Глобалната търговия в преход: Как логистиката и новите пазари променят играта?

Глобалната търговия в преход: Как логистиката и новите пазари променят играта?

Глобализацията, протекционизмът и геополитическите сътресения пренареждат световната карта на търговията и логистиката. Как България се позиционира в тази динамична среда и какви възможности откриват Шенген, предстоящото въвеждане на еврото и нарастващият интерес към нови търговски маршрути – за това говорим с Преслав Райков, Global Head of Trading в Eleen Marine Commodities и участник на 2-ри годишен форум за транспорт, логистика и спедиция.

Какви промени в международната търговия и логистика усещате най-силно през последната година?

Въпреки силните вълни на недоволство и отричане на глобализацията, които последваха след КОВИД пандемията, през последната години започваме да виждаме възвръщането на редица световни вериги на доставки, които разчитат именно на глобализацията и разширяването на световната търговия. Логистичните процеси винаги са били ключови в търговията, но в днешната световна икономика се превръщат в определящи компоненти за генерирането на марж в търговията. Все по-голямата свързаност и информираност на участниците в глобалната верига на доставки, превръща реализирането на печалби  от търговците, в задача, която третира отличната логистика, като неизбежна.
На прага на еврозоната – какво означава въвеждането на еврото за бизнеса със суровини и за международните сделки?

Ще стане ли България по-привлекателен пазар за партньорства?

Българската икономика притежава огромен потенциал, който се намира в перфектна матрица от фактори – страната е част от ЕС, Еврозоната, Шенген, а скоро и от ОИСР. Матрица, койта предполага оперирането на българската икономика на темпо, което може да изпревари редица страни от централна и източна Европа, ако необходимите инвестици в националната ни инфаструктура бъдат реализирани. България ще продължава да бъде притегателен център за редица производства, процеси и логистични операции, които имат икономическата логика да бъдат локирани тук. Въвеждането на еврото е само една от стъпките, които ни дават ход за действие в привличането на повече капитали, процеси и производства в страната. Определено, България ще бъде по-привлекателен пазар за международни партньорства, поради факта, че предлага възможности за ускорен растеж, предвидима макроикономическа среда, както и динамичен пазар на труд.

Как търговските войни и нарастващият протекционизъм променят правилата на играта за компаниите, които оперират на глобални пазари?

В днешно време, необходимостта от познаване, съобразяване и непрестанно следене на глобалните процеси е неизбежна и силно необходима, дори и за малки и регионални пазарни участници. Свързаността на пазарите нараства, и глобални процеси случващи се от другата страна на океано могат много бързо да афектират дори и най-малките участници в търговията и логистиката. Нарастващите трендове за локализация и протекционизъм отварят редица нови възможности за тези, които са добре позиционирани и могат да управляват добре рисковете, както и навременно да изпълняват своите планове. Изпълнението се превръща в ключов фактор в това да генерираме печалби, а скоростта и прецизността вече са се превърнали в необходимо условие за успешен търговски модел. Единствено тясното познаване, както на глобалните процеси, така и на локалните и специфични операции, създават преимуществата, които в днешно време създават стойност.

Кои региони или нови маршрути според Вас ще придобиват все по-голямо значение за световната търговия през следващите години?

Определено Азия и Близкия Изток остават водещи пазари, където редица процеси, производства и концентрация на суровини ще продължават да създават стойност. Силното търсене на определени суровини в Азия, е движеща сила за редица производства в Европа, както в добивната, така и в преработвателната индустрия. Демографската предопределеност на страните в Африка и Билзкия Изток, ще бъде все по-голям фактор в структурирането на много от търговските потоци в близост да тези пазара – пазар какъвто е и България. Предстои и силно отваряне на страните от Латинска Америка, които са изключително богати на суровини, като голяма част от тях вече започват да се насочват и към Европа, което дава възможност за отварянето на търговски потоци и обслужването на различни производства. 

Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airport  

Основен партньор:Movio Logistics

С подкрепата на: Stamh, IBCS Bulgaria

Институционални партньори: БСК, НСБС, Германо-Българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Конфиндустрия България, Клъстер „Зелен транспорт“, Българска асоциация по логистика, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)

Медийни партньори: БНТ, BTV, Dir.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 8 до 14 септември
Финансовата платформа Robinhood на Влад Тенев влиза в индекса S&P 500
Митниците продават на търг 87 килограма златни и сребърни бижута, кюлчета и монети, задържани на ГКПП "Капитан Андреево"
Изминалият месец август е бил третият най-топъл в историята
Chevron търси диверсифициран подход към инвестициите в рафинерии
Политическа криза във Франция: Правителството на Байру падна след загубен вот на доверие
Петролът поскъпва след решението на ОПЕК+ за умерено увеличение на добива и опасенията за доставките от Русия
На днешната дата, 9 септември. Световен ден на красотата