Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Temu и Shein пренасочват вниманието си към Европа, но може да не получат топло посрещане

Temu и Shein се насочват към Европа, тъй като бизнесът им в САЩ е сериозно засегнат от неблагоприятните търговски политики на администрацията на президента Доналд Тръмп. Но базираните в Китай бюджетни магазини за електронна търговия може да не получат топъл прием от новите си целеви пазари, пише Ройтерс.
През последните седмици срещу Temu и Shein в ЕС бяха подадени жалби, обвинявани в неблагоприятни бизнес тактики. Това се случва в момент, когато блокът подготвя нова фиксирана такса от две евро за малки пакети, които преди това не са били облагани с мита, от онлайн пазари като Temu и Shein.
Експерти казват, че новите развития биха могли да бъдат зловещи знаци за платформите, тъй като бизнесът им вече пострада от премахването на мярката за освобождаване от мита за малки пакети в Съединените щати, както и от новите тарифи от 54% или 100 долара за тези, изпратени чрез пощенската служба.
„С засилването на регулаторния и търговски натиск в САЩ, Temu и Shein все повече се обръщат към Европа и Обединеното кралство като критични пазари за растеж“, каза пред Си Ен Би Си Ананд Кумар, заместник-директор на изследванията в Coresight Research.
Кумар обаче заяви, че компаниите са започнали да се сблъскват с регулаторни пречки в Европа и Обединеното кралство.
„Предложената от ЕС митническа такса от 2 евро е повече от незначителна допълнителна такса – това е стратегически регулаторен ход, насочен към ограничаване на неконтролирания растеж на ултраевтината трансгранична електронна търговия, и би могъл да промени начина, по който платформи като Shein и Temu работят в Европа през следващите 2-3 години“, добави той.
Завой към Европа
Temu и Shein увеличиха разходите си за реклама в Европа, особено във Великобритания и Франция, според доклад на Ройтерс, което отразява отдалечаването им от САЩ.
Нарастващото значение на ЕС и Великобритания за двете компании е отразено и в данни от Consumer Edge Research, които проследяват потребителските тенденции въз основа на извадка от информация за кредитни и дебитни карти.
Според данните, изпратени до Си Ен Би Си, годишните потребителски разходи на Temu в САЩ са спаднали с около 36% през май спрямо предходната година, докато тези на Shein са намалели с 13% за същия период. Компанията добави, че данните ѝ показват, че някои от клиентите на Temu и Shein в САЩ са пренасочили разходите си към традиционни универсални магазини и търговци на дребно за бърза мода.
Тези тенденции съвпадат с данни от фирмата за пазарни проучвания Sensor Tower, показващи, че използването на приложения на Temu и Shein в САЩ се забавя значително.
Въпреки това, обратните тенденции за платформите са наблюдавани в Обединеното кралство и ЕС. През май годишният ръст на потребителските разходи достигна 63% в ЕС и 38% във Великобритания. Shein отбеляза ръст от 19% в ЕС и 42% във Великобритания за същия период.
За Temu данните от Consumer Edge показват, че растежът е особено изразен на ключовия пазар на Франция – втората по големина икономика в ЕС.
За да се възползват от инерцията в Европа, Temu и Shein агресивно разширяват дейността си в региона, включително увеличават складовия си капацитет, експериментират с локализирани бизнес модели, както и значително увеличават разходите за дигитална реклама на ключови пазари като Обединеното кралство, Франция и Германия, според Кумар от Coresight.
„Това разширяване не е просто опортюнистично – то сигнализира за стратегическа промяна в начина, по който тези компании си представят следващата фаза на растеж“, каза той.
„Въпреки това, европейският пазар не е без своите предизвикателства. Регионът прилага по-строги разпоредби относно безопасността на продуктите, защитата на потребителите и лоялната конкуренция, като всички те изискват Temu и Shein да инвестират повече в съответствие и оперативна прозрачност“, добави той.
Експертите казват, че тези предизвикателства и потенциалните мита на ЕС върху пакети с малка стойност може да са признаци за по-голям натиск върху Temu и Shein.
Контролът се засилва
Според френски местни медии, формулировката на законопроект „против бързата мода“, който се обсъжда във френското Национално събрание, наскоро беше пренаписана, за да се отделят ултраевтини платформи като Shein и Temu.
Законопроектът, първоначално одобрен от долната камара на френския парламент през март миналата година, има за цел да санкционира продуктите за бързата мода заради тяхното въздействие върху околната среда.
Междувременно, в четвъртък, паневропейската потребителска организация BEUC подаде жалба до Европейската комисия срещу Shein за използването на подвеждащи техники или „тъмни модели“, които причиняват свръхконсумация.
Това се случва, след като Европейската комисия обяви собствено разследване на спазването на потребителското право на ЕС от страна на Shein през февруари и през май призова Shein да спазва законите на ЕС за защита на потребителите.
BEUC също подаде жалба срещу Temu, докато 17 от членовете ѝ са подали същата жалба до компетентните си национални органи, съобщи групата.
Сяомън Лу, директор по геотехнологиите в Eurasia Group, заяви пред Си Ен Би Си, че контролът, на който в момента са подложени Temu и Shein в ЕС, напомня на този в САЩ.
„Temu и Shein предлагат рентабилни решения и ефикасна мрежа за доставки, които се представят добре в бързо развиващия се свят на модата. Въпреки това, техните трудови практики и стандарти за правата на човека може да не са напълно съобразени с пазарите с висока стойност като ЕС и САЩ“, каза Лу.
Този конфликт и „нарастващият протекционизъм“ в световен мащаб са „ключовите двигатели на тези регулаторни реакции“, добави тя.
Според Кумар от Coresight Европа напредва към по-строг надзор чрез Директивата за корпоративна устойчивост, която държавите-членки на ЕС имат срок до юли 2026 г. да интегрират в националните си закони.
Директивата ще принуди компаниите, опериращи в ЕС, да идентифицират и смекчат нарушенията на правата на човека в своите вериги за доставки, да разкрият показатели за въздействие върху околната среда и устойчивост и да се изправят пред правни последици, ако не предприемат адекватни превантивни мерки.
Това означава, че Temu и Shein ще се изправят пред строги изисквания за съответствие в ЕС, каза Кумар. Регионът обаче все още предлага значителни възможности за разширяване във все по-протекционистката световна търговия. околната среда, добави той.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.