Трендспотинг - да предсказваш бъдещето

Трендспотинг - да предсказваш бъдещето

Нови и нови технологии се появяват, докато мигнеш, и принуждават организациите да се променят по непредсказуеми начини. За мениджърите това значи, че се налага да развият у себе си умения да надникват в бъдещето, за да търсят насоки как, къде и кога да инвестират скъпоценните си ресурси.

Кои иновации и тенденции ще трансформират отраслите? И кои са просто бързо отминаващи моди, за които утре няма и да си спомняме?

Порталът RealBusiness зададе тези въпроси на водещия бизнес стратег и автор на книгата „Да станеш незаменим“ Скот Стайнберг. Как да забележим тенденциите и да направим необходимите промени, за да останем на предната линия? Ето и неговите отговори.

- Доколко е важно да забелязваме тенденциите, преди да са се случили?

- Това е едно от най-важните умения, които една организация може да притежава, без значение какъв е размерът й. Колкото по-видима е тенденцията, колкова по-лесно могат да я зърнат и конкурентите. Предизвикателството е, че в момента тенденциите се формират и разпадат по-бързо отвсякога.

- Как да разпознаем кое е тенденция и кое – мимолетна мода?

- Най-важно е да разпознаем фактора трайност. Помислете каква практическа стойност добавя тенденцията към живота на потребителите. Ако се взрем в краткотрайните моди, като 3-D телевизорите например, въпреки че бяха много популярни, потребителят реално нямаше практическа и неотложна нужда да ги купува.

- Какви са основните характеристики на една тенденция?

- Вгледайте се в потенциалния мащаб на пазара. Ако продуктът ще има някакво трайно значение, трябва да има наличие на търсене, отговарящо на предлагането. Един от най-добрите тестове за това е дали идеята реално решава някакъв важен проблем в очите на крайния потребител.

Като човек, който се занимава с откриването на тенденции, вие може да намерите много проучвания, които подкрепят едва ли не всичко, което в момента върви нагоре. Трябва обаче да мислите за следните неща: Колко конкуренция има в това пространство? Колко бързо се движи? Колко актуална ще бъде тази технология в дългосрочен план? Защо някой би искал да даде пари за това?

- Какво ако в момента бизнесът ви се развива чудесно? Трудно е да променяш нещо, което върви добре.

- Водещите иноватори-стратези никога не спират да обновяват. Времето, когато бизнесът ви се развива особено добре, е идеалният момент да пробвате нови неща и да препозиционирате съществуващи продукти, защото трябва да излезете напред в променящия се пазар.

Няма начин да се предскаже точно накъде ще се отправи пазарът, но трябва да знаете, че конкурентите също ще опитват нови неща, а клиентите ще имат все нови и нови изисквания. Това означава, че ако ще се развивате в крачка с тях, ще трябва да се адаптирате и да изпробвате новости в своя бизнес. Наричаме това „Планиране за лошите времена по време на добрите“.

- Какво могат да направят хората, които не са професионални анализатори, за да забелязват тенденциите?

- Може да е нещо толкова просто като следенето на търговията в отрасъла, ходенето на събития и конференции, където да разговаряте с хората, или проследяването на темите, които са във възход в разговорите по социалните мрежи. Освен това може да следите новите предприятия и да четете интервюта, за да откриете какво вършат конкурентите ви. Излезте и поговорете със собствените си клиенти – многократно е доказвано, че те са източник номер 1 на най-добрите, най-умните и най-иновативните идеи.

- Имате ли други съвети как да сме винаги в час с актуалните тенденции?

- Като цяло, ако си държите очите отворени, никак не е трудно да останете в крак с променящите се пазари. Важно е обаче да не се повличате по общото течение на краткотрайните моди.

Бъдете практични и мислете от гледна точка на нетната стойност за потребителя. Не търсете следващото „голямо нещо“ в единствено число – търсете следващите големи неща. Някои от тях ще отпаднат по пътя и ще се отворят нови сфери за иновации. Става въпрос за серия от корекции и контролирани, информирани рискове. Управлявайте иновациите така, както бихте управлявали финансовото си портфолио.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 22 юли. Имен ден празнуват Магда, Магдалена, Мадлен
Държавният департамент на САЩ одобри продажба на въоръжение на България за 620 млн. долара
Зеленски обяви, че следващият кръг мирни преговори между Украйна и Русия ще бъде в сряда
Град Ню Йорк и щатът Ню Джърси очакват 3,3 млрд. долара приходи от Световното първенство по футбол през 2026 г.
Гърция премахва таксите за теглене от банкомат
По план за 43 млн. евро: Изкуствен интелект ще помага на държавната администрация в Испания
Слънце и жега: Термометрите удрят 42° във вторник
Най-опасният престъпник на Еквадор беше предаден на властите в САЩ