Не критикувай шефа, може да не го понесе

Не критикувай шефа, може да не го понесе

Ако имате претенции към идеята, може да я подобрите, ако предизвиквате хората, които са я предложите ще развалите всичко.

Имаше един председател на борд на директорите, който прекрасно познаваше финансите. Но дали бе така и с хората?

Той обичаше да събира по стотина мениджъри на срещи за планирането и им обясняваше, че е изготвил програма, която ще увеличи техните заплати и неговата. При това във времена, в които в другите компании течаха съкращения.

Един ден обаче стана човек от залата и каза на Уилям (така ще нарека финансиста): „Този план не ми харесва. Смятам, както и някои мои колеги, че заплатите на мениджърите трябва да се намалят. Така компанията ще разполага с повече средства в тези трудни времена.”

И изведнъж Уилям превключи и изнесе една обидена тирада, в центъра на която бе той и неговите усилия. Тя бе най-необичайното изказване, което съм чувал от висш мениджър в голяма корпорация (с оборот над стотици милиарди). След това Уйлям разпусна срещата.

Изводът от случката бе: „Не казвай нищо критично, защото шефът не може да го понесе.” И така много важни неща не стигнаха до висшия мениджмънт на тази компания.

Това водеше до увеличаване на изолацията на ръководството, което бе пагубно и след време се стигна до тежки неблагополучия.

Имаше и друг директор, който беше доста известен. Той викаше непрекъснато, крещеше и обиждаше хората си. Веднъж бе събрал екипа си да обсъдят придобиването на една малка компания. По едно време попита: „Колко от нас работят по този проект?” Веднага получи отговор: „Тридесет човека.”

Той продължи: „Шегувате се? След като купим тази компания ние ще я закрием. Защо постъпваме така глупаво и губим времето на толкова много хора?”

В залата настъпи тишина. Тогава най-младият служител в правния отдел стана и каза: „Господине, така е, защото мениджърите се страхуват хората им да не пропуснат нещо и после да им се карате. Затова са изпратили големи екипи. Така че причината сте вие.”

Всички притаиха дъх. Тогава директорът каза: „Франк, мисля, че си прав. Най-вероятно точно това се случва. Окей, колеги, нека постъпим по-разумно. Обещавам, че няма да убия никого, ако изпусне нещо, но нека тази лудост спре.”

И така хората започнаха да говорят по-открито.

Разбира се, не винаги подобни ситуации завършват благополучно.

Но едно от най-безопасните неща, които можете да направите е да кажете на шефа си тактично: „Това е грешка.” Не „Вие грешите”, а „Това е грешка”. Защото по-вероятно е да ви благодарят, отколкото да ви изгонят.

Въпреки че понякога и това се случва.

Всеки мениджър трябва внимателно да помисли как да създаде среда, която да предизвиква хората да раждат и да споделят своите идеи.

 

Джон Стюарт, бивш изпълнителен директор на „Макинзи & компания”

 

Из книгата "14 урока за кариерата" на "Мениджър" и Harvard.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: Преговорите са много близо до реален резултат
Управителят на БНБ: Държавата има опора, дори когато политиката е в криза
Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
Димитър Манолов: Имаше по-добри възможности за бюджетно решение