Пулсът на промяната

Как интелигентните операции помагат на бизнеса да бъде с единия крак в бъдещето

Автор:

Екип на Аксенчър

Снимки:

Аксенчър

Пулсът на промяната

Как интелигентните операции помагат на бизнеса да бъде с единия крак в бъдещето

Пулсът на промяната
quotes

Скоростта на промените, за сягащи бизне са, се повишава -- със 183% от 2019 г. насам. Само за миналата година ръстът е с 33%, като се очаква този темп да се ускори. Данните са от ежегодното проучване на „Аксенчър“ Pulse of Change Index*. На база ключови бизнес показатели то идентифицира и класира шест основни фактора за промяна: технологии, таланти, икономика, геополитика климат, потребителски и социален. Според него през 2023 г. основен фактор за тази ускорена промяна са били технологичното развитие и напредъкът на GenAI. За сравнение – през 2022 г. технологичният напредък е бил на шесто (последно) място в тази подредба. Докладът сочи, че за последната година 83% от организациите са ускорили процеса по трансформация на бизнеса си, или т.нар. „Пълно преоткриване на организацията“ (Total Enterprise Reinvention (TER)). Въпреки значителния процент компаниите „преоткриватели“, които вече са достигнали най-високото ниво и следват своята стратегия за непрекъснато преоткриване, са все още много малко – само 9%.

Преоткриване в ерата на генеративния AI

През 2022 г. „Аксенчър“ даде смелата прогноза, че компаниите, които приемат Total Enterprise Reinvention като своя основна стратегия, използвайки технологии, данни и AI, ще бъдат на челни позиции през следващото десетилетие. Тази прогноза бе потвърдена през 2023 г., като „Аксенчър“ изследва внимателно компаниите, които вече са възприели TER и как те превъзхождат останалите. Според Pulse of Change Index 76% от бизнес ръководителите виждат GenAI по-скоро като възможност, отколкото като заплаха. Същият процент смятат, че GenAI би бил по-полезен за растеж на приходите, отколкото за намаляване на разходите. В същото време 94% от служителите са готови да научат нови умения за работа с AI, но на този фон само 5% от организациите предоставят мащабно обучение в сферата.

Силата на интелигентните операции

Изправени пред предизвикателството да бъдат „начело на събитията“, компаниите трябва да стават все по-адаптивни, иновативни, технологични, устойчиви. Ключова роля за този преход имат интелигентните операции. Благодарение на този трансформационен подход дружествата могат да оптимизират процесите, да подобрят вземането на решения и да увеличат приходите си за кратко време. Това, което отличава интелигентните операции от стандартния аутсорсинг, е автоматизацията на процесите от край до край и използването на комбинация от иновативни технологии, данни и човешка експертиза. Така се осигурява по-добро представяне на бизнесите и се увеличава пазарната им стойност.

Добрият пример от България

Центърът за интелигентни операции на „Аксенчър България“ е лидер в предлагането на стратегически услуги и иновативни решения в няколко области: застраховане, продажба на технологични решения и продукти, нормативно съответствие, а от тази година и в сферата на веригите за доставка. Той е най-големият офис на „Аксенчър“ в Европа за услуги в областта на застрахователните операции, обхващащи пълния цикъл на процеса, както и Сenter of excellence зa продажба на технологични решения и продукти. Българският екип, който вече има 1100+ служители, използва силата на иновациите и интелигентните операции, за да стимулира бизнес трансформацията и да помага на своите клиенти да вземат по-бързи и оптимални решения за своето развитие.

Цветомира Христова, ръководител на Центъра в България, разказва как става това на практика

Какво е необходимо, за да може една компания да навакса с промените, и кои са аспектите, в които това се случва най-бавно?

Необходимо е умението да се предизвиква и да поставя под въпрос статуквото. Често компаниите нямат ресурси или време да се фокусират върху съществуващи процеси, които „така си работят“. Точно това подвеждащо усещане за сигурност води до забавяне на необходими трансформации и може да доведе до пагубни последици.

Как „Аксенчър“ помага на своите клиенти да наваксат с бързите промени?

Компанията инвестира изключително много в развитието на хората чрез разнообразни и иновативни обучения в сферата на киберсигурността, GenAI и други актуални теми. Така служителите ни имат необходимите знания и умения да са релевантни към действителността и да са напълно подготвени да посрещнат и управляват промяната. Всички процеси са предмет на постоянен анализ. Тези, които могат да бъдат стандартизирани и автоматизирани, минават на следващо ниво за планиране и реализация. Това е постоянен процес, ръководен от специален екип, който отговаря за трансформацията на бизнеса и има знанията и уменията да разбира детайлите и същността на предоставяните от нас услуги.

Как използването на GenAI променя бизнеса ви?

„Аксенчър“ възприема дигиталната трансформация, за да позволи на нашата организация да работи по модерен, интелигентен начин. Искаме нашите хора безпроблемно и сигурно да се свързват, да си сътрудничат и да умеят да управляват членове на екипи и „дигитални служители“ (digital workers) едновременно. Всеки автоматизиран процес е предаден за изпълнение от дигитални служители и тук идва следващото предизвикателство пред бизнеса – как управляваме тяхната ефективност, удовлетвореността на потребителите и възвръщаемостта на инвестицията; дали всеки бот работи достатъчно добре, за да заслужи цената за създаването си. Това е само пример за част от новите умения, които развиваме в Центъра за интелигентни операции на „Аксенчър България“, за да сме винаги в крак с бъдещето и да помагаме на нашите клиенти да преоткрият предприятията си.

„Аксенчър“ предлага технологични, оперативни, стратегически, консултантски и бизнес дизайн услуги в над 40 индустрии. В световен мащаб компанията има 733 000+ служители в 200+ града. У нас присъства от 2015 г., като днес има служители в три основни звена – Operations, Technology и Song.

Цветомира Христова е ръководител на Оперативното звено на „Аксенчър България“. Има над 15 години локален и международен опит, натрупан в България, Полша и Германия. Тя е магистър по право, впоследствие завършва редица обучения с цел развиване на управленските си умения.