Българската логистика на кръстопът: Шенген, еврото и дигитализацията

2-ият годишен форум за транспорт, логистика и спедиция събира водещи експерти и компании, за да очертае бъдещето на сектора в условията на геополитически турбуленции, технологичен напредък и нови регулации. Сред тях е Момчил Антов, директор на „Национално сдружение на българските спедитори“, който ще участва в панел „Логистика с компас“. Антов коментира предизвикателствата и възможностите пред сектора и нуждата от модернизация.
Една година след влизането в Шенген по въздух и вода
Отпадането на граничните проверки за въздушния и морския транспорт безспорно доведе до по-бързо обслужване на пътници и товари и оптимизация на ресурсите на операторите. Въпреки това, предвид относително малкия дял на тези два вида транспорт в портфолиото на българския спедиторски сектор, трудно можем да говорим за значителен ефект. За логистичния и спедиторския сектор ефектът тук е по-осезаем само при експресни пратки и стоки с кратък срок на годност. Премахването на граничния контрол по суша е със значително по-голям ефект за бранша, тъй като доведе до по-кратки транзитни времена, по-ниски административни разходи и по-голяма предвидимост на доставките, особено при автомобилния транспорт и комбинираните превози.
Очаквано влизане в еврозоната
Приемането на еврото ще премахне валутния риск и разходите по обмен на левове за евро и обратно, което ще улесни и ускори трансграничните разплащания. За българските спедитори това означава по-голяма предвидимост в ценовите оферти и по-конкурентни услуги на европейския пазар. Както и за всички останали сектори от националната икономика, така и тук основните рискове са свързани с краткосрочни разходи по адаптация и евентуален ценови натиск в периода на преход. Не бива да се подценява и възможността за повишаване на инвеститорския интерес към страната ни и трайното навлизане на големи европейски и световни спедиторски и логистични компании, било то чрез откриване на собствени клонове или придобиването на действащи транспортни предприятия у нас.
Модернизация, дигитализация и автоматизация
Българският спедиторски сектор вече прилага редица дигитални решения, но все още е далеч от пълна интеграция с европейските платформи за обмен на данни. Приоритет са инвестиции в електронен документооборот, системи за проследяване в реално време на товарите, автоматизирани складови технологии и др. Сериозно предизвикателство остава въвеждането в действие на електронната товарителница eCMR в автомобилния транспорт, което ограничава конкурентоспособността на бранша и възпрепятства постигането на желаната автоматизация в транспортния сектор. За съжаление тук всичко е в ръцете на държавата и въпреки дългогодишните опити поне от страна на НСБС, то и към момента нямаме съществен напредък в това отношение.
Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airport
Основен партньор: Movio Logistics
С подкрепата на: Stamh, IBCS Bulgaria
Институционални партньори: БСК, НСБС, Германо-Българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Конфиндустрия България, Клъстер „Зелен транспорт“, Българска асоциация по логистика, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.