AdVenture БРОЙ /// Мениджър 06/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Как печатът рекламира себе си?

За да се наслади на хубаво интервю, днес потребителят има само две възможности: да разлисти любимата си печатна медия или да слуша подкаст

Автор:

Бисер Костадинов

Как печатът рекламира себе си?

За да се наслади на хубаво интервю, днес потребителят има само две възможности: да разлисти любимата си печатна медия или да слуша подкаст

Как печатът рекламира себе си?
quotes

Печатните медии прилагат всички модерни маркетинг трикове, за да бъдат конкуренти на един наситен пазар, на който и социалните медии имат все по-голямо присъствие. Те не пропускат да подчертаят най-голямото си предимство – 82% от потребителите се доверяват на информацията в печата и на рекламата в тях в сравнение с техните дигитални аналози, сочи изследване на MarketingSherpa.

През 2023 г. New York Times стартира кампанията All In, която предоставя достъп до всички дигитални активи на медията без печатното издание: новини; експертни доклади и анализи; игри; рецепти и съвети за готвене и здраве; аудио съдържание; апликация за интелигентно пазаруване; услуга, достъпна чрез уеб и приложение, осигуряваща 24/7 достъп до спортни събития от целия свят. За първи път емблематичният вестник лансира самостоятелна маркетингова кампания, която илюстрира стойността на абонамента и пакета за пълен достъп, които предоставят най-доброто изживяване за потребителя. Интегрираната кампания се реализира в цялата екосистема на NY Times, както и в телевизия, радио, външна и онлайн реклама, социални медии. All In е нагледен пример как една класическа печатна медия успешно се адаптира в новото време.

Модерна социализация

Дигиталните версии на печатните медии с удоволствие споделят линковете си във вече класическа социална медия като Facebook, защото това носи трафик на сайта. Но това вече не е достатъчно. Трябва да се престане със „сляпото“ дублиране на едно и също съдържание в различните социални медии. Всичко трябва да е съобразено с естеството и природата на самата медия. Дори да се сподели една и съща новина или тема, акцентът трябва да е различен. Например силната страна на Facebook е текстът, съчетан с визуализацията, докато в Instagram е обраното – първо е изображението (снимка или видео), а след това идва текстът, който допълва визията. В LinkedIn трябва да се демонстрира и компетентност, диалогичност, споделяне на наученото.

Все още има печатни медии, които се страхуват да влязат в TikTok, която безспорно е социалната медия, която в момента диктува модата и всички я копират. И макар че TikTok също се променя (TikTok Notes е приложение за снимки), най-силна черта остават кратките видеа. Как една печатна медия може да се възползва от това предимство? Като създава видеа, с които ангажира целевата си аудитория. Тези видеа в никакъв случай не трябва да бъдат откровено рекламни, а практични, полезни, образователни, интересни, забавни…

Например списание за маркетинг всяка седмица може да публикува видео от типа „Пет вечни маркетинг урока“ или „Горещи тенденции в дигиталния маркетинг, за които не си чувал“, като в края елегантно споменавате марката чрез рекламно изречение от типа на „Ние сме списание за маркетинг, което ще ти помогне да станеш топ професионалист и да сбъднеш най-смелите си мечти!“. Така постепенно целевата аудитория в TikTok ще започне да свърза предоставената полезност с името на печатната медия, поставяйки основите на приятелство, изразяващо се в редовното ѝ купуване.

Кампанията „Независима журналистика за независим живот“ на New York Times e дело на Droga5. С култовата рекламна агенция световноизвестната медия си сътрудничи от години

А ти чули това интервю?

Днес всеки втори се изживява в ролята на инфлуенсър или водещ на подкаст. Дали стават за тази „работа“, е друг голяма тема. Но когато говорим за истинска журналистика, то определено последният пристан са авторитетните печатни медии. Именно в тях все още работят (грамотни) професионалисти, които може да направят истинско, пространно, тематично или портретно интервю, каквото на практика представлява подкастът. За това определено трябват знания, умения, подготовка, опит, талант, а не просто да го правиш, защото е модерно или искаш бързо да станеш известен.

Телевизията и радиото все повече имитират кратките формати, наложени от социалните медии. За да се наслади на хубаво интервю, днес потребителят има само две възможности: да разлисти любимата си печатна медия или да слуша подкаст. А когато идват от един и същи източник, маркетинг ефектът е несравним и недостижим! Така че днес всяка авторитетна печатна медия трябва да има свой подкаст или тематични подкасти, които са огледало на разделите на вестника или списанието. Например подкасти за политика, общество, икономика, бизнес, финанси, мениджмънт, маркетинг, туризъм, култура, спорт, лайфстайл… Всеки със своя ярък водещ и автентичен почерк.

Подкастът дава реален глас (и лице, ако се заснема на видео) на печатните медии, преодолявайки най-големия им недостатък в сравнение с радиото, телевизията и новите медии. Модната „библия“ Vogue дълго време задаваше въпроси на световни знаменитост в канала си в YouTube, но след преформатирането в подкаст тази банална инициатива се превърна в уникално шоу, чието всяко ново издание се очаква с огромен интерес.

С подкаста печатните медии получават уникалния шанс да създават обстоен и последователен разказ (сторителинг) около марката си. С този формат печатът открива нови аудитории (всеки нов гост идва с публиката си), които, веднъж спечелени, се оказва, че са много верни, защото не са „вербувани“ с директна реклама, а чрез качествено съдържание (маркетинг на съдържанието).

Царят на SEO

Няма кой да бие дигиталните медии по бързина, най-силната и същевременно най-слабата черта на новите медии, защото само след няколко минути или часове поредната гореща новина вече е остаряла. Най-големият коз на печатните медии е скрит във вечнозеленото съдържание (evergreen content), което те създават. Интервютата, коментарите, анализите на печатните медии имат максимално дълъг живот в ерата на бързата 3-секундна консумация на съдържание в социалните платформи. Например авторските материали в маркетинг списание, написани от практикуващи професионалисти, притежават давност, която прескача момента тук и сега, впечатлявайки аудиторията с актуалността си дори след две, пет или повече години.

Именно подобно съдържание е перфектно оптимизирано още в зародиша си, като излиза на първи позиции при търсене в интернет, без да се полагат други големи SEO усилия. Ако една печатна медия избере няколко ключови думи, които отразяват най-силните ѝ предимства, а след това започне да създава и споделя онлайн съдържание по вечнозелени теми, бързо ще събере вярна аудитория с ясен фокус. Тя ще бъде изкушена да си купи и печатното издание, като знае, че от него ще получи още добавена стойност и ексклузивност.

Авторитетните печатни медии, които съществуват от дълго време, разполагат с най-голямото съкровище – безценния си архив. Тези стари издания може постепенно да бъдат прегледани, групиран по теми и дигитализирани, превръщайки се в неизчерпаем източник на маркетинг на съдържанието. Премиум съдържанието пък може да бъде публикувано в отделни печатни и/или онлайн (безплатни или платени) издания.  

Преди да е на мода, първо е във Vogue“ е слоганът на кампанията на спасението, което безспорно продължава на бъде модната „библия“ на света. Криейтивът е работа на агенция Grey, Мумбай, Индия

Маркетинг симбиоза

За да бъде печатът дигитализиран, вече не е достатъчно просто да бъде качен PDF-а на новия брой в онлайн пространството. Съществуват софтуери за списания, които предоставят голямо разнообразие от функции за висококачествени онлайн изживявания: автоматично адаптиране на PDF-а според формата на екрана; разнообразие от дизайнерски темплейти; планиране и управление на абонамента и тиража; рекламен софтуер; CRM и автоматизация на маркетинга; анализ и клиентски опит; възможности за обогатена реалност. Списанията People, TIME и Cosmopolitan поддържат дигиталните си издания със софтуер eMagazines, който разполага с PDF конвертор; четец за списания, оптимизиран за мобилни устройства; аудио четец за хора със зрителни нарушения; брандиране на съдържанието…

Други известни платформи за конвертиране на PDF списания в истински цифрови издания са MagLoft, Foleon и Issuu, всеки, преглаждащ различни специфични екстри като четец на списания на цял екран; вграждане на PDF в уеб сайт; целеви страници за продажби за броеве и абонаменти; анализ на съдържанието…

Подобни софтуери дават възможност на печатните издания да си партнират с дистрибутори за директно разпространение на цифрово съдържание като търговци на дребно, авиокомпании, хотели, медицински, здравни и спа центрове, библиотеки, университети… Така печатните издания не само увеличават приходите си от цифрови носители, но и отговарят на нуждите на новите поколения, които искат всичко да е „събрано“ в телефона.  

Не е за пренебрегване и сътрудничеството с инфлуенсъри и блогъри, но не най-търсените и всеядните, които са „специалисти по всичко“ (нищо), а истинските лидери на мнение по определени теми и ниши, които вече имат изградена топла връзка с идеална целева аудитория на медията. Само тогава се получава истинско партньорство – симбиоза, в която двете страни не се конкурират, а взаимно се допълват и подпомагат.