Как Amazon устоява на манията за разделяне

Как Amazon устоява на манията за разделяне

Технологичният гигант Amazon.com Inc се превърна в основния пример за водеща компания, която се противопоставя на тенденцията за разделяне на големите конгломерати на отделни форми, благодарение на добрите перспективи за растеж, които засега я предпазват от натиск от инвеститори, пишат Анирбан Сен, Свеа Хербст-Бейлис и Дейвид Френч за Ройтерс.

През последните години инвеститорите започнаха да гледат негативно на големите конгломерати, които приобщават коренно различни бизнеси. Много компании осъзнаха това, като през последните месеци General Electric Co, Johnson & Johnson и Toshiba Corp обявиха планове за разделяне на бизнеса си на отделни компании.

Някои хедж фондове твърдят, че пазарната капитализация на Amazon от 1,6 трл. долара прикрива истинската стойност на Amazon Web Services – подразделението за облачни услуги на основаната от Джеф Безос компания. Според тях AWS може да има почти същата капитализация, ако е отделно дружество.

Тези позиции получиха допълнителна подкрепа през миналата седмица под формата писмо към инвеститори от хедж фондът Third Point на Даниел Льоб, в което се твърди, че Amazon е подценена. Third Point обаче не призова Amazon да се раздели.

Инвестиционните банкери смятат, че Amazon едва ли ще се раздели с облачния си бизнес, който му носи най-големи печалби. Той помага за финансирането на разширяването на Amazon в нови области и компенсира по-малко доходоносните подразделения, които обаче регистрират силен ръст на приходите, като например търговията с трети страни и рекламния бизнес.

„За разлика от индустриите, в които компаниите могат да имат бизнес, който или е очевидно несвързан с другите им дейности, или е с много различни финансови профили и капиталови нужди, големите технологични компании имат широк достъп до капитал и бизнеси, които не са достигнали зрялост“, коментира Майкъл Кейган от Citigroup Inc.

„В резултат на това възможностите за стимулиране на дългосрочна стойност за акционерите чрез разделяне на компании, фокусирани върху една дейност, може да са не толкова очевидни, както финансово, така и оперативно“, добави той.

Amazon процъфтява до голяма степен благодарение на своя бизнес с електронна търговия и силно печелившото подразделение AWS, дори докато навлиза в нови индустрии, сред които филмовата и тази за онлайн продажбите на хранителни стоки.

Бързият растеж на компанията разтревожи много американски законодатели, които през последните години безуспешно настояват Amazon и другите големите технологични компании да бъдат разбити на по-малки фирми на фона на опасения от създаването на монополи.

Основателите на тези компании, включително Джеф Безос, се противопоставят на тези искания с твърдението, че „технологията е лепилото, което поддържа техните различни бизнеси заедно“

„В света на технологиите обикновено има основна технология, която прониква в различните сегменти на когломерата“, каза Ричард Гросман, партньор по сливания и придобивания в Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP.

„Това е разликата с традиционните конгломерати, при които често виждаме по-малко припокриване между различните бизнеси на компанията“, добави той.

Цената на книжата на Amazon се повиши значително в началото пандемията от COVID-19 през 2020 г., тъй като хората избягваха да пазаруват в магазините и предпочитаха да правят онлайн поръчки. През 2021 г. обаче акциите на компанията почти не се повишиха въпреки огромните печалби за индекса S&P 500 и други големи технологични компании, тъй като глобалните ограничителни мерки срещу разпространението на коронавируса започнаха да се облекчават и потребителите разчитаха по-малко на онлайн пазаруването.

В последно време обаче анализаторите започнаха да гледат по-оптимистично на акциите на Amazon, които поскъпнаха след добрия финансов отчет на компанията за последното тримесечие.

Мания за разделяне

Миналата година около 56 компании обявиха планове за разделяне на бизнеса си на отделни фирми, сочат данни на Dealogic. За сравнение, през 2020 г. това са направили 41 компании, а през 2019 г. – 47%.

GE заяви миналата година, че ще се раздели на три публични компании, за да намали дълговете си и да опрости своя бизнес. Дни по-късно от Johnson & Johnson заявиха, че планират да разделят фармацевтичния си бизнес от този с потребителски стоки.

Акциите на двете компании поскъпнаха след публикуването на тази информация. Същата седмица японската Toshiba заяви, че ще се раздели на три компании като част от по-широк тласък за подобряване на стойността, която получават акционерите, след натиска за промяна от страна на активисти, включително Elliott Management Corp.

Технологичният сектор е различна история. Мащабните империи като Amazon, Applе, Microsoft и Alphabet се разширяват, често чрез десетки придобивания, и се впускат в нови области, вариращи от автономни превозни средства до хранителни стоки.

Според Кейган от Citi фактът, че много технологични гиганти все още се контролират от техните основатели, също намалява вероятността скоро те да се поддадат на натиск за разделяне.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ