Трябва ли да се сприятелявате с колегите си във Facebook?
Не може да се отрече, че социалните медии промениха личния ни и професионален живот по много начини. Преди 10 години LinkedIn едва правеше първите си стъпки, а Марк Зукърбърг и колегите му още мечтаеха за Facebook в общежитието си. Днес обаче много от нас не могат дори да си представят деня си без обновяване на статуса или споделяне на нещо във вездесъщите социални сайтове.
Въпросът е, до каква степен е уместно да размиете границите на работното си място и да се сприятелите с колегите и служителите си във Facebook? Подкрепяте ли ги и препоръчвате ли ги в LinkedIn?
Имате приятел
В личния ми опит съм открила, че служителите или се сприятеляват с всички още от първия ден, включително и с шефа, или си отглеждат тесен кръг от колеги, които са склонни да допуснат в личното си пространство. Бих приела покана за приятелство от всеки в екипа си и им се радвам. Не всеки обаче е съгласен или иска да бъде „дружка” с началника си, и това е напълно разбираемо. Директорът на маркетинговото съдържание във фирмата ми, Ким, още се смее на факта, че през първата си седмица на работа е получила покана за приятелство от директора (мен) и от равина си. За щастие, стената й във Facebook е съвсем безобидна.
Всички обаче сме чували истории на ужаса за професионални проблеми, причинени от социалните мрежи – някой публикува малко повече информация и в крайна сметка изхвърча от работа. И докато не може да контролирате какво споделят служителите и колегите ви, когато става въпрос за личния им живот, можете да поставите правила за политиката си относно социалните медии. Включете я в наръчника, който давате на новите си служители на първия им работен ден.
И ако ще се сприятелявате с колегите си в социалните сайтове, дайте им добър пример, като не прекалявате с детайлите от личния си живот, които може да доведат до неудобни ситуации в офиса.
Свързвайте се. Препоръчвайте. Поощрявайте.
LinkedIn има репутацията на място, където хората търсят работа или служители, но през годините тази мрежа се разрастна и промени толкова много, че в последно време се превърна в ежедневно занимание... и забавление за мнозина.
След като в нея бяха въведени „препоръките”, вече имате причина да влизате редовно в сайта, за да дадете едно рамо на колегите си и да видите кой е подкрепил вас. Сайтът предлага възможност да дадете положителна оценка на познатите си – нащо като „харесването” във Facebook. Сякаш кимвате на човека и казвате „Да, ти можеш да правиш това”.
Моите служители редовно ми пращат покани за свързване в LinkedIn. Странно, но някои пък не го правят никога – сещат се чак когато решат да напуснат компанията. Това винаги ме смайва. И други мои колеги са съгласни. Ако някой им изпрати покана за LinkedIn след години съвместна работа, това обикновено е лош знак.
Не по-малко смайващо и страшно неудобно е, когато бивш колега или служител ви изпрати покана за LinkedIn, в която ви моли да го препоръчате, когато вие 1) не го/я познавате достатъчно добре или 2) не ви е удобно да изпълните молбата. В такава ситуация най-добре да си премълчите, освен ако не сте били пряк мениджър на човека и можете да предложите конкретни и специфични примери за уменията му. В този случай трябва да бъдете сериозни и обективни, за да не излезе, че предпочитате едни служители пред други.
Джанин Попик, основател и главен изпълнителен директор на компанията за онлайн маркетинг VerticalResponse, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.