Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“

Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“

Доказателствата са неоспорими: лошото лидерство не само фрустрира хората, то активно вреди както на отделните служители, така и на организациите като цяло.

Ефект на доминото е реален:

  • Вреди на психическото и физическото благополучие на служителите.
  • Повишава нивата на тревожност, като същевременно намалява производителността.
  • Може да опетни репутацията на компанията.
  • А за тези, които „търпят“, може да провали кариерното развитие и дългосрочните цели.

По-долу са седем характеристики на лошото лидерство, за които всеки служител, а и лидер , трябва да следи.

Криене зад екрани

В днешното дигитално работно място е изкушаващо лидерите да управляват само чрез имейл, Teams или други онлайн платформи. Но лошите лидери използват тези инструменти като щитове, избягвайки неудобните разговори лице в лице. Петминутен разговор на живо, който би могъл да разреши напрежението, бързо се превръща в седмица на погрешно тълкуване на текстови съобщения. Липсата на човешка връзка подкопава доверието и забавя вземането на решения. Силните лидери се насочват към директни разговори – особено когато залозите или емоциите са високи.

Погрешно приравняване на харизмата с компетентност

Харизмата може да бъде магнетична. Тя може да бъде и подвеждаща. Някои лидери се осланят на чара и присъствието, използвайки ги, за да прикрият по-дълбоки недостатъци като арогантност, манипулация или липса на съдържание. Изследванията показват, че когато служителите гледат отвъд повърхността, влиянието на харизмата избледнява. Устойчивото лидерство се гради върху доверие, последователност и истинска грижа за хората, а не върху харизма.

Отказ от споделяне

Класически признак на лошо лидерство е комуникацията, която е неясна, непоследователна или умишлено размита. Служителите, оставени на тъмно, прекарват повече време в притеснения, отколкото в работа. Без яснота относно приоритетите или посоката, слуховете запълват празнината, подхранвайки тревожността и отчуждението. Великите лидери не просто споделят актуализации. Те казват истината, дори когато е трудно, и канят към диалог, за да изградят колективно доверие в пътя напред.

Погрешно приравняване на контрола с лидерството

Микромениджърите са навсякъде и са изтощителни. Като се вманиачават във всеки детайл, лошите лидери задушават креативността, блокират сътрудничеството и учат служителите да не мислят самостоятелно. Лидерството, основаващо се на прекомерен контрол, сигнализира за недоверие към самите хора, които управлявате. Здравословното лидерство означава да овластявате хората с ясни очаквания, а след това да се отдръпнете, за да им позволите сами да вземат решения и да вършат работата със свобода и автономност.

Отказ от признаване на грешки

Когато един лидер винаги е прав, екипът в крайна сметка плаща цената. Този тип  лидери прехвърлят вината, защитават имиджа си и избягват поемането на отговорност. Резултатът е култура, в която хората се страхуват да говорят открито, а грешките се прикриват, вместо да се поправят. Лидерите, които признават грешките си, са пример за смирение и смелост – създавайки среда, в която ученето, а не съвършенството, движи растежа.

Трупане на информация

Лошите лидери третират информацията като сила, съхранявайки я, за да запазят контрол. Но когато служителите нямат контекста или подробностите, от които се нуждаят, производителността намалява, объркването се разпространява и негодуванието се натрупва. Прозрачността не е просто хубаво нещо; тя е фундаментална отговорност на лидерството. Свободното споделяне на информация сигнализира за доверие и уважение, овластявайки служителите да действат с увереност.

Фокус единствено върху самите тях

В основата си лошите лидери служат на един човек: на себе си. Те дават приоритет на бонусите, повишенията или репутацията си пред мисията, екипа или компанията. Това мислене „аз съм на първо място“ разрушава екипния дух, защото служителите бързо виждат истината: техният лидер не е заинтересован от успеха им. Най-добрите лидери обръщат нещата: те поставят екипа на първо място, подчиняват хората на целта и позволяват на признанието да окаже влияние.

В заключение ще ви оставя с това: Лошото лидерство оставя белези върху хората, върху културата и може би дори върху клиентите. Но и обратното е вярно: доброто лидерство повдига хората, изгражда доверие и води до трайни резултати. Разпознаването на тези признаци за лошо лидерство е първата стъпка към промяна. Ако ги видите на работното си място, назовете ги. Ако ги видите в себе си, поправете ги.

………………..

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
На днешната дата, 23 декември. Рождениците днес
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Президентът на Финландия пред Fox News: Остават най-трудните 5% до постигането на мирно споразумение за Украйна
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
Цитат на деня
Съдът възстанови възнаграждение на Мъск и той стана първият с богатство над 700 милиарда долара