Напредъка на китайските електромобили оставя утвърдените световни марки в бавната лента

Напредъка на китайските електромобили оставя утвърдените световни марки в бавната лента

Напредъка на китайските електромобили оставя утвърдените световни марки в бавната лента

Китайският автомобилен пазар се ускорява към електрическо бъдеще, оставяйки зад себе си утвърдени световни марки, които продължават да се движат в бавната лента, пише Ройтерс.

Когато автомобилните ръководители се съберат в Шанхай за автомобилното изложение, започващо днес, те ще се върнат на рязко различен пазар от този, който напуснаха през 2021 г., когато индустрията се събра в ограничен кръг в условията на строг контрол срещу COVID-19.

Най-голямата промяна обаче не е липсата на строги мерки срещу коронавируса, а това, че произведените в Китай автомобили вече водят в ключови сегменти и техният възход се задвижва от нови модели с електрическо задвижване, които набират дял у дома и в чужбина.

Най-големият победител е BYD, който ще използва изложението в Шанхай, за да представи нов електрически хечбек за купувачи, търсещи добро съотношение цена-качество, както и по-скъп SUV модел.

Продажбите на BYD в Китай са се увеличили с почти 69% тази година, което му дава 11% дял от общия автомобилен пазар, повече от Volkswagen или Toyota, сочи анализ на данните за продажби.

„Разслояването на този пазар на ясни печеливши и губещи става ясно“, посочи в бележка, публикувана днес, Бил Русо, основател на консултантската компания Automobility. „Има много малко победители и много губещи“, добави той.

Продажбите на леки автомобили в Китай са намалели с 13% през първото тримесечие, показват данни на Китайската асоциация за леки автомобили.

Но продажбите на електромобили и плъгин хибриди (plug-in) – област, в която китайските автомобилни производители сега доминират, са нараснали с 22%. Продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене са намалели с почти същия марж.

Резултатът беше двоен удар за Volkswagen, General Motors, Honda и Nissan, при които се наблюдава както спад на продажбите, така и на пазарния дял.

Повече от 40 автомобилни марки последваха Tesla в намаляването на цените на електромобилите от януари в ценова война, която подкрепи продажбите на електромобили и плъгин хибриди, като и двете се класифицират като „превозни средства с нова енергия“ в Китай. Това също е намалило рентабилността в цялата индустрия, казват анализатори.

„Последният бастион на двигателите с вътрешно горене“

Години наред пазарът на по-евтините пътнически автомобили в Китай беше доминиран от автомобили с двигатели с вътрешно горене, произведени от водещи световни автомобилни производители в партньорство с китайски марки.

Но при автомобилите с цена между $22 500 и $30 000, тази година се оказва кошмарна за бензиновите модели. Продажбите са намалели с 20,5% през първото тримесечие, докато при електромобилите и хибридите в този ценови диапазон има ръст от 68%.

SUV плъгин хибрида BYD Song с начална цена от около $20 000 изпревари Nissan Sylphy, който беше най-продаваният автомобил в Китай в продължение на три поредни години. Dolphin EV на BYD, който започва от около $17 000, изпревари Volkswagen Passat.

Поради натиска върху цените на електромобилите от материалите за батерии, пазарът на евтини автомобили ниво вероятно ще бъде „последният бастион“ за превозни средства само с бензин в Китай, каза Ху Хайдонг, заместник главен инженер в Китайската асоциация на производителите на автомобили.

На премиум пазара в Китай, с цени между около $52 500 и $60 000, автомобилите с електрическо задвижване вече са най-продаваните.

„Сърцето и дробовете на Tesla”

Tesla отбеляза 27% увеличение на продажбите в Китай през първото тримесечие, доставяйки малко над 137 000 бройки от своите седани Model 3 и кросоувъри Model Y. Tesla също увеличи дела си на пазара, след като намали цените в Китай с между 6% и почти 14% през януари.

Това поставя цените на базовите модели Teslas в Китай на ниво, което е с между 7 500 и 10 700 долара по-ниско от това в САЩ, въпреки че там цените също са намалени.

Анализаторите и инвеститорите ще се съсредоточат върху това какво означават тези по-ниски цени за маржовете, когато Tesla обяви резултатите за първото тримесечие в сряда.

„Получаването на по-нататъшен дял на ключовия китайски пазар е сърцето и белите дробове на историята на растежа на Tesla“, каза анализаторът на Wedbush Даниел Айвс в бележка в понеделник.

Като допълнителна заплаха за утвърдените марки, износът на Китай расте бързо, воден от EV и PHEV. Износът от Китай в цялата индустрия се е увеличил с 83% през последното тримесечие спрямо година по-рано.

BYD, която продава своите автомобили в Европа и Югоизточна Азия, има 13-кратно увеличение на износа от Китай.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ