Европа може да бъде принудена да наложи мита до 55%, ако иска да ограничи вноса на китайски електромобили

Европа може да бъде принудена да наложи мита до 55%, ако иска да ограничи вноса на китайски електромобили

Европа може да бъде принудена да наложи мита до 55%, ако иска да ограничи вноса на китайски електромобили

Европейският съюз ще трябва да наложи по-високи от очакваното мита в размер до 55% върху китайските електрически превозни средства, за да ограничи вноса им в блока, според нов анализ на Rhodium Group, цитиран от Си Ен Би Си.

Констатациите идват на фона на текущото антисубсидийно разследване на ЕС за вноса на електромобили от Китай.

Rhodium Group, която очаква ЕС да наложи мита в диапазона от 15% до 30% върху китайските електромобили, посочи, че тези тарифи е малко вероятно да бъдат достатъчни, за да ограничат конкуренцията от Китай.

„Дори ако митата са в горния край на този диапазон, някои базирани в Китай производители все още ще могат да генерират удобни маржове на печалба от колите, които изнасят за Европа, поради значителните предимства в разходите, на които се радват“, се казва в доклада.

Китайски компании като BYD, която свали Tesla от трона на най-големия производител на електромобили в света миналата година, могат да продават автомобили на много по-високи цени и маржове на печалба в региони като ЕС в сравнение с вътрешния си пазар, въпреки митата от 10%. Китайските производители на електромобили са въвлечени в интензивна ценова война на вътрешния си пазар.

Моделът Seal U на BYD, който се продава за 20 500 евро в Китай и 42 000 евро в ЕС, генерира прогнозна печалба от 1300 евро на вътрешния си пазар срещу 14 300 евро на автомобил в Европа, се посочва в доклада на Rhodium. Дори ри мита от 30% компания като BYD ще реализира по-висока печалба в ЕС.

В доклада се казва още, че BYD вероятно ще трябва да намали цените, за да постигне целите си за по-голям пазарен дял в ЕС. 30% ставка все още би оставила достатъчно място за това.

„Много по-строги мита от около 45% или дори 55% за силно конкурентни производители като BYD вероятно ще са необходими, за да направят износа за европейския пазар непривлекателен от търговска гледна точка“, се казва в доклада.

Разследването на ЕС

Европейската комисия стартира антисубсидийно разследване срещу електрическите превозни средства, произведени в Китай, миналата година, като официални лица казаха, че „потопът“ от евтини превозни средства застрашава местните производители.

Според някои експерти стимулите, въведени в Китай в началото на 2010 г., доведоха до скок на стартиращи фирми и увеличен капацитет на батерийните клетки в страната, проправяйки пътя за глобално конкурентни и достъпни електромобили.

Китайските производители на електромобили вече са изправени пред съпротива от страна на САЩ на фона на високи мита и политическа опозиция, което прави европейския пазар по-важен за компании като BYD, които се стремят към глобална експанзия.

Очаква се електромобилите от китайски компании да съставляват 11% от пазара на ЕС през 2024 г. и може да достигнат 20% до 2027 г., според анализ на Европейската федерация за транспорт и околна среда.

При отчитане на произведените в Китай превозни средства от некитайски компании се очаква цифрата да надхвърли 25% тази година.

Вносът на електромобили от некитайски фирми също може да попадне в разследването на субсидиите от ЕС, като Rhodium изчислява, че митата на ниво 15%-30% могат да унищожат бизнеса на чуждестранни играчи като BMW или Tesla, които доставят автомобили от Китай.

В отговор на политическите рискове производителите на електромобили работят върху преместването на производството в Европа. BYD планира да построи завод в Унгария.

Родиум обаче добавя, че Брюксел може да използва други средства за защита на европейската EV индустрия, като ограничаване на китайския внос от съображения за национална сигурност или увеличаване на потребителските субсидии за произведени в ЕС превозни средства.

Китайското правителство заклейми разследването на субсидиите от ЕС като „явен протекционизъм“, твърдейки, че неговите компании просто са по-конкурентоспособни от своите западни аналози.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ