Как ни мамят зрителните илюзии

Как ни мамят зрителните илюзии

Погледнете внимателно тази снимка на папагал. Това, което наблюдавате, всъщност е произведение на изкуството на художника Йоханес Стотър. Въпреки крайно фотографската природа на кадъра, той не отразява птица, а жена с изрисувано тяло, застанала във формата на такава.

Снимката представя американското списание The Week. То пише, че работата на Стотър се възползва от факта, че очите ни забелязват първо привидното и мозъкът ни е склонен да скача прибързано в заключения.

Актът на съзиране на нещо започва, когато лъчите на светлината се „докоснат” до него и отскочат. Отскачащата светлина влиза в очите ни чрез роговиците им – ясната, външна част от окото. Роговиците се свиват, за да ги отразят, докато те преминават през черната част на очите – зениците. Ирисите – цветната част на очите ни около зеницата – се свиват или разширяват, за да променят количеството светлина, което преминава през очите ни. Накрая светлината преминава и през лещите на очите ни, които променят формата на обекта, за да я насочат към ретината – тънка фина тъкан на черната част на окото, изпълнена с нервни клетки, прихващащи светлината. Клетките в ретината превръщат светлината в електрически сигнали. Този процес се настройва от оптичния нерв, с който мозъкът интерпретира сигналите и в крайна сметка разбира какво виждаме.

Целият процес се случва за една десета от секундата, но е достатъчно дълъг, за да накара мозъка да се заблуди понякога, обяснява еволюционният невробиолог Марк Чангизи пред Discovery News. Като нареждат серия модерли, снимки и цветове по стратегически начин или се заиграват с начина, по който обектите се осветяват, хората могат да мамят мозъка на зрителите и да го убеждават на пръв поглед, че виждат нещо друго. Илюзията се получава и в зависимост от това доколко отблизо е заснет обектът на снимката.

Чангизи отбелязва, че когато се движим и гледаме нещо, то контурите му стават замъглени в зрението ни. Тъй като мозъкът ни асоциира замъглените линии с движение, статичните снимки, които показват неяснота, привидно се възприемат все едно че отразяват обекти, движещи се на бърза скорост. Но, всичко е относително. Така например, когато два кръга с абсолютно еднакъв размер са поставени един до друг, но единият е заобиколен от по-големи кръгове, а другият от по-малки, първият често ни изглежда по-малък от втория.

От техническа гледна точка снимката на Стотър не е традиционна оптична илюзия, но използва същите принципи, за да заблуди ума. Използвайки боя, художникът прави по-меки силно откроимите линии на тялото и създава сенки, управлявайки светлината и поставяйки тъмните цветове един до друг. Освен това, разбира се, е важно, че моделът му е застанал с тялото си така, че да оформи папагал.

Не всички детайли имат смисъл. Например сгънатият й крак, който създава крилото, или пръстите на бялата й ръка, които правят човката, но това не е решаващо за възприятието. Мозъкът прави първоначално заключение, че това е снимка на папагал, защото всичко останало му изпраща зрителната информация, че наистина е така.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Норвегия ще взривява собствени мостове в случай на военен конфликт
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията