Крясъкът на потребителския ум

Крясъкът на потребителския ум

В древните времена картите на света били осеяни с образи на митични чудовища. Те населявали белите петна на картата, обозначавали неизследвани територии и сигнализирали за потенциални опасности от всевъзможно естество. Освен това, дръзналите да покоряват океаните, използвали не особено надеждни навигационни инструменти и плавателни съдове, разчитайки често на милостта на природните стихии. Разбира се, с развитието на навигацията и мореплаването, белите петна по картите и чудовищата започнали да изчезват.

В епохата на социалните мрежи маркетинг и ПР специалисти, а и политици и журналисти, са изправени в сходна ситуация – необятни обеми от съдържание и всекидневно увеличаващ се брой потребители, малък или никакъв контрол върху това съдържание, често враждебно настроени потребители, различни социални медии и постоянно зараждащи се нови платформи.

Затова не е изненадващо, че все по-често се сблъскваме с медийни заглавия от типа “Интернет избухна” или “Фейсбук избухна” и всеки повей на недоволство на страницата на марката хвърля бранд или ПР мениджърите в притеснение как да потушат задаващата се “буря” в социалните медии. Въпреки технологичния напредък в областта на следене на социалните медии и наличието на контент агрегатори, някои от които разполагат и с early warning системи, продължава да витае схващането, че интернет и в частност социалните медии са населявани основно от тролове, хейтъри и

друга паплач, която само дебне за възможности да ни съсипе. Витае и заблудата, че мненията в социалните медии са общовалидни и представителни за цялото население или целева група. Истината е по-различна.  

Чиста статистика, демография и свободни движение на хора в социалките

Първо, проверете интернет проникването в страната. У нас около 50% от населението ползва интернет, с най-силно проникване в София и големите градове.

Различните видове социални медии имат различно проникване. Facebook се ползва от почти всички, които имат интернет, но Twitter има 350 хиляди активни потребители, а Instagram около 150 хиляди (според данни на самите платформи). Дори най-популярният онлайн форум BG Mamma има около 300 хиляди регистрирани потребители (данни на neg.bg). Различните социални медии привличат и различни потребители като демографски характеристики, и имат наложена собствена култура на поведение и общуване, а често и специфични езикови средства – Twitter в България е предпочитан от дигитално грамотни хора с прилични доходи, Snapchat е популярен най-вече сред тийнейджърите.

Не бива да забравяме и ефимерното поведение на потребителите, които прескачат от платформа на платформа и според нуждите и целите си едновременно използват различни социални медии. Все повече тийнейджъри избягват Facebook и се насочват към dark social медии и мрежи като Viber и Snapchat, докато броят на 50+ годишните във Facebook расте.

Точно за това е нужен по-задълбочен анализ на самия разговор и участниците в него. Проверете дали тези, които коментират бранда ви в социалните медии, са в целевата му аудитория. Понякога разговорът в социалните медии разкрива, нови, нишови, често пренебрегвани или неизвестни пазарни сегменти.

Най-кресливите потребители в социалните медии

Кошмарът на всеки бранд и ПР специалист – някой устат потребител с голям брой последователи в дадена социална медия, бързо заклеймяван за трол или хейтър. Подобни потребители имат навик да генерират и солиден дял от коментарите за даден бранд, тоест много често именно малък брой потребители генерират болшинството коментари. За това е нужно да се обърне внимание не само на броя постове по дадена тема, но и на източниците им и дали коментиращите са реални потребители на бранда/продукта с обективни причини за оплаквания/похвали или просто хейтят за спорта.

Анализът на социални медии не е панацея и трудно може да измести традиционните маркетинг проучвания, но може да внесе допълнителна информация и яснота и в крайна сметка да ни помогне да превърнем данните и информацията в реални потребителски прозрения, или както е модерно да се наричат – инсайти.

Какво все пак е нужно за да сме подговени да обезвреждаме интернет „бомби“ и да достигаме до заветните „потребителски инсайти“?

На първо време, както вече посочих по-горе, са нужни актуални данни и наблюдения върху интернет потребителите в страната и доколкото е възможно на вашата целева група. За съжаление, за България такива данни или липсват, или са непълни и е често се налага фирмите да инвестират в собствени проучвания или да разчитат на данни на агенции, свързани с медийно планиране и дигитален маркетинг. Второто задължително нещо е изборът на адекватен контент агрегатор. Това важи в случай, че правите медийния мониторинг и анализ сами или използвате услугите на агенция. Най-важното при избора му е броят платформи и източници, които покрива – обхваща ли Twitter или някоя специфична локална социална медия или мрежа, колко блога следи, колко често се обновява каталогът с източници и колко време отнема да се добави нов източник (новинарски сайт, блог или форум).

Изчерпателният каталог от платформи и източници позволява да се провери и следи за обхвата и разпространението на имиджова криза в случай на такава. Освен като чисти обеми на споменавания, контент агрегаторът може да даде ясен отговор дали кризата е ограничена в един канал и една целева група (например собствената ни Facebook страница) или засяга различни социални медии и целеви групи и потребители (едновременно във Facebook, Twitter и форуми). Това на свой ред позволява изработването на адекватни мерки за различните канали и потребители.

Също така, често широката мрежа, която изчерпателният каталог предлага, позволява за идентифициране на нови потребителски групи и техните специфични нужди и желания.

Отвъд този санитарен минимум е добре да се проверят и тестват допълнителните функционалности на агрегатора – наличност на мета данни като геолокация на пишещите, пол, години, различни

ранкиги, визуализации и други налични инструменти. За ПР и маркетинг практиците, на които често се налага да правят кризисни мониторинги или засичания на кампании, е задължително да обърнат внимание колко често се опресняват данните в агрегатора и дали има опции за мониторинг в реално време или early warning.

За българския пазар трябва да отбележим, че цените на водещите контент агрегатори (Sysomos, Brandwatch, Talkwaker и Netbase) са високи, обикновено надхвърлят 20 хиляди долара за годишен абонамент, и което е по-важно, в каталозите им често отсъстват важни български новинарски сайтове, форуми и блогове. Добрата новина е, че на местния пазар вече има агенции като Perceptica, EasyCom и Neticle, които предлагат ценово адекватни услуги, съобразени с особеностите на местните конвенционални и социални медии.

За съжаление в практиката често мониторингът и анализа се контролират и използват само и единствено от ПР мениджърите и отделите. Истината е, че добре направеният анализ на съдържанието генерирано от потребители, представлява интерес и може да е полезно и на служителите от маркетинг и R&D отделите, както и на екипите за клиентско обслужване. За това е желателно и тези звена да бъдат включени в избора на системи за мониторинг и подбора на параметри за анализ, както и да се стиковат като процеси за споделяне на информация и набелязване на мерки при възникване на кризисни ситуации. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 ноември. Честит имен ден на Екатерина, Катя, Катина, Катерина, Кина
Разформироваха министерството за правителствена ефективност на САЩ
Нещата, които разграничават страхотните лидери от посредствените шефове
Щом Уолстрийт предупреждава за рисковани ИИ инвестиции и трупащи се дългове, значи нещо наистина не върви добре
Между разума и чувствата - невробиология на вечния сблъсък
Цитат на деня
Оптимизъм, но и предпазливост в нагласите на финансовите директори от Централна и Източна Европа
Министерство на туризма проверява готовността на курортите за зимния сезон