За да разберете китайския растеж, обърнете внимание на китайските туристи
Ако искате да разберете как точно китайските потребители променят света, вижте колко от тях напускат Китай с цел туризъм.
Китайският туризъм в чужбина отчита бурен растеж през последното десетилетие и предстои да расте още: само 5% от китайците притежават задграничен паспорт спрямо 40% от американците. Има много за наваксване, което подсказва, че този бум ще се задържи.
Макар голяма част от обществения дебат в САЩ да е съсредоточен върху неща от рода на цените на стоманата или евтините стоки, истинската доминираща тема в китайската икономика са потребителските разходи и услугите. Първоначално това беше вътрешен феномен, сега обаче се случва все по-често отвъд Китай.
Ако се притеснявате, че китайските икономически данни са фалшиви, ето някой цифри, които могат да ви успокоят или пък да ви изненадат силно. Според Световната организация за туризъм на ООН, китайските разходи за туризъм в чужбина са нараснали до 261 милиарда долара през 2016 година (21 % от световния пазар), растеж от 12 % спрямо 2015 година и 11 пъти повече в сравнение с десетилетие по-рано. Броят на китайците, пътували в чужбина, се е повишил с 6 % до 135 милиона през 2016 година. Данни като тези укрепват водещата позиция на Китай в сектора на чуждестранния туризъм от 2012 година.
Как се случи всичко това? Като много от промените и тази може да се проследи до 80-те години, когато Дън Сяопин отвори икономиката. Тенденцията обаче набра инерция с приемането на програмата за одобрени дестинации Approved Destination Status (ADS) през 1995 година, която разреши организирани екскурзии в малък, но нарастващ, одобрен брой страни. Секторът има три ясно различими фази.
Първата фаза е от средата на 80-те до началото на 90-те. Тогава са разрешени пътувания в чужбина до няколко азиатски, съседки на Китай, страни само за семейни посещения. Разрешени са също командировки от държавния или частния сектор, както и културен обмен, включващ пътувания на учени и участия в семинари.
Следващата фаза е от средата на 90-те до 2010 година. При нея, като се взима предвид програмата за одобрените дестинации, някои лицензирани туристически агенции организират туристически групи, които сами си плащат, като обикновено са включени няколко дестинации.Тези екскурзии често представляват разглеждане набързо на забележителностите в известни градове, щракане на снимки и купуване на подаръци за семейството и приятели. Туристите все още не влизат прекалено често в контакт с местната действителност заради ниските доходи, строгите туристически разпоредби, прекалено бързото обикаляне, езиковата бариера и липсата на опит в пътуванията в чужбина.
Последната фаза е от 2010 година досега. Характеризира се с повишени доходи, все по-голям опит в пътуванията, облекчени визови разпоредби и засилен маркетинг на страните - туристически дестинации. Всичко това много улеснява неща. А вече има и самоорганизирани независими екскурзии и посещения на не толкова популярни дестинации с по-задълбочени преживявания и изпробване на друг начин на живот.
Следите на китайските туристи вече могат да бъдат открити в Югоизточна Азия, Африка, Северна и Южна Америка и дори в полярните райони. Самоорганизираните туристи са предимно т. нар. милениълс (родените в началото на 80-те до средата на 90-те години), чийто интереси се простират от просто разглеждане на забележителности и пазаруване до научаване на повече неща за историята и културата.
Президентът на Китай Си Цзинпин все повече насърчава туристическите пътувания в чужбина с цел да се упражнява влияние на международната сцена. Знае се също така, че китайските власти коригират туристическия поток към определени дестинации на базата на температурата в политическите отношения. Същевременно повишаването на доходите на китайците означава, че те харчат повече при пътуванията си.
Бурният растеж на интернет, социалните медии, мобилните приложения и мобилните плащания предоставят повече удобства за туристите. Това не е уникално явление за Китай, но подчертава уникалната позиция на китайската туристическа индустрия.
Какви са потенциалните последици за инвестициите? Този разцвет тъкмо започна, а най-хубавото предстои. Инвеститорите трябва да се насочат към дестинации, сектори и компании, които привличат китайски туристи. Мултинационални хотелски вериги като Marriott, туристически компании като Ctrip, авиокомпании и чуждестранни вериги за луксозни стоки би трябвало да имат полза от тази тенденция.
Китайският туризъм в чужбина е предвестник за китайските инвестиции и потребление в чужбина. Той ще помогне да се създаде значителен брой работни места в определени страни. Според главния изпълнителен директор на Ctrip около 15 милиона китайски туристи, насочили се към чужбина, избират тази компания всяка година. Техните екскурзии създават 100 милиона работни места по света. Това ще се усети най-много в малки страни като Камбоджа.
Въпреки скептицизма на инвеститорите към официалните китайски икономически данни нарастващото богатство на населението се вижда чрез бурния подем на туристическите пътувания в чужбина. Може ли нещо да се обърка? Разбира се. Разходите на китайците в чужбина обаче опровергават, поне частично, тезата, че китайският растеж е къща от карти, основана на дългове.
Не изпускайте от поглед броя на задграничните паспорти и гледайте как той се увеличава.
Трейси Чен, Блумбърг
(БТА)
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.