Скъпо струващите грешки при интервюто за работа

Скъпо струващите грешки при интервюто за работа

Скъпо струващите грешки при интервюто за работа

Как можете да спечелите мечтаната работа? Тайната е в това да бъдете харесвани. Проучване след проучване показва, че нематериалния фактор „харесване“ е също толкова важен, ако не и повече, колкото всички технически компетенции, които може да предложите при изпълнението на дадена професионална роля.

Да бъдеш харесван не е някакво вродено качество и съответно може да бъде придобито и развито. Като човек, който търси работа, вие може да научите как да бъдете по-симпатични на работодателите. И тук не става дума само за това да бъдеш „мил“, „очарователен“ или „приятелски настроен“. Харесването зависи не само от нещата, които сте, но и от тези, които не сте

Избягвайте следните шест рядко обсъждани фактори, които ще подкопаят шансовете ви да се справите успешно на следващото интервю за работа:

Самохвалство

Важно е да можете да „промотирате“ себе си по време на интервю за работа, но това не означава да прекалявате и да твърдите, че притежавате всички умения под слънцето. „Някои кандидати изпращат автобиографии с дълъг списък от способности и аз винаги си мисля, че трябва да си супергерой, за да притежаваш всички тези умения“, казва Миранда Калиновски, ръководител на глобалното набиране на персонал в Meta.

Бъдете честни за това какви компетенции наистина носите със себе си. Помислете за едно или две качества, които ви определят, и акцентирайте върху тях със страхотни истории и конкретни примери.

Ако съсредоточите представянето си върху няколко истински качества, специалистът по наемане ще почувства, че наистина ви опознава, вместо да бъде засипан с измислени истории за това колко сте прекрасни. Ще бъдете много по-симпатични, ако сте искрени и не прекалявате със самохвалството.

Твърде голям фокус върху самите вас

Ако искате да бъдете симпатични, важно е да не се фокусирате само върху себе си. Според проучване на Харвард хората обикновено прекарват 60% от времето, което отделят за общуване с другите, говорейки за себе си. И когато не говорят за себе си, те мислят какво да кажат за себе си. Това е огромно отклонение.

Търсещите работа разбираемо искат да представят себе си в добра светлина и да споделят своите истории. Но по време на интервюто е добре да прекарвате повече време в задаване на въпроси за компанията, в която кандидатствате, и да обръщате повече внимание на интервюиращия, отколкото да се фокусирате върху промотирането на вашите собствени качества. Всъщност, според един експерт, интервюиращите са по-впечатлени от въпросите, които търсещите работа задават, отколкото от саморекламата, до която прибягват.

Това означава, че трябва да бъдете готови да задавате смислени въпроси. Това съсредоточаване върху вашата аудитория и интересът ви към компанията не само ще заинтригува интервюиращия, но и ще покаже, че сте човек, който слуша и може да изгради разбирателство с другите. Това е важно умение за всеки търсещ работа.

Прекалена увереност

Въпреки че като търсещ работа искате да прожектирате увереност, прекомерната демонстрация на такава може да се отрази негативно на способността ви да бъдете харесвани.

Не е препоръчително да правите предположения, че сте най-добрия човек за работата и да говорите за това как бихте се справили перфектно с нея, преди да ви кажат, че сте наети. Този вид арогантност може да има обратен ефект. Вместо това, говорете с нотка скромност.

Може да кажете нещо от рода на „Вярвам, че ще мога да се справя с отговорностите, идващи с тази роля“, вместо „Знам, че бих се справил с тази работа“ или „Имам всичко, което търсите“.  Освен това не казвайте, че сте най-добрият за работата. В края на краищата не знаете кой друг участва в надпреварата.

Накратко, оставете решението на интервюиращия. Не узурпирай ролята на този човек.

Поддържане на дистанция

Напрежението понякога кара кандидатите за работа да стават мълчаливи. Това ще навреди на шансовете ви да бъдете харесвани и ще даде на интервюиращия усещането, че не желаете да споделяте или че не сте фокусирани върху настоящия момент.

„Ако попитам кандидат „Каква е вашата област на специализация?“ и той отговоряи„компютри“; и след това питам „Какви специални умения имате в тази област?“ и отговорът е „софтуер“, това ще бъде голям проблем. Намирам тези отговори с една дума за отвратителни“, ми каза един опитен специалист по подбор на персонал. „При тях има една стена и хората не ми позволяват да видя кои са всъщност“, добавя той.

Когато разговаряте с мениджър по наемането на персонал, избягвайте звучащи като шаблони отговори и давайте отговори, които изсветляват  автентичното ви Аз.

Прекомерна небрежност

Търсещите работа могат да подкопаят привлекателността си, като подходят твърде небрежно към интервюто..

Един от начините да избегнете това е да покажете уважение - пристигнете навреме, благодарете за отделеното време и възможността и изпратете благодарствена бележка в рамките на няколко часа след разговора.

Друг начин да не бъдете прекалено небрежни е да се обличате професионално. Официалното облекло, че приемате срещата сериозно. Дори ако интервюто ви е с по-малка фирма или творческа компания, професионалния дрескод винаги помага. Обикновено е по-добре да сте прекалено формални, отколкото прекалено небрежни.

Погрешен прочит на аудиторията

И накрая, уверете се, че разбирате добре каква точно е вашата аудитория и избягвайте да казвате неща, които могат да отблъснат интервюиращия.

Да предположим, че търсите най-добрата оферта и случайно споменавате на интервюиращия, че имате други възможности с по-добри заплати. Този коментар ще нанесе огромни щети по способността ви да бъдете харесвани. Както каза един специалист по подбор на персонал: „Не ми харесва, когато кандидатите пазаруват за оферти. Те го правят, защото се опитват да получат повече пари, но с това отношение те може да са първите, които ще напуснат компанията, ако ги наемем. Те може да не са лично инвестирани в нея“.

Имайте предвид, че трябва да сте чувствителни към целите и ценностите на вашия бъдещ работодател.

………………..

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ