10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

В свят на ежедневни трансформации и подчинен на дигиталните технологии, почти няма бизнес, който да се обърне 10 години назад и да не отчете резултатите от тази значителна промяна. За тези 10 години виртуалното пространство стана още по-голямо и разнообразно, а бизнесите започнаха още по-усърдно да се надпреварват за вниманието на крайния потребител. Една от основните трудности обаче идва с това, че колкото по-силно се опитват да говорят компаниите, толкова по-трудно е да чуят собствения си глас в целия шум. Ако следваме логиката на тенденциите, то за тях ще става още по-предизвикателно да отговорят на очакванията, изискванията и доверието на своите публика. Защото хората днес не само консумират съдържание, но активно участват в създаването му, което налага нова етика и подход в стратегиите. В тази съвременна търговска реалност, маркетинг агенциите играят ключова роля в адаптирането на брандовете към новите изисквания на потребителите. Рамо до рамо с прогресивни бизнеси от динамични сфери като потребителски стоки, хранителни добавки и фармация, ИТ и аутсорсинг, бизнес услуги, строително-инвестиционни проекти в последните 10 години работи и екипът на Brand & Communications agency Hub Ahead.

Ние питаме - те отговарят на въпроси, свързани със съвременните бизнес предизвикателства, как се отразява на бизнесите смяната на темпо без посока и как се промени възприятието за бранд?

А те са основателите на Hub Ahead - Ива Иванова - Brand & Marketing Strategist и Милена Павлова - Brand & Communications Creative.

До какво води бързата смяна на темпо без посока?

И: Докато всички са погълнати да отговорят на трендовете и динамиката - реални проблеми на бизнеса, които принципно касаят бранд и бизнес развитие, често остават на “stand-by”. Например компании с качествен продукт или услуга не успяват да се откроят в агресивната конкурентна среда. Други имат силна бизнес идея, но срещат реално предизвикателство да я трансформират в бранд с отличим характер и ефективна комуникация. Често срещаме и компании в етап на динамичен растеж, готови да разширят своето присъствие на нови пазари / сегменти, но без ясна визия как да подготвят бранда си за следващата стъпка. В един момент всичко става толкова забързано и самите бизнеси са “окупирани” от толкова много тактически действия и маркетинг, че им става трудно да вдигнат глава и да погледнат заобикалящата среда непредубедено и с възможност да отделят вътрешно ресурс за стратегически действия.

Какъв е вашият подход в такива казуси?

И: Ние сме тази страна, която влиза, за да погледне непредубедено отстрани, да събере частите от картината и да преведе компанията през смислен за бизнеса процес. Не разглеждаме даден тренд като самоцел, а като гъвкаво интегриран подход в рамките на една по-широката бранд стратегия, която помага на бизнесите да се справят с различните предизвикателства и да вървят напред с ясно дефиниран, стъпка по стъпка процес.

Независимо от предизвикателството пред компанията - бизнес, работодателски бранд, нова серия, трансформация на компанията, нишови продукти…нашият подход е приложим, защото се базира на реалната бизнес ситуация и е процес, в който има стъпки, верификация, възможност за осмисляне и проверка.

Спомняте ли си импулса, който ви накара да се отделите и да започнете да вървите по свой път?

М: След 10 години опит, търсенето беше по-скоро в посока на "новия път". Точно това търсене на различния и стойностен подход начерта и нашата посока на развитие. Винаги е имало прогресивни компании, които търсят не просто "обслужване", а екип, който да работи с тях на ниво и в различни направления – от бранд до комуникации. Ние се развивахме като експертен и сработен екип с дух на предизвикателство към "стандартните решения" и с ясна визия да работим на терен с реалните предизвикателства на бизнеса. Този модел е изпитан и работи, защото добре свършената маркетинг работа дава реални бизнес резултати.

Нашата същност и сила е в търсенето на отличима визия с фокус върху голямата картина. Без това всяко изпълнение би било неефективно. 10 години по-късно, в шума на дигиталния свят, това е по-важно от всякога.

Кои са ключовите фигури във вашия екип и как организирате силите, които ще се включат в даден проект?

М: От ден едно до ден днешен HUB AHEAD застава зад всеки проект със солиден опит в стратегия, бранд маркетинг, стратегически дизайн, криейтив, интегрирани комуникации и диджитъл. Това, което все по-рядко се среща днес, е маркетинг специалистите да имат мултидисциплинарен, не тясно дигитален стратегически опит (тенденцията е към тясно профилиране или “digital marketing one man show”). А за нас тези умения и опит са ключови - за да можеш да вникнеш в даден бизнес и то в много различни бизнеси, трябва да имаш мултидисциплинарна визия и да знаеш как се случват нещата  “на терен”.

Това е и едно от нещата, които нашите клиенти оценяват - да знаеш, че ще получиш начална консултация, цялостна визия и изпълнение с отношение и силен екип до теб.

И: Отвъд концепциите и изпълнението, как се подхожда към работата е много важно - това е нещо, което бих казала, че ние усъвършенстваме постоянно и е наша запазена марка.

В случая говорим за интелектуална работа, която в голямата си част не е автоматизирана - ние работим с много “ефимерна” материя като например стартираме с търсене на предизвикателствата пред клиента (отвъд формалния бриф), бранд позициониране, валидиране на инсайти, изграждане на стратегически дизайн, креативни концепции, планиране на комуникация, която включва например от имидж ПР през уеб и диджитъл до бранд посланици. Затова сме намерили начин да приземим цялото това нещо и да го приложим в ясни последователни стъпки, в техники, с които работим от години, в работни сесии с клиентите, в които те участват смислено, в синхронизация на отделните процеси...И не на последно място - за да изпълниш качествени и разнообразни проекти, ти трябва правилната мрежа от партньори - нещо, в което ние инвестираме време, тестване и отношение към колегите си.

Целта ни е да покажем на компаниите, че това не е “страшна” работа и има реален смисъл за бизнеса да се мине през процес, който им дава по-добра конкурентност и отваря хоризонта (vs. one-time tactics).

Какви промени сте забелязали в комуникационната индустрия през годините и как вие сте се адаптирали към тях?

М: Виждаме как технологиите диктуват темпото и задават новите посоки. Дотук всичко звучи като “имаме добра новина”. По-малко позитивната ѝ страна обаче е именно реактивността, с която комуникационният бранш реагира, измествайки фокуса към бързи тактически решения, без ясна стратегическа стойност. Също много се промени възприятието за това какво е “криейтив идея”, “концепция. Това, което можем със сигурност да кажем на база опита ни е, че има и място, и нужда от отличими концепции, които могат да покрият много повече от 1 видео или 1 инфлуенсърска кампания, стига да има и клиенти, които са склонни да излязат извън стандартната рамка.

Какво никога няма да промените в своя подход или процеси?

И: Не бихме променили крайната си цел - да помагаме на компаниите да се отличат с визия, идентичност и поведение. Очевидно имаме нервите (хумор) и вече 10 години сме тук за трудната част отвъд кратките тактически решения. Радостната новина е, че виждаме повече компании, които узряват за смяна в подхода към бранд и маркетинг процесите си, съответно са и по-отворени да тестват работа с екип като нашия.

М: Реализирали сме над 100 проекта и всеки от тях ни е изправил пред различно  предизвикателство. Това, което не се променя обаче е именно крайната цел за постигане на видим резултат. Точно този подход ценят най-силно и нашите клиенти  - амбициозни компании, които не искат просто „рекламно обслужване“, а партньор, който излиза отвъд формалния бриф, разкрива реалните нужди на бизнеса им и изгражда заедно с тях дългосрочни решения.

Как се промени разбирането за бранд от страна на клиенти и потребители през последните 10 години и какви са основните стъпки, които вие спазвате и до днес в работата по различни проекти?

М: През последните 10 години забелязваме, че много компании се придържат към стандартен модел, който често ограничава бизнес растежа. Когато се изправят пред предизвикателства, те обикновено търсят решения в рамките на своята конкретна ниша или сегмент, като разчитат на тактически подходи, които вече познават. Това води до фокус върху детайли и еднократни идеи, които обикновено са насочени към ограничена аудитория, но не предлагат трайни решения.

По-широкият поглед и анализ на проблемите дава възможност за стратегическо предимство, като изграждане на собствена, неконвенционална територия, насочена към по-широка аудитория. Този по-отворен подход ще предоставя все по-голямо стратегическо предимство на амбициозните компании и техните брандове – от бизнес, през потребителски, до работодателски. Това е и нашият подход, който прави разлика!

И: По мои лични наблюдения върху различни типове компании и сегменти, на бранда в България се гледа все още като на екзотично животно или декорация. Това се променя бавно. Също все още го има усещането, че това е територия на големите международни корпорации, които при всички случаи трябва да поддържат консистентен имидж. Същевременно динамиката на присъствие на продукти, услуги и на самите компании сега е много по-голяма от преди 10 години и по-разностранна. Реално, ако няма нещо, което да носи единството във визия, стил, стойностно предложение, то много трудно дадена компания може да задържи за дълго конкурентно предимство. Днес бранд отличимостта е още по-трудна или бих казала по-неуловима (въпреки, че изглежда дигитално по-лесна), защото може да има всякакви проявления едновременно - от официална по-корпоративна комуникация през продуктова, ugc (user generated content) в н-на-брой различни канали, различни инфлуенсърски кампании, та до работодателски и рекрутмънт маркетинг.

Затова и подходът ни днес е базиран на нещо като формула в 3 стъпки, като  първо фиксираме основа, която носи ясно стойността и уникалното за бранда, после добавяме гъвкавост спрямо контекста - тип комуникация, среда, цели и винаги изненадваме, защото търсим решение, което на някакво ниво излиза извън утвърдената рамка.

Къде е мястото на креативността в тези процеси?

И: Креативността върви ръка за ръка със стратегията. Концепцията е водеща, а в днешно време остава на заден план. Това, което ние наричаме креативност, може да е на различни нива и го търсим много отвъд рекламния криейтив - например, ако продуктова серия не се представя добре, въпреки че продуктите са добри, търсим друго позициониране, друга аудитория, дори и смяна на стила и тона на бранда.

М: Креативността винаги се е развивала в територията на непокорството.„Знай си мястото!“ поставя твърде тесни ограничения пред потенциала ѝ, който се разгръща най-силно там, където границите постоянно се местят и разширяват - отвъд условни правила и рамки.
Особено в днешната реалност и динамика, в която тенденциите се раждат и изчезват с един „refresh“, а 5-минутният криейтив подход е тренд, креативността има отговорна мултитаскинг роля на различни нива от бранд развитието. Стартирайки от бранд позиционирането, минавайки през концептуалната комуникационна линия и стигайки до потребителското изживяване - креативността е предизвикана да бъде не просто медиатор на „small talks“, а силният партньор на всяка маркетинг стратегия - from end to end.

С какви мисли гледате напред и кои са промените, които тепърва ще настъпват в бранша, според вас?

М: Динамиката на процесите днес изисква все по-силно и интегрирано съчетаване на креативност и бизнес стратегия. Комуникацията ще става все по-ангажирана и персонализирана, а брандовете ще трябва да се адаптират към новите предизвикателства, като се фокусират върху стойността, която предлагат.

През последните 10 години създадохме значими проекти и изградихме партньорства, които не само ни обогатиха с опит, но и ни показаха посоката, в която брандовете ще се развиват в бъдеще. Тук сме, готови да посрещнем новите предизвикателства със стратегическа подкрепа и цялостна комуникация.

И: Нашето предизвикателство е напред и това е начинът, по който мислим, оттам и “AHEAD” в името ни. Затова и за юбилейната ни кампания решихме да погледнем не назад към успешните ни проекти, а напред към „10 CHALLENGES AHEAD с което предизвикваме не само себе си, но и компаниите, които искат да се отличат отвъд краткосрочните тактически кампании.

Браншът според мен ще се променя все по-динамично - той няма вече толкова ясни граници и те все повече ще се размиват. Би било неефективно да кажем, че има смисъл да прилагаш самостоятелно “реклама”, “дигитален маркетинг”, “ПР”, “бранд дизайн”, “UGC”, и прочее дисциплини (тук дори не започваме темата за автоматизации в маркетинга, AI, платформи и технологии). За класическите формати агенции, това е голямо предизвикателство. Дори не говорим вече за интегрирани комуникации, а за море от елементи от различни сфери, които имат една цел - комбинация за качествено, отличимо и ефективно маркетиране. Ето това ни вълнува и очакваме с истински интерес всеки нов проект, който ще ни предизвика.

10 YEARS HUB AHEAD. 10 CHALLENGES AHEAD.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 15 юли. Имен ден празнуват Владимир, Владимира, Влади, Владо
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
Тръмп обяви оръжие за Украйна за милиарди и заплаши Русия с мита от около 100%, ако до 50 дни няма споразумение
България е сред най-засегнатите от климатичните промени държави в Европа
Преходът към еврото вече започна: Левовите банкноти в обращение намаляват с 6% от началото на 2025 година
Върховният съд на САЩ даде зелена светлина за закриване на министерството на образованието
Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си
Годишната инфлация в България се ускори до 4.4%