Трите стълба на успеха в България

Трите стълба на успеха в България

Знаете ли, че най-стабилната геометрична фигура е триъгълникът. Трима са братята в приказката за ламята и златната ябълка, златната рибка изпълнява три желания. Три са и основните стълбове на всяко успешно начинание, включително на успешния бизнес в България – неизчерпаем хъс, премерен риск и добре подбран екип.

Винаги началото ни се струва най-трудно. Тогава са нужни много упорит труд и вяра в постигането на целите. С времето обаче нещата не стават по-лесни, напротив - разрастването на бизнеса, навлизането на нови пазари и борбата с конкуренцията изискват още повече енергия. Запазването на позициите е непосилна задача без можещи и отдадени на работата служители.

През всеки етап от своето развитие компаниите срещат различни трудности и предизвикателства, безброй са възможните пътища, по които могат да поемат. Само част от тези пътища обаче водят към върха.

Обръщайки поглед назад, мога да кажа, че изминатият път от повечето български компании не беше от леките, може би не е и най-прекият към успеха. Пътеките нерядко криволичат, допускаме грешки в търсенето на правилното решение, но не се отказваме от поставените цели. Защото ако ви се пие мляко, нали не седите на столче насред полето в очакване край вас да мине крава?

Когато се започва от нищото, без финансовата подкрепа и ноухауто на големите чуждестранни компании, успехът е още по-сладък.

Много български компании се борят не само с утвърдените чужди имена на пазара, но и с предубедеността и манталитета на купувачите. Именно преодоляването на първоначалния скептицизъм и недоверие на клиентите е една от най-трудните задачи за една нова и непопулярна марка у нас. И тук решението е само едно – качество, постоянно качество. Независимо дали произвежда обувки, вафли, или се занимава с химическо чистене, една фирма, за да оцелее след първата година, е необходимо клиентите да повярват в нея.

И най-добрата реклама няма да ви доведе лоялните клиенти. Те се печелят с времето, често заради малки жестове и добро отношение. Не подценявайте обслужването на клиенти и не забравяйте, че един доволен клиент може да сподели с двама приятели, но един недоволен със сигурност ще разкаже на десетина.

Новите клиенти и разширяването на пазара са неща, към които всяка компания се стреми. Преди обаче да се впуснете в агресивно завземане на нови пазари и ниши, замислете се дали компанията има мощностите и капацитета да отговори на нуждите на тези потенциални пазари.

Реинвестициите, разумният риск и реалната представа за силите и възможностите са задължителни за запазване на постигнатите позиции и преминаване на следващото стъпало. Защото не е трудно да създадеш бизнес, трудно е да го задържиш. За това освен добро планиране понякога са нужни малко късмет и интуиция за правилния момент. В развитието на всеки бизнес настъпва момент, когато и най-добрият мениджър не би могъл да следи и решава всички значими въпроси сам. Истината е, че зад доброто име на компанията и добрите финансови резултати винаги стои успешен екип от мотивирани служители.

Умението да подбереш правилните хора и да им дадеш достатъчно свобода и възможност да развиват способностите си е ключово за развитието на всеки бизнес.

Не управителят е значимата фигура на една компания. Значими са всички служители – от търговеца до секретарката и общия работник. Защото ако работата в един офис или предприятие не върви като добре смазана машина, възникват проблеми, а с тях се губи доверието на клиента. Има теория, че за да са пълноценни служителите, трябва да сменят своята работа на около 5 години. Не съм привърженик на тази теза, особено за хората, в които виждам потенциал. Няма нищо по-добро от лоялен служител, който познава работата до най-малкия детайл. А за да го задържиш и мотивираш да дава всичко от себе си, понякога е достатъчно само да промениш отговорностите му, да му дадеш предизвикателства, за да открие нови свои качества.

Бъдете смели, но разумни, намерете правилните хора за вашия екип и не пестете сили за постигането на поставените цели. Тогава усилията ви ще бъдат възнаградени.

 

Росен Станков, управител на „Теразид”

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ