Първите няколко дни

Първите няколко дни

Първите няколко дни са ключови за новите служители. Те са изпълнени със силни емоции и вълнение за всеки. Ако интервюто е било трудно, денят започва с усещане на триумф и надежда. В този първи ден всички чувстват потенциал за нещо хубаво и за нови възможности. Компанията се радва на своята инвестиция, а служителят е готов за новото приключение. И все пак всички тези позитивни емоции се износват доста бързо, когато на тяхно място дойдат объркването и реалността. Този процес е толкова труден, че над 20% от новонаетите служители прегарят до 45 дни.

А не трябва да бъде така. Влагате толкова много усилия в това да намерите нови хора с потенциал и умения, че си струва да вложите същите усилия в това да помогнете на новаците да преуспеят още от първия си ден. Ето 5 чудесни начина да им зададете правилната насока.

1. Отпразнувайте пристигането им

Великият специалист по обучение в продажби Джак Дейли обича да описва типично болезнения първи работен ден така: той е обезсърчаващ и пълен с бумащина, високомерие и объркващи инструкции. Образът на новака, борещ се за бюро, канцеларски материали и дори стол буди съчувствие към човека, когото набързо са накарали да се чувства нежелан.

Джак с право съветва работодателите да подхождат другояче. Пригответе бюрото, стола, компютъра и материалите още преди пристигането на новия човек. Спестете на специалистите от човешки ресурси няколко дни работа с документи и вместо това украсете офиса с балони и поздравителни картички от екипа. Тържествена почерпка и може би дори една бутилка вино за добре дошъл, или пък подходящ подарък от шефа, със сигурност ще направят спомена за този първи ден чудесен. Така и работният път на вашия нов колега ще започне от хубаво място.

2. Структурирайте процеса

Ориентацията и обучението позволяват на новаците да разберат основните процеси в офиса ви. Повечето компании обаче им отделят едва по няколко часа – ако не и по-малко. След това оставят новаците да се оправят сами. Инвестирайте време и ресурси в един добре обмислен и организиран план за въвеждане на новите хора в структурата ви. Фокусирайте се върху целия пробен период. Предложете обучение, междинни точки на оценка, които сте обсъдили заедно, както и постоянно наблюдение, за да може да изкорените малките проблеми още в началото. Поощрете новите си служители да са отлични още от първия ден. Няколко седмици повишено внимание и повече старание от ваша страна могат да се превърнат в години на чудесни отношения и ниско текучество.

3. Назначете ментор

Новите служители се нуждаят от гледната точка на вътрешен човек, който да им покаже тънкостите в компанията. Колкото по-голяма е тя, толкова по-сложни са тези процеси. Не оставяйте новаците да се ориентират сами. Създайте програма за менторство, в която опитни служители да въвеждат новите в работата. Менторът може да забърза адаптацията на новодошлите и да им помогне да се впишат и в социалната среда.

4. Накарайте ги да научат другите на нещо ново

Новите хора често се сблъскват с първоначално недоверие. По-старите „кучета” ги мислят за зелени, а по-скоро наетите се боят от тях като конкуренция. Това превръща новаците в аутсайдери, създава стрес и кара всички да се чувстват неудобно. Но вие сте наели тези хора, защото са добри в нещо. Разчупете леда и повишете статута им още от първия ден, като ги накарате да подготвят и проведат обучителна сесия по някой интересен въпрос, по който са специалисти. Това ще покаже на останалите колко са ценни и ще отвори вратите към повече доверие и другарско отношение.

5. Оставете място за безнаказани провали

Никой преход не е лесен. Много компании обаче правят този процес още по-труден, като налагат нереалистични очаквания за съвършенство от самото начало. Те очакват от новите служители да вършат всичко правилно и после се разочароват при първия признак за затруднение. Целта ви обаче трябва да бъде да наемате талантливи хора и да им помогнете да се адаптират. И тъй като човек се учи най-добре от грешките си, дайте на новаците си възможността да се провалят без риск. Нека в първите дни те да имат известна автономност, с предпазна мрежа в лицето на партньор или колега, който може да улови проблемите още преди да са излезли от контрол. Давайте щедро и незабавно обратна връзка, за да могат новите ви служители да се поучат от своите грешки.

Кевин Даум, предприемач, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
На днешната дата, 23 декември. Рождениците днес
Цитат на деня
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
Президентът на Финландия пред Fox News: Остават най-трудните 5% до постигането на мирно споразумение за Украйна
Съдът възстанови възнаграждение на Мъск и той стана първият с богатство над 700 милиарда долара