Новата концепция за публично-частното партньорство

Новата концепция за публично-частното партньорство

Модерният бизнес слага край на противопоставянето „това е държавно, това - частно“. Днес концепцията за публично-частното партньорство се ръководи от желанието за положителна промяна в социалната действителност, не просто за отделяне на определена сума от фирмените пари. Мотивацията за промяна на държавата идва от частния сектор. Публичният само посочва кое работи и след това адаптира нужните политики. Корпорациите и хората обаче полагат началото.

Това обясни по време на дискусия с бизнес ръководители, представители на неправителствени организации и експерти в България американският консултант по мениджмънт и предприемач Сю Леман*. Събитието бе организирано в София от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ) и Тръст за социална алтернатива. Леман беше негов специален гост, наред с колегата й Тед Драйфус - експерт международно икономическо развитие и финанси**.

Драйфус потвърждава, че в модерното разбиране за корпоративна социална отговорност вече не става дума само за отдаване на някаква сума. А за активности, в които участват служителите и в които и изпълнителният директор на компанията показва ентусиазъм. „Трябва да има дългосрочна стратегия на компаниите, според която публично-частното партньорство има смисъл. Тя трябва да бъде устойчива във времето. Да не се променя със смяната на изпълнителния директор“, обяснява той.

„Струва ни се, че лидерите на неправителствените организации в България трябва да се сдобият с повече уважение. Както училищата и учителите. Това е сферата, в която има нужда от разбиране, че хората работят по тежки проблеми и трябва да бъдат обезщетени. В нея има нужда от осъзнаване, че корпоративният сектор може да помага, поддържа и окуражава хората с талант чрез бизнес план и стратегия. Адресирането към социалните проблеми се случва по същия начин, както  към бизнес проблемите. Пак трябва да имате ясни цели, план за постигането им и талантливи хора, организирани по начин за постигането им“, каза Драйфус.

Той даде следният пример за успешно публично-частно партньорство в Америка: Град Ню Йорк се оказва в криза през 70-те години на 20 век. Тогава мегаполисът открива, че не може адекватно да поддържа парковете си. Градските власти, отговорни за тази грижа, решават да формират коалиция с частни лица и корпорации. Те допринасят финансово за създаването на нова неправителствена служба, която финансира и поддържа известния Сентръл Парк. Паркът става истински публичен актив. Поддържан е от фирми и от доброволци. "Осиновен" е от организацията, която работи за него в сътрудничество с града и продължава по същия начин до днес, повече от 20 години по-късно. Усилията превръщат парка в изцяло различно място - от опасна и неподдържана озеленена площ в прекрасен пример за терен за културни дейности. 

Тед Драйфус отбеляза, че, за да бъде успешно едно публично частно-партньорство, всички страни по него трябва да са се споразумели относно крайната цел, ролята и ангажиментите на всеки партньор, както и да бъде преодолян личния, егоистичен интерес за сметка на обществения такъв. „Прозрачността и отчетността са също ключови за публично-частните партньорства. Само това гарантира доверието и подкрепата от страна на местната общност и на цялото общество,” сподели още той.

Илюстрацията от Сю Леман пък бе за културата на доброволчество на IBM в САЩ, в която служителите на компанията се свързват с местните общности чрез специално създадена база данни, откъдето те могат да разберат за доброволческите акции на местно ниво. Повечето от тях се включват. 

„Механизмът на публично-частните партньорства може да се резюмира с две думи: Допринеси и спечели!”, каза Леман. „Публично-частните партньорства са стратегически съюзи между бизнеса от една страна, и гражданския и правителствения сектор от друга, посредством които могат да бъдат постигнати много по-осезаеми и трайни резултати и да бъдат решени важни социални проблеми”, отбеляза тя. „Опознаването на местните общности и добрата комуникация с тях може да стимулира разработването на нови продукти или услуги, да доведе нови клиенти, да осигури мотивирани и качествени служители.” Това, според нея, е добавената стойност, която всяка компания получава, посвещавайки се истински и дългосрочно на дадена кауза.

Инвестирането в човешкия капитал и тренингите са добра възможност компаниите да развиват работната си сила, стана ясно от дискусията с двамата чуждестранни гости. Това прави бизнес средата по-конкурентна, резултатите - по-високи. Оттук естествено следва привличането на нови инвеститори, което подобрява състоянието на цялата държава.

„Част от нещата, които са длъжни да сторят големите корпорации, е създаването на работна среда, в която студентите да желаят да се впишат и която да ги възпре да емигрират. Струва ми се, че това е отговорност на частния бизнес, която е особено важна в България. Ако тези хора напуснат страната, бизнесът ще изгуби потенциални кадри и потребители. Ето защо той трябва да прави максималното, за да ги задържи. В България той може да подпомогне образоването на младежите. Виждаме такава нужда“, посочи Сю Леман.

................................................................

*Сю Леман има дългогодишна кариера като консултант по мениджмънт и предприемач. Работила е с висши мениджъри и управителни съвети на организации в публичния и частния сектор на САЩ. Ръководила е екипа, който предначерта програмата „AmeriCorps”. Съосновател на Youth Noise и на мрежата EdNews. Член на Консултативните съвети на America Achieves, 100K in 10 и STRIVE National Partnership. Работила е също по изготвянето на програми и системи за оценка на корпоративни и частни фондации, сред които JM Kaplan, фондация „MacArthur”, Rockefeller Brothers, фондация „Рокфелер” и Surdna. Други нейни клиенти са American Express, IBM, Morgan Stanley, музей на изкуствата „Метрополитън”, National Ecological Observatory Network, NYC Board of Education и New York Historical Society.

**Тед Драйфус се занимава с международно икономическо развитие и финанси повече от 30 години. Бил е банкер в Citibank и Chase, където е работил върху развитието на публичния и частния сектор в областта на инфраструктурата, енергетиката, телекомуникациите, транспорта, финансовите институции, недвижимите имоти, минното дело, горското и селското стопанство. Бил е външен мениджър на финансови компании в Латинска Америка. Управлявал е банки и фирми през всички фази на структурния им растеж и различните бизнес цикли. Работил е и в областта на околната среда и изменението на климата. Във фондация „Клинтън”, той е ръководил глобален проект, свързан с обезлесяването. След това поема ръководството на проекти към кабинета на президента на Гвиана, част от стратегията на страната за развитие на нисковъглеродна икономика, разработена от McKinsey и Clinton Climate Initiative и финансирана от правителството на Норвегия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Астрономи откриха неизвестна досега квазилуна близо до Земята
Полша спря търговски трафик за 25 млрд. евро между ЕС и Китай със затварянето на границата с Беларус
Имението на прочутия режисьор Дейвид Линч в Холивуд се продава за 15 милиона долара
На днешната дата, 19 септември. Рождениците днес
Поемете контрола върху историята на вашата марка
Децата ще могат да подават сигнали за насилие през специално приложение
Създайте дома на мечтите си: Елегантност и функционалност в перфектен баланс