Трайна победа над синдрома на самозванеца

Трайна победа над синдрома на самозванеца

Синдромът на самозванеца е усещането, че тайно не сте достатъчно квалифицирани за позицията, която заемате. Това чувство всъщност е толкова често срещано, че някои експерти изчисляват, че около 80% от хората изпитват синдром на самозванец в даден момент от живота си.

Аз също попадам в тези редици. В началото на кариерата си кимах, докато колегите подхвърляха имена, съкращения и термини, които никога преди не бях чувалa. Тогава, в ранните си дни като мениджър, открих, че управлявам хора, които имат по-впечатляващи качества от мен. Някои от нещата, които ме накараха да се съмнявам в себе си, бяха лесни за коригиране и дори можеха да бъдат използвани като силни страни.

В тези ранни дни на кариера си обаче слушах внимателно, водех си бележки и проверявах нещата, които не разбирах. След това, когато придобих малко повече увереност, започнах да задавам въпроси, което е страхотна черта за журналист и е от полза за служителите във всяка индустрия, които искат да покажат, че са ангажирани.

Когато отидох на интервю за първата си работа за списание в Popular Photography, не знаех много за техническия аспект на фотографията. Но знаех как да задавам интелигентни въпроси - такива, които читателите биха могли да зададат; въпроси, които може да не хрумнат на по-опитни технически журналисти. Бях обаче придобила увереност в способността си да разбирам нещата с полагане на допълнителни усилия. Казах точно това на главния редактор и в крайна сметка получих работата.

Що се отнася до чувството, че не съм толкова компетентна, колкото моите колеги, има няколко неща, които ми помогнаха през годините:

Разбирането, че човек не е нужно да има всички отговори

Умните хора се обграждат с хора, които са по-умни от тях. Не можете да се учите от другите, ако имате всички отговори. Вашата работа като мениджър не е да бъдете най-умният човек в стаята, a da наемете интелигентни и можещи хора и да им дадете необходимите инструменти, за да успеят.

Списък с похвали

Това е изпитан съвет за кариера, който е полезен в различни ситуации. Имам документ на работния плот на компютъра си, озаглавен „Похвала“, където съм събрала хубавите неща, които читатели, слушатели на подкасти, колеги и мениджъри са казали за мен и работата ми. Ако имам лош ден или се съмнявам в себе си, чета неща като „Аз съм един от многото хора, които са били повлияни от вашата работа. Благодаря ви“. Това няма как да не ви вдъхнови и да ви накара да продължите напред.

Намаляване на съмнението в самите вас

В моменти на съмнение може да е полезно да си припомните, че според статистиката около 80% от хората са се чувствали по същия начин, включително изпълнителни директори и дори златни олимпийски медалисти. Преследването на амбициозни цели означава излизане от зоната на комфорт и преначертаване на границите, а това е нормално да ви кара да се чувствате неудобно на моменти. Да признаеш, че нямаш всички отговори, е сила, а не слабост. Да правите грешки (и да ги признавате) означава, че се учите и растете.

………………

Кейтлин Дейвис, водещ на подкаста „The New Way We Work“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
САЩ призовават съюзниците от НАТО да спрат да купуват руска енергия
Резултатите от конкурса "Мениджър на годината 2025" бяха представени пред Обществения съвет. Победителят става ясен тази вечер
Сенатът на САЩ прие законопроект за слагане на край на парализата с бюджета
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО