Бизнес анализ за HR

Бизнес анализ за HR

За HR на следващо ниво и реалните ползи от дефиниране, моделиране, анализ и оптимизация на процесите 

Постпандемичната реалност напомни на бизнес лидерите колко важно е една компания да бъде вътрешно силна, бърза при вземане на решения и адаптивна. Промените, които се случиха през последните 3 години, показаха също така, колко съществена е ролята на HR като стратегически партньор при планиране и реализиране на целите.

Бизнесът днес е белязан от динамично развитие, сменящи се често предизвикателства и несигурната икономика, което прави все по-трудно за всеки мениджмънт и HR да успяват да отговорят адекватно на стратегически въпроси като:

  • Как ще расте компанията - обучение, развитие и технологии, които да улесняват растежа;
  • Какви да бъдат новите работни модели за по-гъвкаво работно място
  • Как да променим настоящите политики и процеси, така че да са по-ориентирани към служителите
  • Как да опростим съществуващите HR екосистеми и подобрим скоростта за вземане на решения
  • Може ли организацията да самоопредели реалистично своята бизнес стойност, както за клиенти, така и за служители?

Редица проучвания и опита на Green Path ясно показват, че разумно построени работните процеси в HR значително ще подобрят нивата на изпълнение на задачите и тяхната скорост и ще освободят ресурси в организацията, които да бъдат използвани за стратегически важни задачи, а защо не и генериране на новаторски идеи за развитие и растеж в компанията. Всичко това води до едно по-разумно управление на наличните ресурси – човешки, времеви и финансови. Струва си да разберем повече за това как да го реализираме.

Тук е мястото да поговорим за сериозната пресечна точка между HR и бизнес анализа, защото доброто разбиране на бизнес анализа може да донесе редица ползи за работните процеси, които попадат в обсега на управление от HR. Този факт не бива да пренебрегваме и бихме искали да илюстрираме малка част от това, за което говорим в следния пример.

Ще разгледаме един HR процес, отговорен за привличане на квалифицирани кандидати за работа в компанията - набиране на персонал. 

Различните стъпки включват: 

  • изготвяне на профил на кандидата, 
  • публикуване на обяви за работа в сайтове като jobs.bg или платформи като LinkedIn, 
  • разработване на бонус пакети, които вероятно ще привлекат и задържат най-талантливите кандидати, 
  • преглеждане, сортиране и отсяване на кандидатурите, 
  • организиране на интервюта, 
  • подготвяне на оферти, 
  • следене на сроковете по офертите и 
  • събиране на обратна връзка. 

Това, което прави впечатление е, че стъпките са много и в процеса има участници както от компанията, така и извън нея. Също така някои срокове зависят от вътрешните правила на компанията, други може би не. Този процес е чудесен кандидат за анализ с бизнес цел намаляване на времето от възникване на нуждата от ресурс до запълване на позицията и ресурсите, които компанията трябва да инвестира в това.

Как може да направим това? 

1. Първо събираме изискванията към процеса. 

2. Следва оценка и приоритизиране на изискванията към процеса така, че спазването за всички изисквания да гарантира постигането на бизнес целта, която сме си поставили. От помощ е и дефинирането на метрики и индикатори, чрез които можем да следим успеха на начинанието.

3. Идва ред на самия процес. Започваме с неговото декомпозиране, за да намалим комплексността, после моделираме всички стъпки, тяхната последователност и зависимост. Дефинираме участниците, отговорни за всяка стъпка, и техните роли и отговорности. Поставяме условия и срокове за изпълнението на всяка стъпка и дефинираме рискове. 

4. След това започва интересната част - анализираме до колко актуалният процес отговаря на поставените изисквания. Търсят се слаби и проблемни места, подходящи стъпки за автоматизиране, стъпки, които могат да отпаднат или да си сменят отговорника, и други. Това е и подходящ момент да проверим, събираме ли достатъчно информация по време на всяка стъпка, имаме ли всички необходими данни, които могат при подходяща обработка в последствие да ни помогнат при вземането на важни стратегически решения?

Крайният резултат е дефиниран и моделиран бизнес процес, който отговаря на всички нужди на компанията и решава установените проблеми, т.е. оптимизираната бъдеща версия на актуалния процес.

 За извършването на един добър анализ на процесите в компанията на помощ на HR екипа идват техники като: Brainstorming, Interviews, Document Analysis, Functional Decomposition, Process Мodelling, Business rules Analysis и Process Analysis, Root-Cause Analysis, Stakeholder analysis (List, Map, Personas) и много други. 

Така при всеки от основните HR процеси от набиране на персонал, през onboarding, обучения и кариерно развитие, компенсации и придобивки, взаимоотношения със служителите до напускане/освобождаване, има пресечна точка и място за бизнес анализа, и целта е оптимизиране на процесите и по-доброто им изпълнение. 

Дейността по Дефиниране, Моделиране, Анализ и Оптимизация на процесите в компанията носи много ползи, включително: 

  • намаляване на времето за изпълнение и разходите, 
  • намаляване на напрежението при служителите, което се поражда от изпълнението на тривиални, повтарящи се стъпки, 
  • увеличаване на удовлетвореността от работата, когато служителят се чувства чут, разбран и може да се концентрира върху основните си задачи,
  • намаляване на текучеството - един добре развит процес по въвеждащо обучение (Onboarding) увеличава шанса един служител да остане до 3 години с 69%.  

Друга съществена полза на бизнес анализа в HR е, че улеснява значително процеса по дигитализация в компанията, в това число на HR функцията. 

Например, при вече съществуваща система дефинирането и анализирането на процесите в HR спомага за по-ефективното ѝ използване, идентифицирането на липсваща функционалност, нужда от разширяване, по-ефективно събиране и използване на данните от системата за вземане на оперативни и стратегически решения. 

В случай, че компанията е в процес на избиране и внедряване на HR система, анализа и дефинирането на HR процесите е първата и най-съществена стъпка, за да може да се направи сравнителен анализ на предложените HR системи и да се прецени, доколко обслужват изискванията на компанията. 

И при един често срещан случай, в който в компанията все още повечето HR задачи се изпълняват на ръка, или се използват фрагментирани решения за една или друга стъпка, а повечето информация е по excel-таблици, хартиени формуляри и e-mail, тогава анализа и моделирането на HR процесите са чудесна възможност да се направи добър Business case (техника от Бизнес Анализа, но се среща и в други методологии с малки разлики) и да се дадат солидни аргументи на мениджмънта за ползите от инвестиране в стандартизиране, оптимизиране и автоматизиране на процесите.

Връщаме се на позицията на Green Path и нашият съвет за разумното използване на ресурса, който, убедени сме, всяка организация има. Знанието за бизнес анализ е добра отправна точка, която си струва да бъде изследвана и приложена в HR. Това е една от нашите цели-провокатор, когато работихме върху дизайна на обучението “Бизнес анализ за HR” на Green Path

Статията е подготвена в сътрудничество с Весела Костадинова, бизнес анализатор с богат опит и обучител в програмата “Бизнес анализ за HR” на Green Path

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ
Как успешните лидери се изправят на крака след провал
На днешната дата, 25 октомври. Рождениците днес
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Цитат на деня
Орбан: Унгария работи върху начин за заобикаляне на американските санкции срещу руските петролни компании