Управлявай шефа си!
Това заглавие вероятно ви е познато от поредицата "Джобен наставник" на сп. "Мениджър". Но ние нямаме намерение да ви преразказваме в резюме съдържанието на книжката, а да ви представим още един поглед върху темата.
Класическият образ на "Големия шеф" е сърдит човек, който стои със скръстени ръце, гледа неодобрително и пита заплашително служителите си: "Готови ли сте проекта, който ви възложих?" Този образ описва мениджърите като VIP персони, които имат право да ни съдят и да се разпореждат с кариерата ни. Те са "мощни", а ние, работниците и служителите сме "безпомощни."
Възприемането на този образ може да ни накара да забравим, че нашите шефове се нуждаят от нашата помощ, така че и те да направят добро впечатление на своите шефове. Те са точно толкова зависими от нас, колкото и ние от тях. Затова трябва да се научим да ги управляваме, съветва Harvard Business Review.
"Управление на шефа", не означава манипулиране, а по-скоро изграждане на отношения на сътрудничество. Когато постигнете това, вие вече не сте безпомощни. Вместо това ставате активен участник във формирането на взаимоотношенията ви и в крайна сметка увеличавате вероятността да усъвършенствате своята собствена кариера.
Управлението на шефа изисква да разберем нуждите му и стила му на работа. Събирането на тази информация включва малко детективска работа. Мениджърите често не успяват да формулират ясно своите приоритети и очаквания. Много от тях не са наясно със стила на работа, който харесват.
Служителите често предизвикват недоволството на шефовете си, като губят доста време, вършейки нещата по погрешен начин. Обикновено, това не е по тяхна вина, а се дължи по-скоро на ръководителя им, който не е наясно как и какво иска.
За да се избегне този капан, когато шефът ви възлага задача, разберете кой е приоритетът ви в нея. Някои мениджъри са дразнещо неясни и не искат да губят време, обяснявайки подробности. В такива ситуации вие трябва да поемете инициативата. Това може да означава насрочване на среща за обсъждане на конкретните цели или изпращането на подробен план за действие, който шефът да прегледа. Така може да предотвратите доста недоразумения.
Ако не познавате достатъчно добре началника си, може да съберете нужната информация от хора, които вече са работили с него.
Често разминаването идва оттам, че комуникацията не върви през правилния канал. Разберете как минават най-добре идеите пред началника. Ако той е „слушател“, вероятно би искал да ви чуе по телефона или по-скоро да говори с вас лично. Ако шефът ви е „читател“, той предпочита електронна поща, съобщения или кратки бележки върху бюрото си.
Шефовете се различават в степента, в която искат да бъдат информирани за това, което правите. Някои искат да знаят за всеки проблем и очакват да се консултирате с тях относно всяко решения, без значение колко е незначително. Други не искат и да ви виждат, освен ако не е налице криза или важно решение, което трябва да се вземе.
Когато
опознаете шефа си и се научите да го
управлявате, ще имате много по-голямо
спокойствие и увереност в работата си.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.