Европейската сметна палата видя проблем с инвестирането по плана "Юнкер"

Европейската сметна палата видя проблем с инвестирането по плана Юнкер

Европейската сметна палата представи днес оценката си за работата на Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ, плана "Юнкер").

Размерът на привлечените инвестиции може да бъде надценен, посочва Европейската сметна палата, която представи днес оценката си за работата на Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) известен повече като планът "Юнкер".

Част от подкрепата от ЕФСИ е заменила друго финансиране от ЕС и от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Част от средствата са били използвани по проекти, които е можело да бъдат финансирани от частни или други обществени източници. Повечето инвестиции са отивали основно в няколко по-големи държави от ЕС с утвърдени национални насърчителни банки, се отбелязва в доклада.

ЕФСИ е послужил за привличането на средства за осъществяването на допълнителни инвестиции в ЕС. До средата на юли 2018 г. ЕИБ е одобрила финансиране от 65,5 млрд. евро, което надхвърля очаквания размер на необходимото финансиране от 61 млрд. евро. Подкрепата от ЕФСИ е позволила на ЕИБ да увеличи четирикратно финансирането с по-висок риск в сравнение с 2014 година.

Някои проекти по ЕФСИ е могло да бъдат финансирани от частни или други обществени източници, или от самата ЕИБ, макар и при различни условия. Инициаторите на проекти са предпочели финансирането от ЕФСИ за това, че то е било по-евтино или е предлагало по-дълъг срок на погасяване, посочва палатата.

В доклада се поставят под въпрос съобщения размер на привлечени допълнителни инвестиции от 335 млрд. евро. В някои случаи използваната методика е надценила степента, в която подкрепата от ЕФСИ наистина е привлякла допълнителни инвестиции. Докладваните суми не вземат предвид това, че някои дейности на ЕФСИ са заменили други видове операции на ЕИБ и финансови лостове на ЕС. Според палатата липсата на съпоставими показатели за изпълнение и наблюдение за всички финансови инструменти и бюджетни гаранции на ЕС намалява прозрачността и способността за оценяване на резултатите.

Финансирането, което ЕФСИ частично е заменил, е свързано предимно с финансови лостове на ЕС под централно управление, особено в областите на превозите и енергетиката. Отчита се необходимост да се избягват припокриванията между ЕФСИ и управляваните от държавите в ЕС европейски структурни и инвестиционни фондове.

Географското разпределение на предоставеното финансиране не е достатъчно равномерно и средствата са отивали основно в няколко по-големи държави членки от ЕС с утвърдени национални насърчителни банки. Сметната палата препоръчва да се насърчава оправданото използване по ЕФСИ на средства на ЕИБ с по-висок риск; да се насърчава взаимно допълване между финансовите лостове на ЕС и бюджетните гаранции на ЕС; да се подобри оценката на това дали проектите е можело да бъдат финансирани от други източници; да се оценява по-добре размерът на привлечените инвестиции; да се подобри географското разпределение на инвестициите по ЕФСИ.

Първоначално фондът е трябвало да използва гаранция от бюджета на ЕС за 16 млрд. евро и пет милиарда евро собствени средства на ЕИБ, за да привлече финансиране от групата на ЕИБ за 61 млрд. евро. Целта е била до юли 2018 г. да бъдат привлечени допълнителни 315 млрд. евро за стратегически инвестиции в малки и средни дружества от всички области на политиките на ЕС и всички държави в Общността, се отбелязва в съобщението на палатата.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ