Боряна Стробъл: Обичам "Тесла" като свое дете

Боряна Стробъл: Обичам Тесла като свое дете

Историята на българката Боряна Стробъл от HR екипa на емблематичния производител на електрически автомобили „Тесла” влезе в центъра на вниманието на българските читатели още през октомври миналата година. Тогава списание "Мениджър" първо публикува обширен материал и интервю с нея. Интересът към жената, имала възможност да участва в сбъдването на една от големите мечти на Илон Мъск, продължава да расте и затова сега публикуваме цялото интервю с нея, излязло в брой 10/2019 г. на списание "Мениджър"

По-голямата част от детството си Боряна Динева (по баща) прекарва в Мездра, близо до Врачанския Балкан. Най-скъпите спомени от родния й дом разкриват тясната връзка между хората и природата в селските райони на България, където обича да прекарва ваканциите и почивните дни. Баба й и дядо й я учат колко са важни връзката с реалността и пълноценният живот. Баща й я увлича по математиката от ранна възраст, а майка й й дава очи за това колко е важно човек да бъде почтен и да има сърце да помага на другите. И двамата й родители са с дух на предприемачи и запалват и у нея този интерес. Още на 7 години се захваща с дребни начинания, носещи скромни приходи, които тя влага в други свои бизнес идеи. Първите пари, които изкарва сама, са от „детски бизнес”, както тя се изразява. Изгражда малка ферма за охлюви, които развъжда, за да продава на складове, които захранват фармацевтичния сектор. Бързо разбира, че има предприемачески талант и сърце, и открива голямата икономическа и лична власт, която дава бизнесът. Родителите й са бунтовни умове – четат за света и анализират тогавашното управление и закони спрямо онова, което научават за живота зад граница. Затова и семейството често се мести в търсене на нови възможности. Този непокорен изследователски дух е част от нея, от онова, което е тя днес.

На 22 години в САЩ

Смела и самостоятелна, тя усеща, че дори да се озове в пустинята, след месец ще изгради печеливш бизнес с камили. И нещата се нареждат. Бързо разбира, че в Северна Америка ценят доброто образование, и се насочва към най-добрите университети. За нея това е Калифорнийският университет в Бъркли, където получава пълна стипендия. По-късно академичният й път я отвежда в Станфорд. Университетските й постижения и лидерски инициативи са отличени с награди от Колежа на Сан Матео и Калифорнийския университет. Още през първата година в Бъркли тя е една от едва осемте студенти (само 0,04% от приетите), които получават наградата за лидери на бъдещето. Печели и редица други отличия за инициативи в общността, внедряване на технологии и различни проекти в сферата на услугите. Убедена е, че човешкият потенциал е най-мощният и трансформативен, но и най-недостатъчно използваният актив, с който разполага нашата цивилизация.

- Госпожо Стробъл, колко дълъг е пътят от Монтана до Пало Алто в Калифорния, където е централата на „Тесла“?

- Докато учех икономика в Калифорнийския университет в Бъркли, една от дисциплините, наречена „Бъдещето на бизнеса“ към Бизнес училището HAAS, привлече интереса ми. Ходът на глобализацията вече бе силно напреднал по целия свят и всички искаха да се възползват от ниската цена на труда в чужбина. Това, което научих в Бъркли, е, че следващата фаза на революцията в бизнеса ще минава през първоначалната инкубация на местно ниво, преди да се пристъпи към разширяване в международен план. Основната концепция зад този модел е т.нар. вертикална интеграция – при нея се отчитат предимствата на съкращаването на веригата за доставки, наемането на местни таланти, използването на местни материали и производствени ресурси. Огледах се в района на Санфранциския залив и с изненада открих пионер – „Тесла“. Напълно вертикално интегриран автомобилопроизводител, който не се намираше в Детройт, в Германия, Китай, Япония или Корея. А колите бяха електрически, което бе полезно за околната среда. Годината беше 2011 и аз исках да работя за „Тесла“ независимо на каква позиция. През 2011 г. хората все още не виждаха тенденциите – смееха ми се, когато чуеха, че искам да се присъединя към компания за електрически автомобили. Мислеха си, че съм луда, но аз взех решението си въз основа на собствените си икономически проучвания на пазара. Разбрах, че компанията няма конкуренти. И бях дълбоко убедена, че ще стане голяма. Присъединих се към „Тесла“ като първи HR анализатор, работех за Арнън Гешури, който беше създал „Гугъл“, преди да отиде в „Тесла“. Арнън е изключителен професионалист и невероятен шеф.

- Когато погледнете 8 години назад, как оценявате своя принос в една от най-иновативните компании в света?

- „Тесла“ имаше 680 служители, когато се присъединих като първи анализатор. Пет години по-късно в компанията работеха вече 45 хил. души, като голяма част от тях бяха наети с помощта на данни и HR показатели, генерирани от мен и моя екип. През периода си в „Тесла“ помогнах за развитието на почти всяка функция в HR отдела. Ръководех екипи, включително отделите за анализ на човешките ресурси, за оперативност на човешките ресурси, системите за поддържане и управление на човешките ресурси, а по-късно и отдела за бизнес анализи и за сливания и придобивания.

Когато реших да напусна „Тесла“ и да отида в „Уикимедия“, се сбогувах с колегите си с писмо. В отговора си те ми написаха, че въплъщавам културата на „Тесла“. Бях изградила голяма част от HR и личността и характерът ми бяха станали част от „Тесла“. Те ми благодаряха за упорития труд и за това, че им оставих наследство от най-високо световно ниво. Чувствах се страхотно, тъй като знаех, че работата и грижите, които влагам във фирмата, й помогнаха да се разшири и да добие известност в момент, когато светът не познаваше „Тесла“. Образованието ми в Бъркли ме научи да разпознавам добрите идеи рано.

Списание Human Resource Executive през юли 2014 г. представя на корицата си HR екипа на „Тесла“ под заглавието „Да задвижиш революцията“. В този момент Боряна Стробъл е HR мениджър (анализи, системи и операции) в компанията.

- Запознавате се със съпруга си буквално на работното място. По какъв начин преминаването на деловите отношения с Джей Би Стробъл в лични промени отношението ви към работата и по-нататъшната ви визия за развитие?

- Тези, които не ме познават, питат кога нещата между мен и съпруга ми са преминали от професионални в лични. А онези, които ни познават, лесно биха могли да отговорят на този въпрос: и Джей Би, и аз сме толкова отдадени на работата си, че ние всъщност сме работата ни. При нас няма разделение между личен и професионален интерес – това, върху което работим, се припокрива с онова, което сме. Съпругът ми създаде „Тесла“, така че културата на компанията е аналогична на неговата личност. Аз разбирах какво иска да направи „Тесла“ и личността ми съвпадаше с тази визия. И така от първия ден „Тесла“ беше като дете за нас. Бързорастящо дете, за което се грижехме и подкрепяхме. За нас с Джей Би беше естествено да сме партньори, тъй като живеехме един и същи живот. Други невинаги виждаха нещата като нас, но двамата с него винаги мислехме еднакво и стигахме до едни и същи изводи. И за нас беше истинска изненада, че някой като него (роден в Уисконсин, инженер от Станфорд – бел. ред.) ще е толкова подобен на някого като мен (българка, с предприемачески дух, глобален номад – бел. ред). И това продължава и до днес: партньорството ни е силно, защото имаме подобни възгледи за света и живота и държим на работата си. Постоянно се учим един от друг и се подкрепяме.

- Кое е общото между Дж. Б. Стробъл и Илон Мъск, което ги превръща в силен тандем?

- Джей Би основава „Тесла“ няколко години преди да срещне Илон. Когато Джей Би решава да потърси финансиране, Илон е първият инвеститор, който съзира и разбира потенциала на идеята му. Никой друг не откликва. Между Джей Би и Илон има страхотна химия и те бързо се превръщат в силен екип. Като хора са различни, но се разбират много добре. Двамата работят в различни части от бизнеса и се допълват взаимно, защото всеки има своите силни страни. Но и двамата са влюбени в инженерството и науката и това е техният общ език.

Семейство Стробъл с двамата си близнаци и Илон Мъск на представянето на модела X на „Тесла” през октомври 2015 г. във Фримонт, Калифорния

- Как се работи с Илон Мъск и коя част от образа му остава недостъпна за външния свят?

- Срещнах Илон за първи път през 2011 г. и оттогава до днес съм говорила с него стотици пъти. С разрастването на „Тесла“ ми бяха възлагани проекти с най-висок приоритет, така че прекарвам значителна част от времето си в представянето им и получаването на отзиви от самия него за различните инициативи.

Разговорите с Илон са разговори с един от най-умните хора в човешката история. Интелектуалната му мощ е свръхчовешка. Но той е и джентълмен и има страхотно чувство за хумор. Обича да работи много, но и да се забавлява и да оставя у хората добри спомени. Именно на него трябва да благодаря за едни от най-хубавите моменти в живота си – участието в представянето на модела X; интегрирането на „Громан Инджиниъринг“ в „Тесла“; полета до Берлин, където „Тесла“ получи наградата за най-добър автомобил на годината; поканата да присъствам в центъра за управление на полетите при изстрелването на ракетите му и много други.

Илон наема световни експерти в различните области, в които работи. Често това са млади специалисти с иновативни идеи. Той е много умен и може да отдели добрите идеи от не толкова добрите, както и да повярва в тях. Държи на семейството си и прекарва много време с него. И е страхотен баща.

- С какво си обяснявате огромната популярност на Мъск сред младите?

- Заради въплъщението на идеята, че един човек може да промени света. Разбира се, всичко, което прави, се прави всъщност от големи екипи, но той е символът на начинанията. Същевременно днешната работна сила е съставена от милениъли и хора от поколението Z. Те могат да бъдат мотивирани именно от положителното влияние на личности и искат да създават култура. Тези млади специалисти знаят, че се налага да преосмислят начина, по който функционира светът, за да се надяваме на по-добро бъдеще. Устойчивото развитие и околната среда са важна част от това бъдеще. Илон Мъск е естествен и достъпен модел за подражание за младите, той им показва какви могат да бъдат и как биха могли да окажат положително въздействие върху планетата ни.

- Коя работа е по-вълнуваща – в „Тесла“ или в създадената от вас и съпруга ви семейна фондация?

- И двете са еднакво вълнуващи, тъй като са продължение на една и съща по-значима мисия: ние искаме да направим света по-добро място, с грижа за устойчивото развитие и за околната среда чрез инструментите на науката и технологиите. Отдадена съм на работата и на екипите си и на двете места. Служителите ни и на двете места са посветили живота си на общественото развитие и на околната среда.

- Коя е социалната и обществено значима промяна, която искате да направите?

- Мечтая за свят, в който бизнесът няма да има отрицателни въздействия. С други думи, свят, в който всеки бизнес оказва положително въздействие и е полезен за обществото. Това е възможно, но изисква да се даде приоритет на дългосрочните перспективи пред краткосрочните печалби. Печалбата в този сценарий е възможна, но за постигането й се полага повече труд за по-дълго време.

Втората ми мечта е свят, който е съвършената меритокрация. Там, където хората са възнаградени с възможности въз основа на таланта и желанието си за работа. Равният достъп до възможности променя живота.

- Идните години опазването на околната среда какви нови възможности ще създаде и от тази перспектива по какъв начин бихте искали вашата фондация да допринася?

- Нашата фондация помага да разпознаем и да подкрепим развитието на онези талантливи хора, които учат, изследват или работят по проекти и бизнес начинания, които да ускорят прехода към бъдеще с по-устойчива околна среда. На второ място, инвестираме в предприятия, които се движат в същата посока. И на трето, ние си партнираме с институции от световна класа, за да осигурим подкрепа за обучение, което да подготвя изключителни студенти за бъдеща кариера в тази конкретна област.

- Как сте разграничили вашата роля в семейната фондация от тази на господин Стробъл?

- Професионалният опит и на двамата ни предопределя способността ни да ръководим всяка функционална част от една организация. Джей Би има богат опит в областта на чистите технологии и прекрасно разбира посоката, в която се движи бъдещето на устойчивата енергия. Аз познавам всички аспекти на дейностите по изграждането и развитието на таланти, създаването на партньорска мрежа, анализа и прилагането на подходящите показатели за оценка на ефективността и организирането на разумни и гъвкави мащабни бизнес операции.

- Вашата сила в „Тесла” e вземането на решения, базирани на данни. Как пренасяте това умение в работата си в нестопанския сектор?

- Всичко, което правим, се основава на данни и показатели. Магистратурите ми от Станфорд по индустриално инженерство и мениджмънт към бизнес училището „Слоун“ на Станфордския университет ме научиха да измервам неща, които са трудни за оценяване: ефективността на дадена програма, положителното въздействие върху обществото и човешкия потенциал. При организацията на наградите за лидерство „Стробъл“ например работих с професор Памела Хиндс от Станфорд, която има 30-годишен опит в областта на човешките ресурси и резултатите от човешкия труд. Направихме глобален анализ на всички изследвания на човешкия потенциал и ефективност, за да извлечем онези данни, които дават измерими показатели за потенциала и успеха. Начертахме и научна карта с резултатите, която се използва за оценка на всеки талант, когото награждаваме във фондацията ни. Използваме този модел вече три години и през 2019 г. трима стипендианти на „Стробъл“ бяха отличени с наградите на „Форчън“ „30 под 30“, които отличават най-добрите от най-добрите от тяхното поколение. Това е и едно от доказателствата, че нашият научен подход и алгоритъм са с добри възможности за прогнозиране.

- Кои са текущите проекти, по които работите?

- Идеите, в които инвестираме, не са конвенционални – търсим креативни, нестандартни идеи. Те обикновено са свързани с иновативни технологии, производство или бизнес модели.

В момента целим да инвестираме в начинания, които са добър пример за кръгова икономика. Земята просто трябва да премине към кръгова икономика. Един такъв пример е компанията Genusee в град Флинт, щата Мичиган. Genusee произвежда по един чифт очила от 15 пластмасови бутилки за вода. Основателката и главна изпълнителна директорка Али ван Овербеке вече е била на страниците на „Ел“, „Ню Йорк Таймс Стайл“ и „Вог“. Инвестираме в компанията, защото вярвам, че оптимизираната, устойчива мода е един от начините за повишаване на общественото съзнание за нуждите на околната среда, както и че екологичните решения са от значение. Устойчивата мода е не само въздействаща, но може да има съвременен и забавен продукт, както е при Genusee.

Виждам и друга мощна обществена тенденция: важните идеи могат да проникнат в обществото чрез лайфстайл продуктите. По традиция професионални списания като „Форчън“ и „Таймс“ са тези, които отразяват бизнес тенденциите. Днес обаче смятам, че списания като „Вог“, „Харпар'с Базаар“, „Ел“ и „Венити Феър“ са в силна позиция да подкрепят промените в обществото и съзнанието ни за околната среда, като направят устойчивостта модерна. Държа да бъда част от усилията за налагането на това съзнателно и модерно движение за устойчиви продукти.

- Кога планирате до инициативите и фондовете ви за финансиране да имат достъп и българи?

- Подкрепяме интелигентни хора и добри идеи, които ще осигурят екологичното ни здраве в бъдеще – това е глобален ангажимент. Българите, разбира се, също ще участват в това начинание. С удоволствие бихме дали награда „Стробъл“ на талантливи българи на възраст между 17 и 33 години. Ще подкрепим академичния им път и/или предприемаческите им начинания. Убедена съм, че има български талант, който би могъл да разкрие истинския си потенциал с помощта на нашата платформа. Очаквам с радост да покажа на света какви талантливи хора има в моята родина.

Автор: Венцислав Савов

***

Визитка

[[{"fid":"346278","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":433,"width":650,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Боряна Стробъл е изпълнителен директор и съосновател заедно със съпруга си на фондация „Стрoбъл“. Организацията подкрепя инициативи в областта на образованието, науката и социалните иновации за постигане на глобалните цели за устойчиво развитие. Кариерата й започва в „Гугъл“ през 2007 г. като анализатор. Между 2003 и 2008 г. е мениджър в „Български наръчник за Чикаго“. Следващите две години е сътрудник – мениджър клиенти в ИТ компанията Brocade. През 2011 г. става част от екипа на „Тесла Мотърс“, където първоначално е ръководител на отдела за възнаграждения, а след това ръководител на отдела за системи, операции и анализ на данни в областта на човешките ресурси. За кратко прекъсва кариерата си в „Тесла”, за да стане вицепрезидент с ресор откриване и развитие на таланти и култура във фондация „Уикимедия“. От март 2016 до юли 2017 г. е ръководител на различни програми в „Тесла Мотърс“. От 2018 г. и в момента е съветник към Фонда за въздействие към Бизнес колежа на Станфордския университет.

Завършила е икономика в Калифорнийски университет в Бъркли и управление на стратегическите решения и риска в Станфордския университет. През лятото на 2019 г. завършва магистратура по мениджмънт в бизнес колежа „Слоун“ към Станфордския университет, а в момента прави втора магистратура по мениджмънт и индустриално инженерство, която ще приключи в края на годината. Носител е на отличията „Изследовател на лидерите на бъдещето“ и „Изследовател на лидерството“ към Асоциацията на възпитаниците на Калифорнийския университет в Бъркли.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ