Автомобилните производители в надпревара да осигурят некитайски графит за електромобилите си

Автомобилните производители в надпревара да осигурят некитайски графит за електромобилите си

Автомобилните производители в надпревара да осигурят некитайски графит за електромобилите си

Автомобилните производители, включително Tesla и Mercedes, бързат да блокират доставките на графит от външния доминиращ производител Китай, тъй като търсенето на батерии за електрически превозни средства (EV) изпреварва другите употреби на минерала за първи път поради рязко нарастващите продажби на електромобили.

Автомобилните фирми бавно планираха недостига на графит, като се фокусираха главно върху по-известните материали за батерии литий и кобалт, въпреки че графитът е най-големият компонент на батерията по тегло, предава Ройтерс.

Сега производителите на автомобили чукат на вратите на нови производители, като Мадагаскар и Мозамбик, тъй като тази година се очаква за първи път електромобилите да представляват повече от 50% от пазара на естествен графит, според консултантската компания Project Blue.

Недостигът на материали, произведени извън Китай, ще бъде още по-остър, тъй като законодателството в Съединените щати и Европа има за цел да намали зависимостта от Китай за важни минерали.

"Производителите на автомобили са в истинско затруднение, защото не е имало инвестиции в западния графит", каза Марк Томпсън, основател и управляващ директор на австралийската Talga Group, която планира да започне производство през следващата година в Швеция.

Всяко електрическо превозно средство се нуждае средно от 50-100 кг графит в своя пакет батерии за анодите, отрицателните електроди на батерията, или около два пъти повече от количеството литий.

Основното използване на графит е в стоманодобивната промишленост, но продажбите на електромобили се очаква да се утроят до 2030 г. до 35 милиона от 2022 г., прогнозира BMO Capital Markets.

Очаква се недостигът на графит да нарасне през следващите години, като до 2030 г. се очаква глобален дефицит на доставки от 777 000 тона, показват прогнозите на Project Blue.

Около 12 милиарда долара инвестиции са необходими до 2030 г. в графит и 97 нови мини, необходими до 2035 г., за да се отговори на търсенето, се казва в доклад на Benchmark Mineral Intelligence (BMI). Китай произвежда 61% от световния естествен графит и 98% от окончателно обработения материал за производство на аноди за батерии, посочват от BMI.

Talga Group се стреми да снабдява производители на автомобили като Tesla, Toyota и Ford, както и производители на батерии като шведския Northvolt, каза Марк Томпсън пред Ройтерс.

Tesla и Northvolt не отговориха на искане за коментар, докато Toyota Motor и Ford Motor отказаха коментар.

Talga вече подписа необвързващи споразумения за доставка с два европейски производителя на батерии, които имат връзки с Mercedes-Benz, Stellantis и Renault.

Mercedes посочва, че диверсифицира снабдяването със суровини, включително графит, и "от известно време е в диалог с различни доставчици".

"Всички автомобилни компании сега се борят да разберат как да набавят материали за батерии на ниво мина", заяви Брент Николиашън, изпълнителен вицепрезидент на NextSource Materials.

NextSource, който през април пусна в експлоатация мина в Мадагаскар, също преговаря с автомобилни компании, но посочва, че подробностите са поверителни.

Tesla е в челните редици в осигуряването на графит, като вече е договорила сделки със Syrah Resources която управлява мина в Мозамбик, и с Magnis Energy Technologies.

Syrah изгражда производствена дейност в САЩ, един от малкото заводи, изграждани извън Китай, които могат да преработват графит за използване на батерии.

NextSource изгражда завод за преработка в Мавриций, докато Talga планира да построи фабрика в Швеция.

Китай доминира

Западните операции по преработка обаче ще растат бавно.

"Китай все още е невероятно доминиращ в графитното пространство и очакваме, че те ще запазят господство за години напред", каза Джордж Милър, старши анализатор в BMI.

До 2032 г. Китай все още ще контролира 79% от производството на вид обработен графит - непокрит сфероидизиран пречистен графит, в сравнение със 100% през 2022 г., според BMI.

Това китайско влияние върху пазара може да затрудни производителите на автомобили, които искат да се класират за субсидии за електромобили съгласно Закона за намаляване на инфлацията в САЩ.

Законът за намаляване на инфлацията изисква определени високи проценти компоненти на батерията да се произвеждат в Съединените щати или в страна, с която има споразумение за свободна търговия.

Европейският съюз предложи законодателство, което има за цел да намали зависимостта от която и да е страна за всяка ключова суровина до 65% до 2030 г.

Договарянето на сделки за доставка на графит е сложно, изискващо обширни тестове за безопасност на материала, който влиза във всеки модел електромобили, което може да отнеме до три години.

Въглероден отпечатък

Западните автомобилни групи се съсредоточават върху сделки с графитни мини, отчасти защото производството на аноди с естествен материал е около 55% по-малко въглеродно интензивно в сравнение със синтетичния графит, произведен от петролни продукти.

Естествените графитни аноди обикновено са по-евтини и са полезни за капацитета на клетките и изходната мощност, което позволява на автомобилите да изминат по-далечни разстояния преди зареждане.

Очаква се също да има конкуренция със стоманодобивната промишленост, каза анализаторът Reitumetse Chalale от Project Blue.

Друга анодна съставка е силиций, който също така позволява на електромобилите да изминават по-големи разстояния преди презареждане.

В момента максималното количество силиций, добавено към батериите, е около 10%, тъй като материалът се разширява по време на употреба и може да влоши батерията.

Компаниите работят върху технология, която би позволила по-големи количества силиций. Ако успее, това може да бъде заплаха за графита в дългосрочен план. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ