Маркетинг

Реклама

|

ПР и събития

|

Най-големите интернет скандали за всички времена

Най-големите интернет скандали за всички времена

Личните ни данни би трябвало да бъдат неприкосновени. Това обаче става почти невъзможно, когато се озоват в интернет. Особено в ръцете на компании, които ги събират без нашето знание или просто не могат да ги опазят от различни злонамерени личности. Кои бяха най-големите интернет скандали на всички времена, свързани със защитата на личните данни? 

1. “Шпионите” от Sony

През есента на 2005 г. Sony BMG реши да използва антипиратската защита XCP, добавяйки я към всички свои музикални дискове. Когато потребителят пуска някой от тях на своя компютър, работещ под Windows, CD-то инсталира скрит софтуер в системата, който изпраща IP адреса и името на диска до Sony. На практика компанията успя да си създаде задна вратичка към PC-тата на своите клиенти. Нещо повече, т.нар. spyware правеше компютрите уязвими за червеи и вируси.  В крайна сметка, след дело, заведено срещу Sony в Тексас, Ню Йорк и Калифорния, Федералната търговска комисия застави компанията да плати по 150 долара на всеки потребител, чийто компютър е бил повреден по един или друг начин от техния софтуер.

2. Експериментът в Craiglist

През февруари 2006 г. уеб разработчикът Джейсън Форчъни от Сиатъл реши да се представи като жена, търсеща секс в сайта Craiglist, за да види колко отговора ще получи в рамките на 24 часа. 178 души отговарят на обявата му и му предоставят най-разнообразна лична информация, като имена, снимки, имейл адреси и телефонни номера.

Впоследствие Форчъни решава да публикува всички тези отговори в сайт, наречен Encyclopedia Dramatica. Инцидентът предизвиква широк медиен отзвук. През май 2009 уеб разработчикът бе осъден от анонимен ищец в Илиноис за 75 хил. долара.

3. Бъркотията в Hotmail

Скандалът, свързан с Hotmail - безплатната имейл услуга на Microsoft – е може би най-мащабният до момента. През октомври 2009 г. компанията застави милионите потребители на услугата да променят своите пароли поради пробив в сигурността на системата. Microsoft призна, че данните на 10 хил. души са били публикувани на сайта www.pastebin.com в резултат на киберпрестъплението. Същевременно посъветва хората, ползващи имейл акаунти, завършващи на @hotmail.com, @msn.com и @live.com да променят своята парола веднъж на всеки 90 дни.

4. Facebook приложенията

Защитата на личните данни в популярната социална мрежа винаги е била проблемен въпрос. Може би най-сериозният скандал в това отношение настъпи през октомври 2010 г., когато Facebook призна, че десет от техните най-популярни приложения, включително FarmVille и Texas Hold’em, са споделяли потребителска информация, включително имена - както на хората, които ги ползват, така и на техните приятели, с рекламодатели.

След разследване, проведено от „Уолстрийт Джърнъл“ става ясно, че този проблем е засегнал десетки милиони потребители, дори и онези, които са използвали най-строгите настройки за поверителност.

5. Наблюдателното училище

Училище в Пенсилвания стана известно с идеята си да използва вградените уебкамери в няколко хиляди лаптопа Apple, предоставени на студентите за ползване в домашни условия, за да ги шпионира.

Ръководителите на учебното заведение признаха, че са събрали 56 хил. снимки и скрийншотове на самия работен плот посредством уебкамерите и инсталирания софтуер за сигурност. Всички тези изображения са направени без изричното съгласие на учениците. Много от тях са в техните спални, често потребителите са били разсъблечени в различна степен.

През април 2010 г. второкурсникът Блейк Робинсън завежда дело срещу училището "Лоуър Мериън". През октомври същата година то се съгласява да плати 610 хил. долара, за да уреди две дела, свързани с инцидента.

6. Disney погазва важно законодателство за деца

Базираните в Съединените щати уеб страници, които предлагат на деца абонаменти или продажби на стоки и услуги, трябва да отговарят на специално законово изискване. То произлиза от Закона за защита на онлайн идентичността на децата, който твърди, че непълнолетните интернет потребители трябва да имат разрешението на своите родители, преди да направят каквито и да било транзакции.

През май 2011 г. обаче именно на едно от подразделенията на популярната детска компания Disney се падна съмнителната чест да плати най-голямата глоба по този закон, след като Disney's Playdom Inc. бе призната за виновна, че е събрала и споделила лична информация за стотици хиляди деца без родителско съгласие. Disney's Playdom Inc., която поддържа известния сайт Рony Stars, разрешила на малките си посетители да постват истинските си имена и местонахождения, като освен това събрала данни за техните години и имейл адресите им. 

Други сайтове, които наскоро отнесоха солени глоби покрай закона, са блогът Xanga.com и разработчикът на мобилни приложения Broken Thumbs.

7. Carrier IQ надзърта във вашия смартфон

През 2011 г.  се случи още един скандал, свързан с неприкосновеността на личната информация, в който този път главна роля изпълняваше Carrier IQ. На пръв поглед тази благонадеждна компания просто продава аналитичен софтуер за мобилни устройства. Нещата обаче се оказали малко по-други, когато един аматьор-специалист по ІТ сигурност открил, че инсталираният на неговия смартфон софтуер всъщност събирал доста важна и лична информация. В нея се включвали данни за електронната поща и текстовите съобщения, живота на батерията и връзките, които апаратът ползва.

В разразилия се скандал Carrier IQ и мобилните оператори, ползващи услугите на компанията бяха обвинени в злоупотреба с лични данни и шпиониране. По-задълбоченият анализ обаче установил, че уж злонамереният софтуер всъщност не бил част от пакета на Carrier IQ, а представлява остатъци от операционната система Android, забравени там от програмистите на HTC. Софтуерът на Carrier IQ всъщност наистина събирал безобидни данни, чиято задача била да оптимизират производителността на апаратите. Въпреки това мобилният оператор Sprint и производителят HTC вече отказаха да ползват услугите на компанията в своите продукти; последната най-вече за да се опита да прехвърли вината от собственото си недоглеждане.

8. General Motors продава данни за вашия автомобил

Автомобилният гигант General Motors забърка каша със своята противоречива GPS услуга OnStar, която проследвява движението на колата, дори когато собственикът й официално се откаже от нея. През декември 2011 г. GM обяви, че променя правилата за ползване на OnStar, но въпреки това си запазва правото да събира важна информация като скоростта и местоположението на автомобила и използването на предпазните колани. Нещо повече, компанията изяви желание да продава така събраните данни на други фирми, което прави въпроса за GPS услугата все още неразрешен.

9. AOL разкрива данни за своята търсачка

America on Line (AOL) е далеч от своите звездни дни, а един скандал отпреди няколко години съвсем понижи репутацията на компанията. През август 2006 г. тя разкри файл, съдържащ над 20 милиона термини за търсене, които повече от 650 000 нейни клиенти са задали в тримесечен период. Файлът, изглежда, не бил предназначен за публично ползване, а само за целите на научни разработки, но всъщност в много от термините се съдържала важна лична информация.

Съзнавайки размерите на скандала, AOL пое отговорност за изтичането и премахна файла от сайта си три дни след това, но информацията вече бе копирана на много други уеб страници. Две седмици по-късно главният технически директор на компанията Морийн Гавърн напусна поста си, а през септември 2006 г. срещу AOL бе заведено дело от гневни потребители, които настояваха за обезщетение от по 5 000 долара на човек.

10. Хакването на PlayStation Network 

PlayStation Network е онлайн платформата на гиганта Sony за неговите конзоли PlayStation 3 и PlayStation Portable. През нея милиони потребители от цял свят купуват игри, контактуват помежду си и споделят важна лична информация. Ето защо едва ли бе изненада, че когато светът научи за хакването на PSN, реакцията бе шокираща.

През април 2011 г. Sony призна, че онлайн платформата е била хакната и от нея са източени данните на повече от 77 милиона PSN абонати. На всичкото отгоре компанията незнайно защо се поколеба фатално в разгласяването на информацията, което допълнително влоши положението й в очите на потребителите. Въпреки че реалните виновници за кражбата са хакери, висши ръководители на Sony бяха привикани на изслушване в американския Сенат, за да обяснят защо компанията не е успяла да предпази толкова важни данни. Sony призна, че атаката срещу PSN й е струвала около 171 милиона долара, за да реформира системата си за сигурност и да въведе нови механизми за защита на кредитните карти на клиентите.

11. САЩ следят гражданите си

През 2013 г. разкрития на бившия сътрудник на американската АНС Едуард сноудън показаха, че Американската Национална агенция за сигурност следи интернет действията на всички потребители на най-големите интернет компании в света, сред които и Google и Facebook.

Шефът на Националната агенция за сигурност Джеймс Клапър защити правото и методите за следене на телекомуникациите и интернет потреблението. Според изтеклите свръхсекретни документи американското правителство ползва сървърите на някои от най-големите интернет компании в света от над седем години, за да следи интернет действията на техните потребители. Под наблюдение са следните многопрофилни фирми и услуги - Facebook, Google (включително Gmail и YouTube), Microsoft (включително Hotmail), Yahoo, Skype, PalTalk, Apple и AOL. Следени са всички сайтове, които се посещават от техните потребители, всички ключови думи, които те пишат в интернет търсачките, всички имейли, които те изпращат и получават, всички снимки и видеоклипове, които гледат, дори и цялостното съдържание на интернет разговори и конференции през услугите Skype и PalTalk, които техните производители рекламират като "поверителни".

Не само това - всички препратени файлове, както и всички данни, които се съдържат в "облака", тоест в имейл сметките или в услуги като "Google Documents"/"Google Drive", също са изцяло достъпни за службите, показаха документите.

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ