Как свързаните автомобили променят облика на автомобилната индустрия

Как свързаните автомобили променят облика на автомобилната индустрия

При цялото медийно внимание към процъфтяващия пазар на електрически превозни средства е лесно да пропуснем, че по същото време се случва и друга революция на пътя. Двете се припокриват и подсилват взаимно, но също така са и ясно разграничени. Тази друга революция са свързаните услуги, които превръщат автомобила ви в устройство, което може да се персонализира като компютър. Тази промяна в архитектурата на автомобила може да трансформира значително начина, по който използваме автомобилите си - и да промени из основи представата ни за тях.

Ако се върнете само 15 години назад, повечето автомобили дори нямаха вградена сателитна навигация, да не говорим за системите, които могат да се актуализират дистанционно, които някои от тях имат днес. Освен ако не сте персонализирали сами автомобила си или нямате приятел в голям сервиз, автомобилът ви щеше да остане един и същ през целия си живот и актуализациите щяха да бъдат предимно механични. Но след това в автомобилите се появиха информационно-развлекателни системи с вградени сателитни навигации, които получаваха информация за трафика в реално време чрез радиосигнал или, напоследък, чрез вградена връзка за данни. Картите на сателитните навигации можеха да се актуализират и въпреки че първоначално това ставаше чрез диск или USB памет и обикновено беше доста скъпо, това даде тон на това, накъде се движи технологията.

Сега все повече функции на автомобила се управляват от електроника и софтуер. Автоматичен климатичен контрол, автоматично спиране, адаптивен круиз контрол и, разбира се, самото управление на двигателя. Дори автомобилите с вътрешно горене могат да подобрят работата си с актуализация на софтуера за управление на двигателя - често известна като "чипиране". Особено автомобилите с турбокомпресор могат да получат повече мощност чрез проста промяна в кода. Електрическите превозни средства обаче предоставят възможности за увеличаване на мощността и ефективността на пробега. Така че сега автомобилите започват да имат софтуерни актуализации, които правят много повече от това да предоставят най-новите навигационни карти. Добавят се нови функции за забавление и дори ефективност на автомобила, които започват да се предоставят чрез безжични данни, подобно на актуализирането на операционната система на вашия iPhone.

Tesla е лидер, но конкуренцията се засилва

Разпространението на свързаните автомобили надминава това на несвързаните автомобили за първи път в историята, заемайки почти 50,5% дял през второто тримесечие на 2022 г. Несвързаните автомобили постоянно намаляват, тъй като автомобилните производители предпочитат да обновяват портфолиото си с фабрично вградена свързаност дори във вариантите на базовите модели. Луксозните марки като BMW, Mercedes и Audi бяха първите, които въведоха свързани автомобили с вграден Wi-Fi.

Не е изненадващо, че Tesla е най-често споменаваното име при свързаните превозни средства, както и при електрификацията, което показва колко свързани са тези две области. Всеки собственик на Tesla ще ви каже, че актуализациите на автомобилите му се появяват почти всяка седмица и носят със себе си много повече от поправки на грешки. Пристигат нови онлайн услуги за забавление и нови игри, но също така и повече характеристики за производителност, ефективност и безопасност,

като например камерата за слепи зони, добавена към края на 2021 г. Противоречивата бета версия на FSD (Full Self-Driving или просто автопилот) пристигна в избрани региони, без да се налага собствениците на автомобили да се сдобиват с друг автомобил или дори да плащат допълнително, ако са закупили автомобилите си с услугата от самото начало. Приетите в бета версията просто получават функцията като актуализация на софтуера.

Други производители на автомобили започват да въвеждат подобни актуализации "по въздуха", включително Polestar, Volvo и Volkswagen. Никой от тези производители не предлага толкова много с всяка актуализация, колкото Tesla, но поне започват да се възползват от предимствата, които може да предложи свързаният автомобил. Polestar и Volvo вече използват операционната система Android Automotive OS, за да осигурят функциите на свързаните си автомобили. Тези компании осъзнават, че автомобилите вече са динамични, актуализиращи се устройства като смартфоните. Това е чужда концепция за такива традиционни производители на автомобили, но те осъзнават, че тя ще бъде от съществено значение, за да останат техните автомобили привлекателни за клиентите в бъдеще.

Истински свързаният автомобил отваря нарастващия набор от сензори за външни услуги и въвежда информация от външни мрежи в колата. Един от най-неочакваните играчи на този пазар е BlackBerry, което звучи странно, особено ако не сте обръщали внимание на автомобилния пазар в дълбочина. Някога тази марка беше синоним на смартфони с клавиатура, които бяха много любими на бизнес средите. През 2010 г. BlackBerry закупи подобна на Unix операционна система в реално време, наречена QNX, която първоначално използва в таблета BlackBerry PlayBook. Но от началото на 2000 г. QNX се използва и за телематика в автомобилите и сега се намира в 195 милиона автомобила, включително и в автомобили на Ford. Наскоро BMW обяви, че ще използва QNX в своите автомобили, за да подпомогне осигуряването на автономни функции на ниво 2 и 2+. BlackBerry QNX дори е наричана iOS на автомобилите и BlackBerry има широкомащабна стратегия за това накъде компанията планира да развие платформата.

Много от водачите вече смятат, че Apple Car Play и Android Auto са основни възможности на съвременния автомобил, които ви позволяват да пренесете навигационните, развлекателните и комуникационните функции на телефона си на екрана за информация и развлечения на автомобила. Въпреки това, макар че това може да осигури по-добра GPS връзка със смартфона чрез вградения в автомобила приемник, в повечето други отношения Car Play и Android Auto няма да предоставят предимствата на свързания автомобил. Смартфонът ви няма да се свърже с други сензори на автомобила, така че например няма да предложи автоматично точки за зареждане на електромобил въз основа на текущия оставащ пробег. Повечето системи няма да предоставят информация от смартфона на виртуалния дисплей.

Автомобилите на Tesla дори не поддържат Car Play или Android Auto и в повечето случаи няма да ви липсват, защото вградените функции са толкова добри. Все още можете лесно да изпращате дестинации от картите на смартфона си към автомобила, да използвате телефона като ключ и да управлявате функциите на автомобила, включително да задействате актуализации на софтуера и да използвате вградените камери на автомобила като система за видеонаблюдение с предаване на живо. Наистина е полезно да имате достъп до функциите на автомобила чрез смартфона си, но не е необходимо той да поеме контрола върху вътрешността на автомобила, ако собствените свързани функции на автомобила са достатъчно добри.

Автомобилът: прозорец към света

Данните за превозното средство могат да се предават по различни начини, включително:

  • Превозно средство към превозно средство (V2V): Позволява комуникация между две или повече превозни средства. V2V може да обменя информация за скоростта, позицията, посоката и други параметри на превозното средство. Тази технология спомага за подобряване на пътната безопасност, като позволява на превозните средства да комуникират помежду си и да избягват сблъсъци.
  • Превозно средство-инфраструктура (V2I): Позволява комуникация между превозните средства и пътната инфраструктура, като светофари, пътни знаци и паркомати. V2I може да предоставя информация в реално време за условията на движение, работата по пътищата и други събития, което дава възможност на водачите да вземат информирани решения за своя маршрут и поведение при шофиране.
  • Превозно средство-пешеходец (V2P): Позволява на превозните средства да комуникират с пешеходци и велосипедисти. V2P може да предоставя предупреждения на пешеходците за приближаващи превозни средства и обратно, като по този начин помага за предотвратяване на произшествия и подобряване на пътната безопасност.
  • Превозно средство-облак (V2C): Позволява на превозните средства да комуникират с базирани в облака услуги. V2C може да предоставя актуализации на трафика в реално време, информация за времето и други данни, които могат да помогнат на водачите да планират маршрута си и да подобрят шофирането си.
  • Превозно средство-всичко (V2X): Тази технология е съчетание на всички горепосочени. Тя дава възможност за комуникация между превозните средства, пътната инфраструктура, пешеходците и базираните на облак услуги. V2X може да осигури цялостна представа за пътната среда, което позволява на превозните средства да вземат информирани решения за поведението си при шофиране и да подобрят безопасността на пътя.

Какви са предизвикателствата

Свързаните автомобили предлагат многобройни ползи за водачите, пътниците и цялостната транспортна екосистема. Наред с тези ползи обаче се появяват и предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени, за да се реализира напълно потенциалът на технологията на свързаните автомобили.

Киберсигурност: Тъй като автомобилите стават все по-свързани, те стават и по-уязвими към киберзаплахи. Осигуряването на сигурността на софтуера на автомобила, комуникационните канали и данните е критично предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно, за да се защити неприкосновеността на личния живот на потребителите и да се поддържа цялостната система.

Поверителност на данните: Свързаните автомобили генерират и предават големи количества данни, което поражда загриженост относно начина, по който тези данни се събират, съхраняват и използват. Решаването на проблемите, свързани с неприкосновеността на личния живот, и спазването на разпоредбите за защита на данните е от решаващо значение за успешното внедряване на технологията на свързаните автомобили.

Оперативна съвместимост: При наличието на различни компоненти, системи и външни услуги е от съществено значение да се гарантира, че те могат да работят безпроблемно заедно. Разработването и приемането на стандарти и протоколи в цялата индустрия ще бъде от решаващо значение за осигуряване на оперативна съвместимост и съвместимост.

Съответствие с нормативната уредба: Свързаните автомобили трябва да отговарят на променящите се регулаторни изисквания, свързани с безопасността, емисиите, защитата на данните и други области. Спазването на тези разпоредби ще бъде от решаващо значение за успешното внедряване на технологията на свързаните автомобили.

Развитие на инфраструктурата: За да се реализира напълно потенциалът на свързаните автомобили, ще са необходими значителни инвестиции в инфраструктура, като например комуникационни мрежи, технологии за интелигентни градове и зарядни станции за електромобили.

Автомобилите, които се подобряват с течение на времето с актуализации на софтуерните функции, все повече ще карат автомобилите без тази възможност да изглеждат невероятно остарели. Малко вероятно е в бъдеще да е възможно да се продават несвързани автомобили, освен в абсолютния бюджетен край на пазара. Някъде през следващото десетилетие обаче автономното шофиране вероятно ще се превърне в основната характеристика на свързаните автомобили. Ще можете да извикате автомобила си на мястото, където се намирате, дори да го изпратите да вземе някого от друго място. Бъдещето на автомобилите вече е електрическо, но то ще бъде и богато на функции свързано бъдеще.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ