15-и Зелен форум: Няма връщане назад от електромобилите
Енергийната ефективност, развитието на инфраструктурата и въглеродния отпечатък бяха част от въпросите, очертани от Любомир Станиславов, основател и управител на S Architectural Team, който бе модератор на четвърти дискусионен панел – „Точка на кипене: Електромобили vs. ДВГ - бъдещето на мобилността“ от проведения днес 5-и Зелен форум на списание „Мениджър“.
„Относно енергийната ефективност може да се каже много, но най-важното е да се отбележи, че използваната енергия за автомобилите с конвенционални горива е в порядъка от 3-4 пъти по-ниска от енергийната ефективност на един електромобил“, коментира доц. д-р инж. Дурхан Салиев, ръководител катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ във Факултет по транспорта при Технически университет, София.
Дурхан Салиев. Снимка: Николай Дойчинов
По думите му енергийната ефективност на водорода се доближава до тази на електрическите автомобили, като напредъкът при вторите води след себе си и желание за напредък на автомобилите, използващ водорода като гориво, особено сред компаниите, които изостанаха с разработването на електрическата си гама.
Ангел Сергеев, журналист в DizzyRiders и международен редактор в Motor1.com отбеляза, че проблемът при електрпомобилите е в енергийната плътност, което означава, че макар да са по-енергийно ефективни, те носят по-малко количество енергия и съответно имат по-малък пробег.
„Китай не може да бъде заобиколен по темата за лидерството в електромобмилите. Номер 1 в сектора продължава да е Tesla, но след нея всички компании са китайски“, коментира Никола Симон, VP Global Technology Officer в Melexis.
„Китай и Европа имат различни стратегии. Китай търси повече ефективност и по-ниски цени, опитвайки се да създаде достъпни за по-голяма част от населението електрически коли. В Европа фокусът беше повече върху премиум електромобилите, които се представяха добре заради субсидиите, но сега продажбите им намаляват“, добави той.
Никола Симон. Снимка: Николай Дойчинов
Според него не трябва да се страхуваме от китайската сила в сектора, тъй като страната в крайна сметка не може да произвежда всичко сама и това открива нови възможности пред Европа.
По отношение на потенциалните мита, които Европа може да въведе за вноса на китайски електромобили, Симон смята, че те не защитават толкова самите производители, колкото работните места. Той отбеляза, че китайският гигант в сектора BYD вече строи завод в Унгария.
„Достигнахме до момента, в който няма връщане назад. В света се осъзнаха тенденциите за намаляване на ресурсите на изкопаеми горива и замърсяването, идващо от двигателите с вътрешно горене“, отбеляза Салиев.
Той подчерта, че един от проблемите пред широкото възприемане на електрическите автомобил идва от това, човек не иска да променя навиците си, когато използва такива коли в сравнение с конвенционалните.
„Човек иска да е спокоен, че може да потегли по всяко време и да зареди бързо. Когато това нещо се осъществи, електрическите автомобили ще вземат преимущество“, категоричен е той.
Според Ангел Сергеев съвсем скоро ще достигнем ситуация, при която производството на автомобили от нисък клас с двигатели с вътрешно горене ще стане нерентабилно и фокусът ще се пренесе върху електрическите автомобили.
Ангел Сергеев. Снимка: Николай Дойчинов
„Причината е влизането на стандарт Евро 7. Тези автомобили ще трябва да бъдат оборудвани с изключително скъпи технологии като филтри, така че цената им ще се качи драстично. Тогава електромобилите ще станат по-изгодни дори при първоначалната покупка“, обясни той.
Той смята, че инфраструктурата в България е достатъчна и се развива с темпове, които да покрият нуждите на потребителите.
„Автомобилната индустрия е най-бързо развиващата се в България през последните 10 години“, отбеляза Станиславов.
„Когато през 2012 г. стартира Аутомотив Клъстер България оборотът на компаниите от сектора в България беше няколкостотин милиона, а днес те генерират над 11 млрд. В бранша вече работят над 80 хил. души. Най-големият проблем пред индустрията е липсата на достатъчно квалифицирани кадри“, обясни той.
„От чисто потребителска гледна точка може би е трудно да си представите, че нещата не са зле. Да 17-18 хил. автомобила от 1.5 млн. автомобила парк не е впечатляващ процент, но хубавото е, че това търсене е постигнато без намеса от държавата. Няма външен финансов стимул. Потребителите започват да се уверяват в предимствата на електромобилите. Може да прозвучи смело, но аз смятам, че до края на сегашното десетилетие електрическите автомобили в България ще са между 100 и 150 хиляди“, коментира Сергеев.
Салиев посочи, че може би най-голямото съревнование в бъдеще ще бъде между водородните и електрическите автомобили, като не вярва другите въглеродно неутрални горива да се наложат.
***
Генерален партньор: ЕКО ПАРТНЪРС БЪЛГАРИЯ АД.
Основни партньори: Philip Morris Bulgaria, Danone България, ОББ.
С подкрепата на: Нестле България, RAICOMMERCE, photomate, MELEXIS.
Институционален партньор е Българска стопанска камара, Clean&Circle, Институт за енергиен мениджмънт, Асоциация на индустриалния капитал в България.
Медийни партньори: bTV Media Group , BNT, Дарик радио.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.