Да говориш като Бъфет

Да говориш като Бъфет

Уорън Бъфет, председателят на холдинга Berkshire Hathaway, е най-успешният инвеститор на всички времена. Всяка година той пише писмо до инвеститорите на компанията от десетки страници, което представлява интерес за международните бизнес медии. В него Бъфет анализира по уникален и напълно разбираем за широката публика начин, от своята гледна точка на човек с опит от десетилетия в инвестициите, какво се е случило в последната година и какво според него трябва да се направи. 

Стилът на писане на Бъфет е много достъпен и остроумен. Темите в доклада му със сигурност предизвикват интерес сред анализаторите. Как Уорън Бъфет поднася посланията си е важен урок за всички мениджъри. Harvard Business Review извежда правила, които допринасят за ефектиността на комуникацията на Бъфет. Това са трикове на един от най-богатите хора в света в бизнес общуването, които можем да използваме в работната си комуникация всички ние.

1. Използвайте цифри, но не забравяйте, че те не са най-важните. 

Бъфет никога не оставя голи цифри в докладите си. Той винаги обяснява какво означават те и какво са донесли на компанията му.

2. Използвайте аналогии и метафори. 

Чудесен пример е описанието на милиардера как инвеститорите са почувствали икономическия колапс от 2008 г.: „Към края на годината много инвеститори приличаха на окървавени и объркани птици, които погрешка са били използвани като топче в игра на бадминтон”. Бъфет продължава, за да опише и ситуацията на правителството: „Ако бяхме в игра на покер, Министерството на финансите и Федералният резерв щяха да са с „всичко вътре”. Тези метафори обясняват гледните точки на милиардера много по-добре отколкото сложните икономически термини.

3. Бъдете честни и прозрачни.

Уорън Бъфет е откровен в резюмето си за кризата от 2008 г.: „През изминалата година направих най-малко една грешка в инвестиционните си ходове, които доведоха до болезнени резултати. Но ще ви разкажа за това по-късно”. И продължава: „Допуснах грешки и поради бездействие. Още при първите сигнали, че нещо не е наред, трябваше да преосмисля стратегията си”. Вместо да понижи доверието към него, тази свежа прямота кара публиката да вярва на всичко друго, което той ще каже занапред. В края на крайщата, очевидно Бъфет не крие нищо!

4. Използвайте познати факти, за да придобие ситуацията реалистичен контекст. 

След като обяснява колко лоша е била икономическата ситуация през 2008 г., Бъфет дава различен контекст, в който може да се разгледа новата реалност: „На фона на тези лоши новини не забравяйте, че страната ни е преживяла и по-лоши премеждия в миналото. Само в рамките на век Америка е преминала през две войни, множество рецесии, инфлация и Голямата депресия. Не сме имали недостиг на предизвикателства, но иначе как щяхме да ги преодолеем. Сравнете сегашния период с минали столетия, когато хората са преживявали със съвсем малко. Въпреки че пътят не е бил гладък, финансовата ни система е проработила изключително добре с течение на времето”, завършва милиардерът.

Тези характеристики на комуникация са от задължителния списък за всички, които се опитват да направят цифрите и финансовите си отчети разбираеми и достъпни. Опитайте се да използвате принципите на Бъфет следващият път, когато правите презентация. След като великият Уорън Бъфет може да направи сложните икономически термини прости и интересни, защо и ние да не можем?  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ