Гай Кавазаки (септември 2011 г.)

Manager News

Господин Кавазаки, изядоха ли социалните медии традиционните?


- Лесно е да виним социалните медии за провала на традиционните. По-точно е обаче да кажем, че традиционните медии се сринаха поради факта, че твърде много разчитаха на установения ред и не успяха да направят нужните промени, за да оцелеят.



- Как социалните медии променят медийната среда и какви ще са дългосрочните тенденции?
 

- Социалните медии доведоха до две значими промени. Първо, те принудиха традиционните медии да реагират по-бързо и да представят информацията по-визуално - с повече графики и видеоклипове. Второ, вече имаме много повече източници на информация, които могат да бъдат чути от публиката.

 

- За вас изкуство или професия е овладяването на новите медии?
 

- Социалните медии са и изкуство, и професия. Двата аспекта не са взаимно изключващи се.

 

- Какво трябва да направи един бранд, за да е успешен в социалните медии?
 

- Няма кратък отговор на този въпрос. Като цяло компаниите и търговските марки трябва да предоставят добро съдържание и високо качество за успешно присъствие в социалните медии. "Качество" в случая не значи "популярност". "Качество" значи информация, помощ, забавление. Популярността в интернет е привилегия, която получавате, ако предлагате добро съдържание и високо качество.

 

- Кога присъствието на продукт или услуга в мрежата пряко довежда до покупка?
 

- Не се случва често споменаването на един продукт в социалните мрежи незабавно да доведе до продажба. Социалните медии са едно от най-ефикасните и най-евтините средства за разпространяване на информация. За да бъде купен, продуктът ви трябва да е добър, достъпен, на адекватна цена и с добра репутация.

 

- Мит или реалност е маркетингът с нулев бюджет в мрежата?
 

- Мит е. Маркетингът в социалните медии не е безплатен - особено ако използвате правилно каналите. Но определено е по-евтин и лесен, отколкото го представят агенциите и така наречените експерти. Социалните медии са отражение на пазарната демократизация.

 

- Как компаниите да се справят с негативните коментари в социалните мрежи?
 

- Първата стъпка е да приемете хейтърството. След това трябва да се замислите дали критиката е адекватна и справедлива. Трето, останете спокойни и продължете напред. Не мога да се сетя за социалномедийна "криза", която да е имала трайни и сериозни разрушителни последици. Спомнете си за голямата пиар криза "Юнайтед" чупи китари"*. Хората още си летят с авиокомпанията.

 

- Споделяте ли убеждението, че фирмите стават все по-зависими от социалните медии?
 

- Бизнесът трябва да разчита все повече на социалните мрежи, тъй като, за разлика от традиционните маркетингови инструменти, те са бързи, по-евтини и всеобхватни. Един ден социалните медии ще бъдат маркетинг.

 

- Как ще се развива най-голямата социална мрежа в света Facebook?
 

- Питайте Марк Зукърбърг, аз нямам идея.    


 

* Песен на музиканта Дейвид Каръл, която той написва и пуска в мрежата след скандал с авиокомпания "Юнайтед Еърлайнс". Певецът твърди, че при полет му е счупена китарата, авиокомпанията отказва да плати щети и губи милиони долари след пускането на песента. Повече - на с. 43 в предишния брой на "Мениджър".

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ