – и е по-уверено в бъдещето на нацията, отколкото предишните. Това е значителен обрат от 70-те години, когато младите хора бяха значително по-песимистично настроени от по-възрастните. Освен това, представителите на новото поколение не бързат чак толкова да сключват брак и са по-малко склонни да членуват в политическа партия – това значи, че техните работодатели биха могли да се превърнат в най-важната институционална връзка в живота им. Поколението Y се чувства най-комфортно с употребата на смартфони, които им позволяват непрекъснато да са свързани с огромния си брой контакти и им осигуряват достъп до информация. Младите най-бързо се адаптират към начините, по които мобилният интернет променя фундаменталната логистика на живота им, и са първите, които очакват същото от работните си места.
Затова внимавайте! Младото поколение не е дефектен продукт на разглезеното си детство, а предвестник на общото бъдеще.
Алън Мъри, редактор на списание Fortune, за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.