Нерешителност при вземането на решения? Вземете пример от Зукърбърг
В забързания свят на бизнеса често се оказваме в една трудна ситуация – да вземаме решения, които могат да имат сериозни последствия. Това е като да те дърпат в различни посоки, без да знаеш кой път да поемеш.
Нерешителността е истинско главоболие, което може да загуби ценно време и възможности. Когато не можем да вземем решение, това създава благодатна почва за съмнения и предположения, причинявайки стрес и безпокойство за нас и нашия екип.
Тази нерешителност може да доведе до пропуснати крайни срокове, загубени сделки и увредена репутация. Най-лошото от всичко е, че нерешителността възпрепятства иновациите и задушава креативността, докато затъваме в безкрайни дебати.
Как да прекъснем цикъла на нерешителността и да продължим напред с увереност?
Зукърбърг: Опростете нещата, като намалите броя на изборите
Въпреки че опростяването и намаляването на броя на изборите звучи като нещо, което трябва да е широкоразпространено, много от нас често пренебрегват тази умствена стратегия, когато са изправени пред купчина от решения за вземане. Този съвет идва с любезното съдействие на милиардера, съосновател на Facebook, Марк Зукърбърг, който е известен с това, че премахва ненужните избори от ежедневието си, за да помогне за намаляване на „умора от вземане на решения“, която е свързана с импулсивност и нерешителност.
Класически пример за това как той опростява вземането на решения е носенето на запазената му марка „униформа“, състояща се от дънки, маратонки и сива тениска. Когато през 2014 г. бе попитан за неговия гардероб, Зукърбърг каза: „Наистина искам да изчистя живота си, за да направя така, че да трябва да вземам възможно най-малко решения за каквото и да било, освен за това как най-добре да служа на тази общност“.
Всъщност в думите му има смисъл. Ако сте затънали в твърде много ненужни избори на ден, намаляването им ви помага да разчистите ума си и да се съсредоточите върху по-големите и наистина важни решения.
Случвало ли ви се е да пристигнете на работа сутрин, да се настаните на бюрото си, да проверите вашия имейл имейла и след това да прекарате следващите 15 минути, втренчени безизразно в екрана на компютъра, чудейки се с коя належаща задача да се захванете първо? Ключът е в това да избегнете попадането в ситуация, в която просто седите на едно място, гледате в точка и не постигате никакъв напредък,
Полезен трик за избягване на умората от вземане на решения и за извеждането на приоритетите на преден план идва от класиката на Стивън Кови, „7 Habits of Highly Effective People“. В рамките на 60 секунди или по-малко, за предпочитане рано сутрин с първото кафе, помислете за всичко, което трябва да направите днес, и решете:
- Какво ще продължа да правя? (Целта тук е да правите това, което само вие можете)
- Какво ще делегирам? (Някой трябва да го направи. Само не и вие. И така, какво бихте могли да делегирате незабавно, така че да ви освободи да правите това, което само вие можете да правите?)
- Какво ще зарежа? (Неща, които нито искам да правя, нито трябва да правя. И никой друг също няма да ги направи. Това са нещата, които трябва да бъдат зарязани).
………………..
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.